Mites i símbols de l'Amanita muscaria

   En temps no gaire llunyans aquests mites eren transmesos per poblacions extremadament marginals de les zones muntanyoses on creixia el fong, com carboners, llenyataires, pastors... que divulgaven a la resta de la població les visions, ja estructurades en símbols, de personatges i històries que els produïen el consum del fong.

      Totes les societats han trobat algun mètode per evadir-se, per aconseguir estats plaents que redueixin les tensions de la vida quotidiana, encara que siga per períodes de temps reduït, com ara les festes majors dels pobles. Hi ha pobles que practiquen el ioga, altres les danses dels dervixos (Turquia), altres consumeixen diferents tipus de substàncies embriagadores. Es pot aconseguir l'èxtasi amb el dejuni prolongat, el sofriment provocat (auto mutilacions, flagel·lacions, trencaments musculars, etc.), la meditació en coves fosques o en les vores de grans abismes, la immersió en aigües gelades, les activitats rítmiques de llarga durada (una marxa militar, per exemple), els sistemes d'auto hipnosi, l'exposició als elements, l'insomni prolongat o la immersió fins a gairebé l'asfíxia... procediments registrats per tot arreu per produir alteracions de la ment.

      Una de les primeres imatges que apareixen durant la pràctica de l'èxtasi és la del Pater/Mater, que solen sorgir en l'etapa de postergació dels pares biològics i vénen a alleujar les tensions i angoixes que els interrogants finalistes comporten en la majoria dels individus: On anem?, Perquè som a la terra? Què hi ha després de la mort corporal?... Els éssers primordials -o els seus representants humans a la terra- sembla que ens responen a aquestes preguntes i alleugen les nostres angoixes existencials. El Pare o la Mare primordials castiguen els homes dolents i premien els bons...





      En cultures xamàniques del Nord d'Europa és freqüent el consum ritual del bolet Amanita muscaria per celebrar la fi de l'hivern i el retorn del Sol i la Vida. De fet la tradició de posar els regals sota l'arbre de Nadal ve de que és sota aquest tipus d'arbres i altres coníferes on creix l'Amanita muscaria. En aquestes cultures el xaman del poble és l'encarregat de repartir les racions d'Amanita entre els habitants, vestit de vermell i blanc, com l'actual Papa Noel.


     Una altra de les visions que proporciona el consum de substàncies embriagadores és la dels homenets: els follets, els martinets, els gnoms... tots ells productes de l'antropomorfizatció dels fosfens que apareixen durant les al·lucinacions. Aquests personatges diminuts solien habitar a l'interior del matamosques. El caràcter extremadament actiu dels follets corresponia directament a l'estat de plena eufòria que envaïa l'individu intoxicat amb matamosques.






 Dibuix d'Apel·les Mestres. Obtingut de Joseph M. Fericgla. El Bolet i la gènesi de les cultures. Edt. Altafulla, Barcelona 1998

      A Catalunya els follets eren venuts pels herbaires de Martinet (poble de la Cerdanya) en els mercats dels pobles veïns. Si un era capaç de dominar-los, es feia ric en poc temps, perquè aquests follets eren terriblement treballadors. Eren venuts ficant-los a dintre de canuts de canya o dins el mànec de la falç. Segons Joan Amades a la fira de Sant Lluc (18 d'octubre), a Olot, es venien martinets, i eren tan petits que en un canut d'agulles, per petit que fos, cabien una dotzena i, encara estaven tan amples, que podien ballar.



Dibuix d'Apel·les Mestres en què s'observa l'associació fongs, follets i gripaus (en aquest cas, granotes). Obtingut de Joseph M. Fericgla. El Bolet i la gènesi de les cultures. Edt. Altafulla, Barcelona 1998

