A la branca del baladre hi ha la columna Gaudí

      L’altre dia va estar al Ràfol d’Almunia l’etnobotànic Daniel Climent, professor de Ciències de la Natura a La universitat d’Alacant, el qual va impartir els seus coneixements a tot hom que va assistir a la marxa botànica per la partida del Mortí.

      Una de les coses que va comentar, en examinar un baladre, es que  la forma de la famosa “columna Gaudí” o de “doble gir” es troba a dins de la branca d’un baladre, concretament a la medul·la.

    Com? Què em diu Maria Eugènia?

     Vaig recordar que ja havia escoltat una cosa pareguda sobre un altra planta. Estem parlant de l’anomenada arquitectura orgànica de Gaudí, segons la qual tots els seus edificis prenen com a model la natura: la façana del Naixement destaca per la seva impressionat quantitat d'ocells i plantes que hi ha allà, tot un desafiï per a qui vulga catalogar-los.

    La planta en qüestió es l’abèlia, un arbust del qual existeixen moltes espècies diferents, com per exemple l’Abelia bloosom o l’Abelia grandiflora.


Interior catedral de Gaudí. Font: One Must.ru

      I qui era la persona que defensava aquesta hipòtesi? Doncs, Jordi Cussó i Anglès (Barcelona, 1942), el qual va néixer a cent metres de la Sagrada Família, que va ser escenari dels seus jocs d'infantesa. L'any 1957 va entrar d'aprenent al taller de maquetes del temple i deu anys més tard va ser nomenat cap del taller, càrrec que va ocupar fins a jubilar-se, l'any 2006. Ara publica ‘Gaudir de la natura i de la Sagrada Família' (Pagès Editors), on dóna a conèixer les arrels de l'arquitectura orgànica emprada per Gaudí en les seves obres.

     Jordi Cussó diu:
      “Sí, en l'abèlia. Al magatzem teníem una peça original des de feia temps i sempre havíem pensat que era un acabament d'alguna cosa però no sabíem ben bé de què. Un dia, en el temple mateix, vaig veure una planta, l'abèlia, les fulles de la qual creixen en grups de tres. Si passaves una línia imaginària per les puntes de les fulles sortien uns triangles i aquests triangles anaven girant perquè el sol toqués a totes les fulles. Vaig veure que s'assemblava molt a l'estructura del model original que teníem al taller i vaig arribar a la conclusió que clarament era un estudi del creixement dels vegetals. En seccionar la peça vaig veure que entre triangle i triangle sortia un hexàgon: la columna Gaudí. Per això crec que potser aquest model va servir com a inici de la solució de la columna Gaudí” (Font: El Punt Avui).


Abèlia. Font: Wikipedia

    Tornant a la “columna Gaudí” tinc a dir que em vaig quedar impactat. Així, doncs, sortí corrent al jardí i, amb l’ajut del jardiner Víctor podarem unes branques de baladre i... efectivament, un dels talls tenia la medul·la en forma hexagonal, com una clau “Halen”, mentre que la del costat de la dreta era un triangle!


Medul·la hexagonal d’una branca de baladre. Fot: Gonçal Vicenç



Columna de doble gir. Font: La Sagrada Familia



Medul·la triangular d’una branca de baladre. Fot: Gonçal Vicenç

    El que m'ha sorprès ha estat el fet de trobar la forma de la columna Gaudí a dins de la branca d'un baladre. En tallar una branca del balandre que tinc al jardí em vaig adonar que la medul•la per un costat tenia forma de triangle i per l'altre, d'hexàgon. Sembla que es encertada la teoria del ex-cap del Taller de Maquetes de la Sagrada Família.


Les dues branques de baladre juntes. Font: Gonçal Vicenç

Comentarios

Entradas populares