Tírig i La Valltorta



     L'any 1994 es va crear el museu de La Valltorta per a fomentar la conservació i la difusió de l'art rupestre del Barranc de la Valltorta, Patrimoni Mundial de la Humanitat. L'edifici del museu, obra dels arquitectes Miguel del Rey i Íñigo Magro, es localitza al Pla de l'Om, a escassos 500 metres del barranc de la Valltorta.


Museu de La Valltorta. Fot: Gonçal Vicens

      A la primera sala del Museu de la Valltorta, que està dedicada a l'art dels caçadors del Paleolític, s'observa la reproducció a mida natural d'un exemplar d’uro, l'avantpassat prehistòric del toro actual.




Maria Eugènia davant de l’uro. Fot: Gonçal Vicens
    


Recreació de l'abric de la Cova dels Cavalls. Fot: Gonçal Vicens
 
Fot: Gonçal Vicens

      Reproducció a mida natural de la Cova del Cavalls, descoberta en 1917 i declarada monument Històric Artístic. Es tracta de l'abric més conegut de la Valltorta. Hugo Obermaier va realitzar un profund estudi de les escenes de fa al voltant de 6.000 anys.


 
 Fot: Gonçal Vicens
      Barraques tradicionals de "pedra seca" elaborades només amb pedres i sense cap tipus de ciment o morter d'unió entre elles. Entre altres utilitats, servien per protegir el bestiar.




Recreació d'una cabana de caçadors-recol·lectors. Fot: Carlos Sieiro del Nido



De camí a la Cova dels Cavalls. Fot: Gonçal Vicens

      Des del museu podem endinsar-nos en els barrancs de Valltorta i Gassulla, un dels nuclis més importants de l'art rupestre europeu. En aquest espai es conserven 86 conjunts pictòrics d'art rupestre llevantí . El motiu més reiterat són els cérvols, així com cabres i senglars en escenes de caça.



Barranc de La Valltorta i Cova dels Cavalls. Fot: Gonçal Vicens



Diàclasi d'accés a la Cova dels Cavalls. Fot: Gonçal Vicens


 


Pintures originals de la Cova dels Cavalls. Fot: Gonçal Vicens
  



Reproducció de la Cova dels Cavalls. Fot: Gonçal Vicens

      La Cova dels Cavalls presenta l’escena més coneguda: la d'una cacera en la qual un grup d'arquers aguaita i disparen les seves fletxes contra una rajada de cérvols composta per un cérvol adult, un altre jove, cinc cérvoles i dos cervatells. La presència del cérvol mascle, animal que normalment viu només en el bosc, ens indica que és l'època de l'aparellament, la coneguda brama, o període de zel del cérvol vermell, a causa del so gutural que emeten els mascles.

      Aquest període s'inicia al començament de la tardor boreal , normalment a finals de setembre . Els mascles es troben en el seu màxim esplendor en començar la temporada , i intenten apoderar d'un territori i totes les seves femelles . Crida l'atenció que en tot l'abric no apareix cap cavall .

     La raó del seu nom (la cova dels cavalls) es deu a la tradició dels pastors de la zona que la utilitzaven com a refugi davant les inclemències meteorològiques i que van confondre els cérvols amb els equins . Diverses teories apunten que aquestes pintures tenien una funció mística-religiosa d'invocació a la caça .



Figures humanes amb arcs de "les Coves del Civil". La Valltorta

     També cal ressaltar el conjunt de figures humanes amb arcs de "les Coves del Civil" o cova dels Ribassals que representa una possible dansa guerrera, també interpretada com escena de batalla entre clans en què apareixen dos grups d'arquers enfrontats.

     Hi ha diverses hipòtesis sobre la interpretació de les pintures que es troben representades en aquestos santuaris. Aqui vaig exposar breument el tema de l'art rupestre del Paleolític:


Comentarios

Entradas populares