El plom de la Bastida de les Alcusses

           Encara que ho sembli -a jutjar pel nombre de temes màgics de la meva pàgina- no sòl preferir la fantasia a la realitat. Més aviat al contrari. Gaudeixo destruint mites i fantasies, sobretot si procedeixen dels anomenats "magufos", nom popularitzat per la excel·lent pàgina homònima dedicada a desemmascarar murris pseudoilustrats.

       L'altre dia vam estar a la Serra Grossa, terme de Moixent, visitant el poblat iber de la Bastida de les Alcusses. El lloc és misteriós per la seva tranquil·litat extrema, cosa que ens xoca a primera vista si tenim en compte que la Bastida es presenta com una mena de falca muntanyosa que divideix dos dels valls més utilitzats des de temps prehistòrics per accedir l'interior de la península cap la costa valenciana, avui transitats per autovies i vies de ferrocarril. Tot i la proximitat d'aquestes rutes de comunicació, la Bastida de les Alcusses és un recés de silenci. 


Guerrer iber a l’entrada de Moixent. Fot: Gonçal Vicens


Façana de l’església de Sant Pere Apòstol. Fot: Gonçal Vicens


Interior de l’església de Sant Pere Apòstol. Fot: Gonçal Vicens


Reconstrucció d’una casa ibera a la Bastida de les Alcusses. Fot: Gonçal Vicens

      A la part alta del bastió muntanyós ens trobarem amb un pla ocupat per l'antic poblat iber, que ocupava una extensió de 3'5 Ha. Pel nord tenim la plana de les Alcusses i, pel sud, el pla de Mallaura i Els Alforins . Perquè ens fem una idea de la importància de la seva situació, enmig d'un dels enclavaments més importants del territori, direm que pel nord -capçalera del riu Canyoles- els habitants de l’altiplà accedien a Xàtiva i València pel corredor de Montesa, mentre que per la vall del sud-est caminaven per les terres d'Ontinyent fins a aconseguir la vall d'Albaida i les terres costaneres de la Safor i la Marian Alta. La prolongació dels Alforins es produeix en el terme de Villena, camí natural llaurat pel riu Vinalopó, que ens condueix als plans del Alacantí i Baix Vinalopó. 


Pla de les Alcusses i canal de Montesa. Fot: Gonçal Vicens


Un altra vista del Pla de les Alcusses. Fot: Gonçal Vicens


El Pla de Mallaura i, al fons, els Alforins. Fot: Gonçal Vicens

       Arribem al poblat ibèric un dia tempestuós i gris, amb núvols blancs que no van trigar a descarregar un gran xàfec. No sé si influït per la tempesta, de sobte, em va semblar veure les coses d'una altra manera. O més ben dit, em va venir de gust fer una mena de divertiment mental per distreure mentre romaníem protegits a l'interior del nostre vehicle. 


Guerrer iber de Moixent a l’entrada de la Bastida de les Alcusses. Fot: Gonçal Vicens


Porta oest de la Bastida de les Alcusses. Fot: Gonçal Vicens


Cases del sector sud a la Bastida de les Alcusses. Fot: Gonçal Vicens

       Allà refugiats de la pluja, al peu de les muralles, vaig meditar sobre el perquè havien construït uns murs tan sòlids, així com quatre portes defensades per fortes torres de gairebé 9 metres d'altura. Sens dubte, perquè temien alguna cosa o algú!

     Abans de sortir de casa em vaig documentar sobre la història del poblat iber. Un lloc preponderant en totes les publicacions l'ocupava la inesperada destrucció del poblat i el seu sobtat abandó. 


Sector central de la Bastida de les Alcusses. Fot: Gonçal Vicens


Detall del Pla de les Alcusses. Fot: Gonçal Vicens


Excavadors primitius del jaciment de la Bastida de les Alcusses. Font: Museu de Prehistòria de València.

      El poblat es va fundar al segle IV aC, però va tenir una vida molt curta, ja que al voltant del 330 aC va ser sobtadament abandonat. Se sap que els seus habitants, abans de desaparèixer, primer van tapiar les quatre portes d'accés, com si tinguessin por d'algun enemic.