       En Euràsia se'ls coneix com gnoms, una paraula deformada del grec gnòmon -"savi"-, de l'arrel han sorgit gnòstic, gnosi, cognitiu... Mai ha estat un nom excessivament utilitzat per la gent del poble. El nom més utilitzat per referir-se als martinets és follet o focs follets (en castellà, fuegos fatuos), un geni o esperit divertidament malèfic, que turmenta a la gent quan dorm, s'enreda a les cues dels cavalls, desordena tota la casa, escampa el gra, etc. Se li sol plasmar de forma antropomòrfica com un home petit que sempre porta una barretina frígia de color vermell brillant i amb el cos de color blanc, incloent la gran barba que sol portar. Els matamosques són exactament d'aquest color: el capell vermell i, la resta del fong, absolutament blanc. Una última accepció dels follets és la de menairons o minairons, usada localment a la comarca del Pallars. Són els gnoms que es troben dins de les mines i les coves. Se solen representar carregats amb alguns dels instruments de treball dels miners (una pala, un martell, un pic), també són treballadors incansables, molt esmunyedissos. En comptes de tenir un caràcter domèstic com els follets, els menairons prefereixen estar sols per les muntanyes, on hi ha les mines i les coves, que es  converteixen en casa seva.

 

Follet, gnom, Minairó

 


Juliol Ruelas, Juegos Fatuos, 1907


 

Sargam. Juegos Fatuos II, 2001


      El que sembla clar és que als follets no els agrada entrar a les cases brutes, el que ens recorda el que deia Carlo Ginzburg respecte al retorn dels morts a casa: a ells tampoc els agradava la brutícia. Aquests éssers diminuts entraven a les cases per les xemeneies, pel forat del pany, per les esquerdes de les portes. Miraven bé que tot estigués net, els plats rentats, les habitacions escombrades... Si trobaven una casa bruta a la propietària la estiraven dels peus i li donaven una gran pallissa. Al Camp de Tarragona els follets netejaven els plats i la casa quan la propietària no ho havia fet, però després, a la nit, li pegaven al cul quan dormien. Aquests petits éssers eren protectors domèstics i mai abandonaven a la família, encara que aquesta canviés de casa.

      Pels anys trenta el poble va començar a menysprear els gnoms i vam trobar procediments per allunyar-los de les cases: col·locaven plats de cendra o de mill a les finestres perquè no entressin, ja que al tenir les mans foradades se'ls escapava pel forat, s'enfadaven i no tornaven a la casa.






Blancaneus i els set nans. Walt Disney

 


Follet i Donyet

      També es presenta amb un barret un follet que habita en les torres i castells d'Escòcia i Irlanda, el Pintón, si bé ho acostuma a tenyir amb sang humana. Les Merrows, sirenes irlandeses, usen una gorra de plomes vermelles per impulsar-se fins a casa; el Bwca, etimològicament emparentat amb el Puck shakespearià o l'espantós Phooka, és un follet gal·lès, un follet casolà, i un d'ells, com a càstig per les molèsties que ocasionava en el camp de Bosworth, va ser llançat per un bruixot a un mar que no podia ser altre sinó el mar Roig.

      Briand Froud en 1978, junt al il·lustrador Alan Lee, va publicar "Hadas" on ens explica que els éssers feèrics, és a dir, tots els relacionats amb el món i les fades i els follets, "quan no estan nus (...) se'ls veu correntment vestits amb peces verdes o amb vestits i barrets vermells", és a dir, amb el color de l'espessor del bosc o el d'un dels seus bolets. Els Tylwyth Teg gal·lesos i els Sedenys del nord d'Anglaterra vesteixen de blanc, un dels colors identificaries de la matamosques i, com a dada especialment curiosa, la gent menuda agrada de tenir mascotes, com qualsevol de nosaltres, però els seus animals "tenen la singularitat -segons Froud- de ser d'un blanc pur amb ulls i orelles encarnats". I per descomptat que les fades mengen, però els agrada sobretot la llet de vaca, i el mateix els passa a les gal·leses, només que aquestes especien la llet amb safrà. A Espanya és molt normal que, tot i no creient en ell, molts pares protegeixin els seus fills acabats de néixer del mal d'ull lligant una cinta encarnada al cotxet o el bressol del petit, però el recurs a aquest color com a defensa davant el màgic va més enllà del pur mal d'ull, i en la cultura celta i anglosaxona, era el mitjà habitual de protegir-se de les fades: s'usaven, entre d'altres mitjans, el fruit vermell de la servera, un fil o una cinta vermelles, una tela roja al voltant del pit dels nens.




El Phooka o Poukha és un follet irlandès anomenat Puck a Anglaterra. En Somni d'una nit d'estiu, Shakespeare ho mostra com un follet entremaliat que es burla de les persones.






