Art Rupestre a la Vall d’Ebo

      Les pintures rupestres de l'arc mediterrani suposen un patrimoni de 775 jaciments catalogats i declarats com a Patrimoni de la Humanitat (1998). Constitueixen el conjunt de jaciments d'art rupestre més gran d'Europa.



Font: Pintura rupestre esquemática y territorio: análisisde su distribución espacial en el Levante peninsular, Palmira Torregrosa Giménez. LVCENTVM
XIX-XX, 2000-2001. Edita: Servicio de Publicaciones de la Universidad
de Alicante

           El riu Girona rep les seues aigües a la capçalera del llarg i encaixat Barranc del Infern. A ell aboquen, entre d'altres, els barrancs menors de Torrudanes i Cocons on s'ubiquen els abrics pintats de Torrudanes i la Cova Fosca, respectivament. Al llarg del Barranc de l'Infern pròpiament dit, es localitzen gran quantitat d'abrics pintats, entre els quals existeixen diversos amb pintures rupestres esquemàtiques.



Gonçal Vicens a l'Abric de la Palla (Tormos). FOT: Gonçal Vicenç

    Un cop s’obri el Barranc de l'Infern, el riu Girona compta amb només un jaciment situat al Barranc de la Palla, també estret i amb accidentat llit. “La seva ubicació no permetria gran visibilitat des de l'abric, però, la situació de la boca i la configuració de les muntanyes permet que s'observi des de la Serra del Montgó -on se situa la Cova del Barranc del Migdia amb pintures esquemàtiques- i el mar, el que sembla mostrar que l'elecció del lloc no va ser fortuïta” (Torregosa Giménez, op. cit. p. 30-31) (1).




Font: Pintura rupestre esquemática y territorio: análisisde su distribución espacial en el Levante peninsular, Palmira Torregrosa Giménez. LVCENTVM
XIX-XX, 2000-2001. Edita: Servicio de Publicaciones de la Universidad
de Alicante

    Durant el Paleolític inferior al nostre territori –probablement-, vivien homínids com el antecessor o el heidelbergensis, encara que a hores d’avui tan sols està demostrada la presència dels neandertals a la Cova Fosca d’Ebo i a la Cova Foradà de la Marjal de Pego-Oliva. També tenen restes del Paleolític inferior la Cova del Corb (Ondara) i la Cova de les Calaveres (Benidoleig).
 



A l' abric de les Torrudanes, de fa uns 15.000 anys (Epipaleolític), trobem pintures humanes i d'animals, pertanyents a l'Art Llevantí. Fotografía: Gonçal Vicens

      A la Vall d'Ebo trobem jaciments del paleolític superior (18.000-15.000 aC) a la Cova de Reinós i la Cova Fosca , santuaris amb representacions zoomòrfiques a les parets i gravats d'animals i figures geomètriques (com els de la Cova de l'Àguila, a la Vall de Gallinera).


No es el mateix les representacions d’animals a la manera paleolítica -figures de major mida i més voluminosos, amb policromia; casi mai apareixen figures humanes- que les figures del Art Llevantí, monocromes i de mida petita.

    Les dues formes d’art les fan societats de caçadors-recol·lectors, però els paleolítics caçaven una fauna de major envergadura (cavalls, bous, bisons), mentre que els epipaleolítics -desprès del canvi climàtic- es conformaren amb animals més petits, com cérvols, aus, conills...

    


La Cova Fosca, de la Vall d' Ebo, el més antic santuari paleolític de la Mediterrània. Fotografía: Gonçal Vicens

      Els prehistoriadors anglosaxons no accepten el terme “Epipaleolític”, adduint que significa el mateix que Mesolític. Per altra banda, els francesos i els espanyols diferencien entre “Mesolític” i “Epipaleolític”: el primer terme per designar les societats de caçadors-recol·lectors que per si soles, a causa dels seus propis processos interns al llarg del temps, van acabar transformant-se en agricultors. En canvi, les societats epipaleolítiques serien aquelles que només canvien la seva economia depredadora per una productora a causa d'influències externes, es a dir, pel contacte amb pobles ja neolitizats.


Font: Wikipedia

     Els prehistoriadors consideren que hi ha variïs punts d’assentament dels primers colonitzadors agrícoles en la Península Ibèrica, però tots estan propers a la costa i associats a la ceràmica cardial (Martí i Juan Cabanilles, 1997) (2).