      Poc més se sap, només que les cases van ser desallotjades sobtadament i les nombroses armes, joies i ornaments personals van ser abandonats en el seu interior i als carrers ... tot indica que es va produir una ràpida fugida del lloc. 


Interior casa de la Bastida de les Alcusses. Font: jdiezarnal

      Pel que portava llegit, l'assumpte del poblat ja em resultava una mica misteriós, però la cosa encara es va agreujar quan vaig llegir les explicacions que donaven els diferents estudiosos sobre les causes de la seva destrucció: encara eren més dubtoses i controvertides.

      Resulta que els ibers de les Alcusses portaven una vida d'allò més normal, envoltada entorn de les tasques relacionades amb la transformació, preparació d'aliments i el seu emmagatzematge. Els molins giratoris per moldre el cereal i els centenars de vasos ceràmics així ho donen a entendre. 


Interior casa de la Bastida de les Alcusses. Font: jdiezarnal

     Aquests primitius habitants ja elaboraven gerres, plats i olles per cuinar, menjar... En elles s'han trobat molts productes alimentaris que utilitzaven, però el gran predilecte dels ibers eren les figues. El gran incendi també va cremar els aliments i això ha estat crucial per permetre la seva conservació.

       No haurien de ser tan rústics com suposem, ja que a les seues cases s'han trobat veritables peces de luxe, com craters i gots grecs, àmfores de l'Estret de Gibraltar amb salaons i altres productes derivats de la pesca... etc. Sabem que comerciaven amb altres pobles mediterranis de la costa i tenien gran estima per les vaixelles de taula gregues, les quals eren transportades des d'Atenes. 


Vaixella de la Bastida de les Alcusses. Font: Museu Prehistòric de València

      A la Bastida s'han trobat jocs de peses i balances de precisió, sens dubte utilitzats per a transaccions i comptes relacionats, potser amb l'intercanvi de lingots de plata obtinguts mitjançant processos de copel·lació argentífera, operació que realitzaven a les habitacions especials de les cases del poblat .

     L'activitat tèxtil queda testificada pels contrapesos d'argila, que tibaven l'ordit dels telers de fusta, i per les fusaioles, petites peces ceràmiques associades als fusos per filar.

      No es tracta aquí de fer una història exhaustiva dels ibers, però jo no puc deixar el tema sense ocupar-me una mica de les seves creences. Se sap que al costat dels poblats tenien un edifici peculiar, segurament format per diverses terrasses, que dedicaven al culte d'una divinitat femenina. Pel que sembla era una religió de tipus extàtic, amb inducció del individus (segurament a càrrec d'una espècie de xaman) a experimentar vivències hipnòtiques. Els fidels caurien una mena d'èxtasi i es quedaven a terra immòbils. En despertar-se deien que havien viatjat cap al "més enllà", on havien vist les ànimes dels morts. Si veien ànimes que recollien els grans i els portaven al poble, el consideraven un auspici de collites abundants ... etc. 


Soterrament d’un nen baix d’una casa del poblat de Castellet de Bernabé (Llíria). Font: Museu de Prehistòria de València.

      Sobre la cultura religiosa dels ibers sabem que utilitzaven el sofre per a la purificació dels recipients dedicats al culte, així com que utilitzaven un altar subterrani on sacrificaven animals, normalment bens. La tercera terrassa, la més alta, tenia un aljub on es recollia l'aigua que després discorria a través d'una canonada per tot el santuari. 


Soterrament iber. Font: Necròpolis d’Arjona

     Fins aquí hem arribat a l'exposició històrica. Ara tornem a les meues "reflexions". És cert que, fins fa molt poc, la majoria dels historiadors creien que la destrucció del poblat es va produir per la invasió d'altres grups ibers, probablement procedents de l'altiplà manxec, desitjosos d'obtenir millors terres que els secarrals que patien.

     No obstant això, l'equip d'arqueòlegs dirigit per Helena Bonet i Jaime Vives Ferrándiz (Veure noticia) van descobrir que el poblat va tenir quatre fases diferents d'ocupació, durant les quals van ocupar el poblat gents diferents. L'última de les ocupacions va acabar amb un gran incendi que va arrasar i destruir el poblat. 