Els Tylwyth Teg gal·lesos

      Altres follets comparteixen no ja el seu aspecte amb el fong, sinó l'hàbitat on resideixen, com passa amb l'escocès Ghillie Dull, que viu en els bedolls, l'arbre que poblava una illa que havia enfront de la del Ciclop i l'arbre, com ja vam dir, favorit per al creixement de l'Amanita muscaria. Sabut és que els fongs afloren, com els gnoms, en col·lectivitats i que aquest fet va donar lloc a la creença dels Rotlles de Fades o de bruixes, recintes circulars feèrics dels que no es podia escapar, llevat que algú tirés de l'infortunat trepitjant amb un sol peu dins del cercle.

      El miceli del fong té la particularitat de créixer en forma circular, i si el terreny és apropiat com ara un prat, arriben a formar uns cercles gairebé perfectes que són els anomenats "Rotlles de bruixes". El fong anomenat cama-sec (Marasmius orerades) i el Bolet de Sant Jordi (Calocybe gambosa) són les que millor formen aquests cercles, en els quals la part més jove del miceli és la més externa, i és allà on es troba la zona fèrtil. A mesura que transcorren els anys el miceli es fa cada vegada mes estèril en la seva zona interna. Per aquest motiu el cercle es fa cada vegada més gran. En ocasions les condicions del terreny impedeixen poder formar aquests cercles, llavors el miceli a mesura que va creixent va prenent formes diferents. Els cercadors experts acostumen a trobar-los observant allà on l'herba té més verdor, ja que sembla ser que el miceli d'aquests fongs té la propietat d'acumular nitrats, que tenen la particularitat d'augmentar les funcions clorofíl·liques de l'herba que l'envolta. En cas del cama-sec, antigament es creia que aquest fong tenia propietats herbicides al comprovar que matava l'herba del seu entorn. L'herba morta prenia una forma anular, és a dir seguia el cercle. Però aquest fet era degut al fet que la massa d'hifes del fong arribava a absorbir tota la humitat del sòl, i en ser aquesta massa en certa manera impermeable, impedia que l'aigua de la pluja pogués penetrar de forma natural.



Rotlles de bruixes

      Més amunt parlem de l'experiència que va tenir Josep Maria Fericgla, professor d'Antropologia a la Universitat de Salamanca i director de l'Institut de Prospectiva Antropològica de Barcelona, ​​el qual va proposar una teoria en virtut de la qual la creença en follets, gnoms i fades seria el resultat natural d'un dels efectes de la intoxicació per Amanita muscaria. Per l'antropòleg català són les manifestacions fosfíniques al·lucinatòries plenes de vida aparent les que van donar lloc a la creença en petits éssers que habitaven a la planta o eren generats per ella i que, d'acord el temps va convertir l'experiència directa en tradició, van formar part d'una mitologia popular que va poblar amb elles els boscos i les muntanyes i els va conferir l'estatus d'una criatura vivent, tot i que, a mig cavall entre l'humà i el diví.


      De que això va poder ser cert dóna prova la imatge prototípica de les bruixes que solquen els aires muntades en escombres voladores. Durant l'Edat Mitjana, les bruixes, és a dir, les herbolàries, preparaven uns ungüents especials a base de belladona que, en ser aplicats en determinades zones del cos, amb preferència mucoses, induïen visions en les que l'interessat o interessada creia volar i visitava altres mons. Sent dones les clientes més assídues de les bruixes, la via per la que més ràpid i més intens era l'efecte de l'ungüent era la vagina, i per aplicar la pomada s'untava amb ella el mànec d'una vara o d'una escombra i s'introduïa pels genitals a manera de fal·lus. Si en un principi es tractava d'una pràctica habitual, l'associació del vol i de l'estri amb el qual s'aplicava l'ungüent va omplir els aires d'Europa amb bruixes muntades en escombres, fins al punt que aquesta imatge ha quedat de forma indeleble a la imatgeria dels contes infantils.

Mitos y símbolos de la Amanita muscaria

El tabú dels fongs 

El mite i els símbols 

Religió i fongs

Religión y hongos

Enteógenos y neochamanismo

Comentarios

Entradas populares