     Els dos principals nuclis d’assentament de colons cardial son les comarques litorals i prelitorals catalanes, centrades en el curs baix i mitjà del riu Llobregat, i per altre, les comarques litorals i prelitorals valencianes, entorn del curs del riu Serpis, rambla Gallinera, riu Girona i riu Xaló,  en un espai delimitat per les serres de Benicadell, Aitana i Mariola (J. Bernabeu, 1996). És probable que a elles es puguin incorporar zones pitjor definides com les costes malaguenyes, el Baix Guadalquivir i el curs del riu Mondego a Portugal ( Martí i Juan- Cabanilles, 1997) (2).
 



L’Abric de Petracos. Fotografía: Gonçal Vicens
 


Abric d’art macroesquemàtic de Petracos. Fotografía: Gonçal Vicens

      Probablement, la zona més important es la del Prebètic meridional valencià que inclou les comarques de l'Alcoià, El Comtat, la Marina i la Safor, on és trobem més jaciments amb ceràmica cardial de tot el Llevant peninsular. En  les nostres comarques es localitzen el jaciment models per elaborar la seqüència de l’art mediterrani, com  la Cova de l'Or, Cova de Les Cendres, Cova de la Sarsa, Jovades, Niuet...




Dues mostres de ceràmica cardial del Museu Arqueològic Municipal d'Alcoi (Valencia)© Serie Patrimoni Cultural Valencià i Museu de Prehistòria (Valencia). Es diu ceràmica "cardial" perquè les impressions decoratives eren fetes sobre el fang fresc amb la closca d'un mol·lusc (cardium edule). Font: unc.edu
 



Cardium edule. Fuente: Scandfish

   El nostre territori és on més abunda l'Art esquemàtic del Llevant peninsular i on es localitza exclusivament et l'Art macroesquemàtic (Hernández, Ferrer i Català, 1988) (3), una manifestació pictòrica de curta duració, ja que només la van fer el primers agricultors que van aplegar a la península (Martí i Hernández, 1988) (4). Es tracta de l’art dels abrics de Petracos,  una expressió pròpia dels colons inicials i les seves generacions descendents que es van assentar a la zona del Prebètic.
 


Abric de Petracos. Fotografía: Gonçal Vicens
 


El ídol orant de Petracos. Foto: José Ortí, del seu fabulós àlbum en Google+
 


Abric de Petracos. Fotografía: Gonçal Vicens
 


Foto: José Ortí, del seu fabulós àlbum en Google+ de tots els abrics prehistòrics que ha visitat amb estupendes fotografies, com el de Petracos que podeu visitar aquí.

      El resum del que hem dit es que l'aparició en el registre de les primeres manifestacions esquemàtiques s'ha de posar en íntima relació amb l'aparició dels primers grups neolítics a la Península Ibèrica (Torregrosa Giménez, op. cit . pàg. 64) (1).

      Procedents del Mediterrani Oriental van aplegar a les nostres costes unes poblacions d’agricultors que portaven amb ells els cereals i altres plantes de conreu, així com espècies domèstiques que constituïen la seva subsistència. A més, portaven les seves normes socials i representacions ideològiques, algunes de les quals han estat qualificades com la religió neolítica (Martí i Hernández, 1988; Bernabeu et alii 1993, Hernández, 1995) (5).

    Els colonitzadors agrícoles portaven els seus cereals i llegums, i el seu bestiar, però, per damunt de tot, tenien una cultura molt diferenciada dels habitants epipaleolítics de la península, caracteritzada pel domini de la ceràmica, un utillatge polit i ossi diversificat, així com el seu utillatge lític plenament diferenciat del propi de les comunitats epipaleolítiques. És sobre ceràmiques cardials on trobem les primeres representacions de motius macroesquemàtics i esquemàtics.
 


Poblacions agrícoles com aquesta, del pròxim Orient, van arribar a les nostres terres amb els seus estris agrícoles, els seus cereals i els seus animals domèstics. Font: En otro lugar

     Els prehistoriadors afirmen que les primeres manifestacions de l’Art Esquemàtic a la Península Ibérica surten dels mateixos enclavaments on es van establir els primers colons agrícoles que van arribar amb el seu art macroesquemàtic. Per tant, hi hauria la possibilitat que l’Art Esquemàtic fos una evolució del primer art que portaven els colonitzadors, el qual es va desenvolupar de manera independent en cada un dels nuclis de colonització.
                                          
     Altres pensen (6), que hi hauria una possibilitat remota de que l’art esquemàtic fos una evolució del art llevantí, al estar els caçadors epipaleolítics en contacte amb els nous agricultors aplegats; però, aquesta possibilitat només quedaria restringida al Grup 1 del nostre país.
  


