La gran divergència II

Comencen les retallades

     La crisi del petroli dels anys setanta va servir de pretext per iniciar els canvis cap una política burgesa antisocial. La primera conseqüència de la crisi va ser que la producció industrial del món disminuís en un deu per cent i que milions de treballadors quedessin en atur.


    El malestar del poble es traduí en anys de commoció social, amb els sindicats mobilitzats a Europa en defensa dels interessos dels treballadors, el que va permetre retardar unes dècades els canvis que s'estaven produint ja en els Estats Units i a la Gran Bretanya, on els empresaris, sota el patrocini de Ronald Reagan i de la senyora Thatcher, van decidir que aquest era el moment per iniciar una política de lluita contra els sindicats, de desballestament de l'estat de benestar i de liberalització de l'activitat empresarial.


Marionetes de la burgesia que iniciaren la lluita contra els sindicats i el desballestament de l'estat de benestar. El president Ronald Reagan i la primera ministra britànica Margaret Thatcher parlen a la premsa el 23 juny 1982 davant de la Casa Blanca a Washington

      Fontana explica que la lluita contra els sindicats es va completar amb una sèrie d'acords de llibertat de comerç que van permetre deslocalitzar la producció a altres països, on els salaris eren més baixos i els controls sindicals més febles, i importar els seus productes, de manera que els empresaris no només feien majors beneficis, en disminuir els seus costos de producció, sinó que debilitaven la capacitat dels obrers del seu país per lluitar per la millora de les seves condicions de treball i de la seva remuneració: els salaris reals van baixar i ho han seguit fent després de la crisi.



Conseqüències de la “deslocalització” industrial. Dones i nenes explotades

La gran divergència

      Segons Paul Krugman, premi Nobel d’Economia 2008, aquest fenomen donarà origen a "la gran divergència", el procés pel qual es va produir un enriquiment considerable de l'1 per cent dels més rics i l'empobriment de la resta de la població. Aquest  1 per cent dels més rics rebia el 53 per cent de tots els ingressos (és a dir més que el 99 per cent restant).


Paul Krugman, premi Nobel d’Economia 2008

     Al principi, diu  Joseph Stiglitz, premi Nobel d’Economia 2001, moltes persones no van ser conscients d'aquesta "divergència", però amb el temps va augmentar el coneixement d'una desigualtat social en constant augment. Al maig de 2011 va publicar un article que es titulava "De l'1%, per a l'1% i per l'1%" on explicava aquesta qüestió.


Joseph Stiglitz, premi Nobel d’Economia 2001

     Però va va fer una anàlisi encara més afinat que mostra que és en realitat el 0'1%, és a dir l'1 per mil de la població eren qui concentren la major part d'aquesta riquesa. "Qui són aquests de l'1 per mil?”, es pregunta. “Són heroics emprenedors que creen llocs de treball? No Majoritàriament són dirigents de companyies (...) o guanyen els diners en les finances ".






     El resultat de la gran divergència ha estat la redistribució de la riquesa entre els rics i l'empobriment dels treballadors i de les classes mitjanes. Els diners han fet que els empresaris han aconseguit una influència política amb la qual, a partir d'aquest moment, els resulta cada vegada més fàcil fixar les regles que els permeten consolidar el seu poder.


     El resultat de la gran divergència ha estat la redistribució de la riquesa entre els rics i l'empobriment dels treballadors i de les classes mitjanes. Els diners han fet que els empresaris han aconseguit una influència política amb la qual, a partir d'aquest moment, els resulta cada vegada més fàcil fixar les regles que els permeten consolidar el seu poder.


L'historiador barceloní Josep Fontana creu que el futur d'Espanya depèn dels ciutadans: "Els joves heu de tornar a inventar les esperances del canvi". Font: Entrevista realitzada per CRISTIAN JARA Barcelona 19/11/2013 - Publicada en el Diari Público.es