Recreació del poblat de la Bastida de les Alcusses. Font:  Historiayarqueologia

     I ara entro jo a sac del mètode històric i, fent una mena de divertimento, li passo tot el protagonisme a la imaginació. Em ve a la memòria la hipòtesi de R. Gordon Watson i els seus amics sobre el que succeïa en els ritus d'Eleusis. Ells defensaven que les al·lucinacions dels iniciats en els ritus eren produïts per un fong, concretament el sègol banyut.

       En èpoques inusualment humides, els camps de blat s'omplien d'aquest fong que els dotava d'una coloració fosca. Els sacerdots d'Eleusis segaven el blat contaminat i el rentaven en grans aljubs d'aigua corrent que hi havia a l'interior de les coves. A continuació donaven de beure aquest líquid, endolcit amb melasses, als creients i, amb grans timbals, fins i tot amb miralls que reflectien cap a l'interior de les coves els raigs del sol (com llums estroboscòpics actuals), cants salmódics i tambors aconseguien produir l'èxtasi entre els creients


Guerrers ibers. Font: Wikipedia

      Però tornem als ibers del nostre poblat. També sabem que escrivien, utilitzant la varietat idiomàtica coneguda com meridional. A Moixent es van trobar set inscripcions, totes elles sobre plom, però la que desperta el meu interès és la coneguda com Bastida I.

   El plom Bastida I (El plom major de la Bastida G.7.2) va aparèixer en el Departament 48, sota una pedra de molí, pel que sembla com ocultació deliberada. Es tracta d'una prima làmina rectangular de plom que mesura 18 cm de llarg per 5 cm d'ample. 


Plom I de la Bastida de les Alcusses, Museu de Prehistòria de València. Fot: Joanbanjo

      S'han fet diversos intents per desxifrar el seu missatge, però desconec si algú ho ha aconseguit. De tota manera, em vaig fixar en un intent del professor Pío Beltrán Villagrasa, el qual aprecia una gran relació entre l'escriptura de les Alcusses amb l'idioma basc i el dialecte del Roncal. El professor troba les paraules "aidurpen-ediaba", relacionades amb el basc "aidur" que significa "maligne" i el sufix "pen" que significa "acte". A la paraula "ediaba" li dóna el significat de "sense". 


Plom I de La Bastida (Cara A). Font: Tautintanes


El plom major de la Bastida G.7.2 (Bastida I). Descifrad de La Bastida de les Alcusses. Lengua y escritura 09. Javier De Hoz Bravo. PDF Museu de Prehistoria de València

       D'aquesta guisa -per no avorrir els vaig a proporcionar l’escrit (Aquí)- prossegueix l'anàlisi del plom el professor, qui descobreix que 19 paraules del text es refereixen a coses o actes indesitjables i en elles s'expressa el desig que no ataquessin la casa on aparèixer el plom, ni a les persones que hi habitaven, ni als seus interessos... En el paràgraf "aiduar-begi-ap" descobreix que la primera paraula té el significat de "maligne", la segona "ull" i la tercera "sense ", com ja havíem dit. A vegades, "aba" significa "boca".

     Segons el professor la frase significa "sense mal d'ull". Aquest tipus d'escrits es troben sota dels plats de menjar, per evitar els enverinaments i altres mals. El rètol fa referència a un malefici que afectava les boques dels que mengessin dels plats, i del qual creien salvar-se gravant aquests conjurs ocults de la vista dels tafaners. 


Pàgina de Pío Beltrán Villagrasa a El plom escrit de la Bastida de les Alcusses, Servei d'Investigació Prehistòrica, CSIC, núm 23, València, 1962

      El professor Pío Beltrán Villagrasa diu que la primera vegada que va intentar desxifrar la frase "gani-erton-gabe" es va equivocar en confondre "erton-erdoi" amb una malaltia de les espigues dels vegetals. No obstant això, amb una nova lectura, partint de "gan" i "ertun", diu que la frase "és millor relacionar-la amb una malaltia del cap (o cerebral) que no albira a determinar" (Pío Beltrán Villagrasa a El plom escrit de la Bastida de les Alcusses, Servei d'Investigació Prehistòrica, CSIC, núm 23, València, 1962).