Panell (reproducció) esquemàtic llevantí. Antropomors de la Cova de los Letreros (Velez Blanco, Almeria). Fotografia: Juan Lopez del Toro

      Per a la majoria dels estudiosos l'art esquemàtic no té antecedents locals. Caldria, doncs, d'abandonar la idea que l'art esquemàtic de l’Eneolític sorgeix a la Península Ibèrica com una evolució del "llevantí" i acceptar que el van portar emigrants de l’Orient, els quals introduïren noves idees que van propiciar un canvi rotund de la mentalitat peninsular, com ho demostra la introducció de nous símbols (ídols ocel·lats, homes “avets” o “bitriangulars”, "ancoriformes" etc.) i abstraccions en forma de punts, ratlles, signes astrals (sols, estrelles), fenòmens abstractes (línies de pluja, meandres de corrents d'aigua, concèntrics, espirals, laberints) en relació amb el principi i la fi de les coses, amb la vida i la mort, amb els raigs solars. L'art llevantí és narratiu i l’esquemàtic conceptual, ja que el primer correspon a una mentalitat de caçadors amb coneixement de l'agricultura i el pasturatge i el segon a metal·lúrgics posseïdores d'una cultura urbana.  




Signes de l’art esquemàtic. Font: Clío

      L'art esquemàtic peninsular és conseqüència del canvi cultural produït per l'arribada de prospectors de metall o metal·lúrgics d'Orient pròxim, trobant la Península en una situació econòmica i cultural neolítica. La data absoluta de la iniciació de l'art esquemàtic es del IV al I mil·lenni. Els punts d'arribada d'aquest art a la Península Ibèrica són el Sud i Sud-est.

     La seva principal característica, i la que li dóna nom, és l'esquematisme, és a dir, un estil figuratiu en el qual només es representen els fragments bàsics de cada figura, a més, la representació és tan bàsica que els elements gràfics es converteixen en mers esbossos, però sense perdre els trets mínims d'identificació.
 



Cérvol esquemàtic de l'abric gadità conegut com Cova de Bacinete. Font: Wikipedia

     Autors com (V. Baldellou, 1994, 50)(7) han considerat que davant la presencia dels colonitzadors, els caçadors-recol·lectors que ocupaven les nostres comarques van intensificar les seves manifestacions artístiques amb la intenció d'acotar territoris i de dotar-los d'una significació al·legòrica que recolzés el seu sentit de propietat -teoria de Llavori de Mineo- (8), de delimitar o salvaguardar uns espais físics veïns a uns "invasors/colonitzadors" cada vegada més àvids de terres.




Barranc de les Torrudanes. Vista de l'entorn on van habitar els pintors de l'abric epipaleolític. Fotografía: Gonçal Vicens
 
      Segons J. Bernabeu durant el temps en què van estar convivint l'Art macroesquemàtic i l' esquemàtic, els abrics on es representava el primer d'ells funcionessin com a santuaris aglutinadors de la identitat i de les preocupacions de totes les comunitats familiars integrants de l'entitat social que constituïen. Els santuaris es feien en llocs discrets i amagats. Mentre que els abrics de les pintures esquemàtiques es feien en llocs fàcilment visibles, perquè fossin marcadors territorials o petits santuaris de caràcter local (Torregosa Giménez, op. cit. p. 77) (1).
 



Caprí de la Cova de Reinós i el seu calc. Font: Uned

     Tècnica i temàticament els dos jaciments són molt diferents, fins i tot en la pròpia topografia de les coves i en la ubicació de les representacions figuratives s'observen notables diferències. En efecte, mentre la Cova de Reinós només arriba als 18 m. de profunditat i l'únic motiu, un caprí, es pot observar a la llum solar, les representacions de la Cova Fosca es distribueixen per una galeria de 70 m. de llarg -molt estreta i alta- a la qual s'accedeix des de l'interior d'una cova, utilitzada com a habitació des dels moments finals del Paleolític Superior fins a l'Eneolític.



