Simbología de les portes de l'Ecce-Homo de Pego
La porta
d'entrada al temple de l'Ecce-Homo de Pego representa una al·legoria de la
Passió de Crist, segons s'entenia al segle XVIII. Dic això, perquè segons
l'àmbit cultural o època històrica, s'escullen amb preferència uns elements
sobre altres, per exemple, armes o objectes quotidians. No obstant això,
normalment, hi ha un conjunt mínim format per la Creu, la Corona d'Espines, la
vara amb la Santa Esponja, la Santa Llança i els Sants Claus.
En els repussats
es representen els improperis o Arma Christi, és a dir, els utensilis que
representen la Passió de Crist. La porta està dividida en dues fulles en les que
apareixen sengles parelles de lleons rampants que se sostenen sobre una espècie
d'arbre, les volutes ascendents del qual fan la funció de grans cartel·les que
contenen les històries de la narració de la Passió.
Els arbres
s'assemblen més a rocalles que a autèntics vegetals. Els lleons són el símbol
dels excelsos guardians que custodien la casa de Déu. Les nostres cases tenen
gossos guardians, i la casa de Déu mereix al seu torn un guardià a l'altura de
les circumstàncies. Sobre la figura humil i rastrera d'un ca, s'alça
l'esplèndida figura d'un felí amb cabellera i enormes dents, guardià del
temple. Per això la seva situació ha de ser a la porta, per complir millor amb
la seva missió de guarda. D'aquesta manera, el visitant ha de passar entre els
caps de tots dos lleons per entrar al temple. El fidel sap que els lleons no li
van a impedir l'entrada, però li estan advertint que el fet mateix de
traspassar el llindar és un acte no exempt d'importància: vam entrar a la casa
de Déu, i els lleons ens pregunten si estem en condicions de fer-ho.
Tres exemples de les rocalles cisellades amb burins de diferents mides
Les cartel·les
són aquestes orles d'adorn en un edifici o porta que emmarquen o contenen un
emblema, en el cas de l'Ecce-Homo, estan constituïdes per unes bigarrades
rocalles cisellades amb burins de diferents mides. En el full esquerra -de dalt
a baix- veiem l'escala i la corona d'espines; les tenalles, el martell i els
tres daus i, al final, els tres claus. A la part dreta hi ha els relleus de la
columna i els flagells; la bossa dels diners, la llança i la canya amb l'esponja i el titulus de
l'INRI. A la part inferior de les fulles es troben els lleons que protegeixen,
tant l'entrada del temple, com l'arbre de la vida, amb les seves arrels que el
comuniquen amb l'inframón, el tronc que representa el nostre món i les fulles
de la copa que es comuniquen amb el cel.
L'escala
serveix per a representar el descens de Crist crucificat de la Creu, així com
el seu ascens al Cel. La Corona d'Espines, segons els evangelis, se la van
col·locar a Jesús els soldats romans per humiliar-lo (coronant-lo com a rei
dels jueus, en to de burla) i provocar-li mal i dolor.
El
martell representa el que es va utilitzar per clavar braços i cames a la creu;
i les tenalles el menester que es va utilitzar per desclavar Jesús de la Creu.
Els tres claus -se suposa- van ser els utilitzats en la crucifixió. Els daus
representen els que els soldats romans van tirar a sort les vestidures de
Jesús.
A
la banda esquerra, emmarcada entre dos àngels, apareix la Columna o Pilar on
Jesús va ser manat assotar i, entrecreuats a sobre de la Columna, apareixen els
flagells amb els quals va ser assotat Jesús. Al cartel inferior apareix la
llança amb la que va ferir Longinos Jesús i la vara amb l'esponja xopà de
vinagre que li donen per calmar la seva set els soldats romans quan Jesús
pronuncia les Set Paraules finals, sent la 5a -segons Sant Joan 19: 28- "Sitio"
(Tinc set). A la part superior tenim la bossa de monedes amb la que se li va pagar al traidor Judes.
Finalment, en la següent cartel apareix el titulus INRI, utilitzat
juntament amb la corona d'espines, el mantell i els altres atributs reals per
mofar-se de Jesús: "INRI" -Iesvs Nazarenvs Rex Ivdaeorvm- "Jesús
de Natzaret, rei dels jueus" .
Comentarios
Publicar un comentario