    Aquesta redistribució cap amunt no és el resultat natural del funcionament del mercat, sinó el d'una acció política deliberada de la burgesia financera. Segons Josep Fontana el primer programa que va inspirar aquest moviment ho va expressar Lewis Powell en un "Memoràndum confidencial. Atac al sistema americà de lliure empresa" (1971), escrit per a la "United States Chamber of Commerce ", on Powell denunciava el risc que implicava l'avanç en la societat nord-americana d'idees contràries al "sistema de lliure empresa", exposades no només per extremistes d'esquerra, sinó per "elements totalment respectables del sistema", i insistia en la necessitat de combatre-les, sobretot en el terreny de l'educació. Segons Powell la vertadera amenaça contra els privilegis de la burgesia financera la representaven els estudiants universitaris, els professors, el món dels mitjans de comunicació, els intel·lectuals i les revistes literàries, els artistes i els científics. El seu remei va ser uns  plans d'atac per netejar les universitats i vigilar els llibres de text, demanant a les organitzacions empresarials que actuessin amb fermesa.


Lewis F. Powell, Jr. (1907-1998)

      Per emprendre aquest programa es necessitaven organitzacions empresarials potents, que disposessin de recursos suficients, com la poderosa "United States Chamber of Commerce", la major federació empresarial del món, que no només van emprendre grans campanyes de propaganda, sinó que van accentuar la seva participació en les campanyes electorals a través de Comitès d'Acció Política, en una activitat que ha augmentat considerablement des de 2009, després de la decisió del Tribunal Suprem a favor de la conservadora Citizens United, que ha liberalitzat les inversions de les empreses en la política, en nom del dret a la lliure expressió (és a dir, considerant a les empreses com persones i atribuint els mateixos drets).


      El capital financer pot fer lliurement donatius per a les campanyes polítiques i pagar els seus serveis als polítics, assegurant-los  una compensació quan deixen la política. I, sobretot, cal destacar  l'actuació constant dels anomenats "lobbyists", grups de pressió que pressionen als polítics per aconseguir beneficis particulars, en prejudici de la resta de la població.

    El assalt al poder polític ha propiciat que els grups financers hagen aconseguit nivells de beneficis que no s’havien vist des de fa dècades, segons confessava en una carta (interceptada per un periodista) Michael Cembalest, cap d'inversions de J.P. Morgan Chase,  atribuint aquestes guanys a “les reduccions de salaris i prestacions que expliquen la major part d'aquesta millora". 



     Un altre benefici aconseguit per la burgesia financera ha estat la disminució de les seves contribucions al sosteniment de l'Estat. Segons Josep Fontana el pes polític creixent de les empreses ha conduït a la situació paradoxal que aquestes escapin a la fiscalitat per la doble via de negociar retallades d'impostos i exempcions particulars, i de tenir llibertat per aflorar els beneficis en les subsidiàries que tenen en paradisos fiscals, on amb prou feines paguen impostos”.


     Les empreses més grans no han pagat més que un 18'5% dels seus beneficis. Les més grans no han pagat res, sinó que a sobre han rebut devolucions. El que es diu de les empreses s'aplica també als empresaris, han pagat molt menys que els petits comerciants o els treballadors a sou. I quan Obama va pretendre que els que guanyessin més d'un milió de dòlars l'any paguessin el mateix tipus que el ciutadà mitjà nord-americà, no va aconseguir que el congrés aprovés la mesura. Com ha dit Stiglitz: "Els rics estan fent servir els seus diners per assegurar mesures fiscals que els permetin fer-se encara més rics. En lloc d'invertir en tecnologia o en investigació, obtenen majors rendiments invertint a Washington".




    El poder del empresaris ha aconseguit, finalment, la desregulació de les lleis que controlen alguns aspectes de l'activitat empresarial. Està comprovat que les contribucions econòmiques de les empreses als polítics està directament relacionat amb la possibilitat que un legislador canviï de postura a favor de la desregulació. Això, que en el sector de la indústria els ha permès reduir, o fins i tot anul·lar, les despeses relacionades amb el control de la pol·lució, ha permès que els voltors de les finances –sense cap control polític- es llancin a “un joc especulatiu amb derivats i altres productes d'alt risc, que semblaven més propis d'un casino de joc que de la banca”, segons Fontana. 


      Els governs corruptes, al servei del capitalisme, estimulaven  l'optimisme dels especuladors, rebaixant els tipus d'interès i animant al públic a què gastés, a que comprés cases amb crèdits hipotecaris i invertís en operacions financeres de risc.



Comentarios

Entradas populares