La Cova Fosca de Vall d’Ebo. Fotografía: Gonçal Vicens




Entrada Cova Fosca. Foto: Julio Asunción, de la seua magnífica página Rutas Arqueológicas por Alicante
 



Entrada pasadizo estrecho donde están las pinturas. Foto: Julio Asunción, en Rutas Arqueológicas por Alicante

      Davant l' accés principal de la cova s'obre un estret túnel que condueix a la sala d'enterraments, a partir d' aquest punt, la galeria s'estreny i apareixen els panells inicials amb èquids i motius geomètrics. Gairebé al final de la cova, després de salvar un gran clot, es troba el panell més complex amb representacions d'animals (alguns incomplets) i dibuixos geomètrics. Aquest panell està situat al punt més estret de la galeria, una mena de llindar que dóna pas a l'última sala sedimentada (reblida, curullada) de pedres i terres arrossegades per les aigües. No es troben pintures, que bé podrien haver desaparegut o estar emmascarats pels nombrosos grafits moderns que cobreixen la quasi totalitat de les parets.
 



Cova de Reinós. Foto: Miguel Guerrero Blázquez

      A la Cova de Reinós s'utilitza la pintura de color per delimitar el contorn de l'animal , mentre que a la Cova Fosca l'única tècnica utilitzada és el gravat, generalment molt fi.
 



Gravats de la Cova Fosca. Font: MARQ/Wikipedia

      En les representacions també observem notables diferències. A la Cova de Reinós només hi ha la representació d'un caprí. A la Cova Fosca, en canvi, abunden els cavalls i cérvoles i hi ha un exemplar de bòvid. Aquí s'han inventariat 28 panells. Es tracten en la seva majoria de simples línies incises, sempre rectilínies, que es creuen en diverses posicions (per formar motius encaixats en U) sense arribar a constituir els característics signes de l'Art paleolític. En dos dels panells amb representacions zoomòrfiques hi feixos de línies en nombre variable a l'interior del cos d'aquelles o tallant el seu contorn exterior.

Cronologia

      La datació d'aquests dos santuaris es va realitzar a partir de l'anàlisi de les representacions zoomorfes i dels seus convencionalismes, comparats amb les plaquetes de la Cova del Parpalló, perfectament datades, i amb altres santuaris rupestres del Mediterrani.

     De l'examen es va deduir que el caprí de la Cova de Reinós és del Solutrià inicial. La seva tipologia és molt semblant als caprins de la cova malaguenya de Nerja. Més difícil va resultar la datació dels zoomorfs de la Cova fosca, alguns en posició obliqua o cap avall. Fixant-se en els convencionalismes presents (representació de les extremitats mitjançant un triangle allargat i estret o una simple línia perllongada; la cap de les cérvoles es representa mitjançant dues línies convergents no unides; les orelles o banyes, quan es marquen, adopten la forma en V... ) es va datar la Cova Fosca en el Solutrià inicial. Les seves característiques són semblants a les de l'art paleolític mediterrani, excepte el bòvid -per André Leroi-Gourhan (9)representació de l'element femení- que no es troba en els santuaris solutrianes andalusos, segons José Luis Sanchidrián. Si voleu saber les teories sobre l’art rupestre llegiu
Interpretació de l’Art rupestre.
 



La Cova Fosca i el Barranc de Cocons. Fotografía: Gonçal Vicens
 
     Leroi-Gourhan, juntament amb Annette Laming-Emperaire (10), utilitzaren per a la interpretació de l'art paleolític. Interpretaven cada cova com un tot unitari en el qual cal establir, de la manera més completa possible, les relacions entre cadascun dels seus elements. Així, va intentar trobar algun tipus de disposició latent (no evident) entre els subjectes representats.
 

Organització del gran panell de les
Coves d'Altamira(Cantàbria):
L'animal central és el bisó (la dona), amb alguns cavalls complementaris (l'home), sent acompanyats d'animals perifèrics, en aquest cas senglars i cérvols
.

Organització del panell principal de la
cova d'Ekain(Guipúscoa):
És el cas oposat, ja que l'animal central és el cavall (l'home), amb alguns bisons complementaris (la dona) i la companyia d'animals perifèrics, que en Ekain són la cabra i el cérvol


Per a Leroi-Gourhan, en un santuari típic, pintat d'una vegada, hi ha dos tipus de «animals centrals»: els femenins (urs i bisons), i els masculins: els cavalls. Aquests animals centrals solen anar cortejats de «animals perifèrics» molt més variats i ambigus: cérvols, senglars, cabres... Tot el conjunt es completa amb ideomorfs i, de vegades, de antropomorfs.