    És llavors quan es desborda la meva imaginació i relaciono la paraula "erton" amb "ergot", és a dir, el sègol banyut. Això ho faig sense cap fonament: perquè m’abelleix. Avui sabem que algunes espècies de "Claviceps purpurea" contenen, en diferents quantitats, un alcaloide -la ergonovina- del qual es va sintetitzar l'àcid lisèrgic dietilamina (LSD) el 1943 per A. Hofmann


Segol banyut (Claviceps purpurea). Font: Las plantas de las brujas

      És possible que els habitants de les Alcusses patissin aquesta intoxicació? Se'ls va anar la mà durant les seves cerimònies religioses? La veritat és que en moltes cultures històriques es detecta una gran empatia amb aquesta substància. Són molts els termes populars per designar la "Claviceps purpurea", com és el francès "seigle ivre" (sègol ebri) i l'Alemany "Tollkorn" (cereal boig), que sembla assenyalar una antiga consciència de la potència de la planta.

      Cap a mitjan segle XIX, als nens pagesos alemanys se’ls explicava sobre temibles éssers com el "llop sègol" o el "gos sègol" (Roggenwold, Roggenhund). Eren transfiguracions mítiques del "ergot", "la mare sègol" (Roggenmutter), també anomenada "lloba" (wolf) o, per la seva forma allargada, "dents de Llop" (wolfzahn). Aquest tema el he tractat extensament en el meu bloc.


El pa dels bojos. El combat de Don Carnal y Doña Cuaresma. Brueghel el Viejo (1559) Kunsthistorisches Museum de Viena. Font: Elaboración del mito brujeril

      En els relats explicats en algunes regions les negres excrescències dels "Claviceps purpurea" es convertien en pits de ferro que la mare sègol donava a mamar als seus fills perquè morissin. Entre el llop sègol (Roggenwolf) i els homes llop (Werwolf) hi havia una profunda afinitat. "L'home llop s'asseu entre el gra", deia la gent, segons W. Mannhardt, "Roggenwolf und Roggenhund. Beitrag zur germanischen Sittenkunde", Danzig 1866, pàg. 23-24, 43. 


Posibles víctimes del ergotisme.  Peter Bruegel

      D'acord amb el mite, les Harpies també oferien els seus pits per enverinar als nens. La identificació entre el "llop del sègol" i el "Sclerotium" del sègol és proposta sobre la base de dades col·leccionades per Mannhardt y per MR Gerstein, "Germanic Warg: The Outlaw es Werewolf", en Myth in Indo-European Antiquity pàg. 131-56, en particular pàg. 147-48.

     La malaltia de l’ergotisme es coneix com a Foc de Sant Antoni,  anomenada així perquè va ser tractat amb més èxit pels monjos de l'Ordre de Sant Antoni. Els símptomes de Foc de Sant Antoni no eren només la gangrena que causava que les extremitats caiguessin, a més produïa convulsions, diarrea, psicosi, mals de cap, nàusees, vòmits i una sensació de picor incontrolable. També explica molts casos de la bruixeria.


Detall del Políptic de Isenheim.  Matthias Gothart Grünewald (Wurzburgo, Alemania, h. 1475 – Halle, Alemania, 1528). Símptomes semblants als produïts pel Foc de Sant Antoni

       La hipòtesi que l'ergot era usat per obtenir estats d'alteració o pèrdua de la consciència sembla fer-se plausible gràcies a aquesta riquesa d'associacions mítiques. Potser es pugui dir que existia una connexió entre una paraula de tan fosca etimologia com és "ergot" i la paraula alemanya "warg" (fora de la llei, i també home llop). Malauradament, això no es pot demostrar.

     No obstant això -dit tot això amb ostentació d’inútil erudició-, sobre la possibilitat d'una intoxicació d'aquest tipus que afectés als habitants de les Alcusses, -i tot i saber que les últimes hipòtesis sobre la seva destrucció parlen d'un gran incendi-, ambdues teories podrien congeniar-se, si pensem que després dels enverinaments massius -potser atribuïts al mal d'ull o algun tipus de bruixa-, els habitants decidissin abandonar el poblat "maleït" calant-li foc per purificar-lo.

    De mes gordes sen han vist!

Index Llocs Màgics




































Comentarios

Entradas populares