 Font: Wikipedia



      Ell mateix va realitzar el gegantesc treball de visitar una a una més de setanta coves decorades amb art rupestre, des d'Espanya als Urals, des dels 30.000 als 10.000 anys d'antiguitat. Va esbrinar que en gairebé totes es podia establir una organització precisa de l'espai decorat: que hi havia una pauta en les relacions de proximitat o allunyament de les figures, i en la seva posició respecte a la topografia de les coves en què es troben. La seva conclusió és una interpretació simbòlica de les representacions de cadascuna de les imatges com a signes binaris que s'oposen, s'alternen i es complementen. Per Leroi-Gourhan aquests elements eren el masculí i el femenino.

      L'abric de Les Torrudanes es troba pròxim a la Cova Fosca, el primer a la part alta de la riba esquerra del barranc del mateix nom i, la Cova Fosca en la riba dreta, més propera al poble d'Ebo, al Barranc dels Cocons. El lloc és molt especial per les seves vistes i, amb una mica d'imaginació, ens pot proporcionar una referència aproximada a l'hàbitat de l'home solutrià, i els seus moviments per aquell petita vall, que no ha canviat molt des de fa milers d'anys, quan els caçadors prehistòrics d'aquestes muntanyes van crear el seu santuari.


Cova de les Torrudanes. Fotografía: Gonçal Vicens



Cova de les Torrudanes. Fotografía: Gonçal Vicens


Cova de les Torrudanes. Fotografía: Gonçal Vicens 



Figura humana (arquer) que ocupa la figura central del panell 3 de l' abric de les Torrudanes. La part dreta de la figura està perduda a causa d'una colada de carbonat càlcic . Aquesta figura porta un arc i diverses fletxes que sembla que subjecta amb la mà dreta . A sota s'observa també la part anterior d' un caprí . Foto : Miguel Guerrero Blázquez
 



   Abric de les Torrudanes. Foto : Miguel Guerrero Blázquez

Documentació i referències: 

1. Pintura rupestre esquemática y territorio: análisisde su distribución espacial en el Levante peninsular, Palmira Torregrosa Giménez. LVCENTVM XIX-XX, 2000-2001. Edita: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Alicante.

2. MARTÍ, B. y JUAN-CABANILLES, J., 1997: “ Epipaleolíticos y neolíticos: población y territorrio en el proceso de neolítización de la Península Ibérica“, Espacio, Tiempo y Forma, Serie I, Prehistoria y Arqueología, 10 , 215-264

3. HERNÁNDEZ, M. S., FERRER, P. y CATALA, E., 1998: L’Art Llevantí. Cocentaina.

4. MARTÍ, B. y HERNÁNDEZ, M.S., 1988: El Neolític valencià. Art rupestre i cultura material. Valencia

5. BERNABEU, J., Dir. 1993: “El III milenio a.C. en el País Valenciano. Los poblados de Jovades (Cocentaina) y Arenal de la Costa (Ontinyent)“, Saguntum, 26, 11-179.
6. El arte esquemático en la Península Ibérica: orígenes e interrelación. Bases para un debate. Antonio Beltran Martínez, ponència 1981

7. BALDELLOU, V., 1994: “Algunos comentarios sobre el Neolítico en Aragón“, Bolskan, 11, 33-51.

8. LLAVORI DE MINEO, R. (1998-1999): "El arte postpaleolítico levantino en la Península Ibérica. Una aproximación sociocultural al problema de sus orígenes", Ars Praehistorica, VI-VII, pp. 145-156.

9. Leroi-Gourhan, André (1969). «Les rêves et l'aube de la pensée religieuse». La France au temps des mamouths. París, Hachete. Collections Ages d'Or et Realités. (páginas 187-203)

10. Leroi-Gourhan, André (1972). «Considerations sur lórganisation spatiales des figures animales dans l'art parietal paleolitique». Actas del Symposium Internacional de Arte prehistórico (Santander) (página 464).

Fullola, Josep Mª; Nadal, Jordi (2005). Introducción a la prehistoria. La evolución de la cultura humana (primera edición). Ed. UOC. pp. 111-113. ISBN 84-9788-153-2.

Bernabeu, Joan; Aura, J. Emili; Badal, Ernestina (1993). Al oeste del Eden. Las primeras sociedades agrícolas en la Europa mediterránea. (primera edición). Ed. Síntesis. pp. 190-192. ISBN 84-7738-182-8.

BERNABEU, J., 1996: “Indigenismo y migracionismo. Aspectos de la neolítización en la fachada oriental de la Península Ibérica“, Trabajos de Prehistoria, 53(2), 37-54.

Comentarios

Entradas populares