La personificació de la mort en la cultura tradicional catalana


Els noms de la Mort

      La mort és popularment coneguda com la Vella, Rosegacebes o l’Home del Sac. Per als poetes es diu Descarnada (Jesús Moncada), la Segadora (Apel·les Mestres), la Desconeguda (J.V. Foix), la Darrera, la Baixa missatgera, la Establera (Josep Carner), la Dolça Amarga i la Germana de la Nit (Marius Torres).

     En el refranyer i en la iconografia: Bon vent i barca nova!; Anar a la merda amb vaixell; Caga el rei, caga el papa. D'aquí cent anys, tots calbs; més vella que la Mort. Segons el Diccionari català-valencià-balear d'Alcover-Moll, la locució Bon vent i barca nova! té moltes variants que la completen, com ara aquestes: Bon vent i oratge, i mar per córrer (men.); Bon vent i que no torni (mall.); Bon vent, i que duri (mall.); Bon vent, i foc al cul (Empordà, Garrotxa); Bon vent et pegue al cul, i en popa que no s'encalle (Vinaròs); Bon vent de darrera i brusca de davant, i cada passa de morros (mall.).

“Au, adéu! Comence el meu comiat
a tot el temps passat.
Bon vent i barca nova!
Sé, però, que no s'estrena un prat,
seguim sent rellogat”.

Ovidi Montllor, «Bon vent i barca nova!», dins el disc del mateix títol (1979)

     “Senyor José María Aznar López, bon vent i barca nova!” (Josep-Lluís Carod-Rovira, «Tornar a començar», Avui, 17 de març del 2004)

     A la iconografia i al llegendari hi han imatges molt definides de la mort:

    1. El barquer. El poeta provençal Frederic Mistral descriu els Aliscamps o els Camps Elisis, el lloc dels morts i dels beneïts, a l'altra banda del riu de l'Oblit. És la barca dels Morts i el barquer Caront. El descens dels difunts amb taüts pel Rhone, amb el seu òbol a la boca per pagar el viatge fins a la seva desembocadura als Aliscamps, a Arles.



Caront, il·lustració de Gustave Doré per La divina comèdia de Dante.

      Al llegendari català i mallorquí (Josep Costa i Llobera) és el vaixell de cantar i dormir. O la barca de les ànimes. O el bergantell del patró Martell, que s'estira i s'encongeix. O el Vaixell fantasma.

    Diverses expressions es refereixen a aquest imaginari:

     L'expressió de pagar Xavo (paga el vuitè, una moneda) significa morir. Una cançó divertida expressa aquesta imatge:

Ànimes del Purgatori, les de l’altra part del riu
torneu-me les espardenyes que vaig perdre l’altre estiu».
    El vers de Màrius Torres: «Hi ha una veu que em crida en la tenebra clara de més enllà del gual...»).

     2. El cavall de la Mort

     El cavall infernal, es un cavall o ase terrorífic. El seu llom s’estira i caben dalt tants com munten en ell. Galopa com un boig pels boscos, botant congostos, fins a un llac d'aigua negra on es submergeix: el cavall i els ocupants en l'infern.

     “Totes les guardes així que fosquejà es van estendre per les torres i per les muralles emmerletades del castell. I vers mitjanit sentiren la fressa estranya del cavall infernal que mig volava mig galopava saltant de cim en cim com un esperitat tot voltat de flamarades i llençant tot un rastre de foc. L'esglai s'apoderà de tots, que no van tenir esma d'engegar-li cap ballesta, alhora que exclamaven:
-- El comte l'Arnau!, el comte l'Arnau!
Del conte popular “La filla del senyor de Ribes



El guerrer War del video-joc  Darksiders montant el cavall infernal

      Aquest cavall infernal apareix en Provença, a l'Arieja, a Foix, a Olot, a Cadaqués el cavall Tonto, que munta al seu llom als nens desobedients. També apareix en la llegenda de Pere Botero.  El Comte l'Arnau galopa un cavall de foc.

      El cavall Tonto es un "cavallot enorme, negre com el sutge, que es presentava davant les cases on hi havia nens dolents i no parava de cridar a la porta amb el morro fins que aquests sortien, i, vulguis que no, se'ls pujava a l'esquena i arrencava a córrer com una fera cap al seu cau, situat al fons d'una coveta de la muntanya de Sant Pere de Roda, on se'ls empassava sense pietat ni compassió" (Amades 1957: 278).

       Al bestiari basc hi ha un terrorífic cavall sense cap. També Zamari Txurria (la egua d’ordi), la mula blanca presagi de la mort. El cavall blanc (sense color) prediu la mort: és el cavall dels sants psicoompes o conductors de les ànimes.

3. L’Home del Sac

      Representa la mort i porta les ànimes dels morts en un sac. La cançó dels ballarins dintre del sac es refereix a aquest home:

En hi havia tres o quatre que ballaven dins un sac,
l’un era el senyor batlle, l’altre el regidor en cap,
l’altre n’era el vicari que dansava més que cap.
Ja n’ha vingut el dimoni i se n’ha emportat el sac.

       El nom usual de la gaita en català és sac de gemecs. L'ésser humà es diu sac de carn, sac d'os, sac de mal profit (es diu d’algú molt feble, però molt fartó), sac de merda...

     Existeix el conte del Home del Sac que volia emportar-se a Marieta ficant-la dins d’un sac. La feia cantar per les places dels pobles per aconseguir diners: «canta sarró o et donaré un cop de bastó».




4. La Vella

    Personifica la Mort. També en Artà, Mallorca (el vell i la vella), i en Forcall (al Maestrat, País Valencià), està la vella Filosa, record de la parca. I la Vella Quaresma, una vella amb set peus, imatge de les set setmanes de penitencia, personifica el dejuni i l’abstinència, davant de Don Carnal. També se sol representar com un bacallà sec en forma de Vella, amb una àmplia faldilla o saia de la que pengen set arengades com set peus.



Il·lustració de la Vella Quaresma de Joan Amades

      El ritu infantil de Serrar la Vella que te lloc per la Quaresma, és obra d’un grup de nens que va amb un tronc pels carrers i places, demandant diners per “serrar la vella” i quan ne rep serra el tronc amb una gran serra.  En Alguer (vila de Sardenya on des de l’època medieval es manté l’ús del català i antigues tradicions) es coneix com la Jaia serrada. Es la Mort  cremada, serrada i enterrada, un ritu arcaic de regeneració.



Bacallà amb set arengades de L’Elefant Trompeta

      La Vella Quaresma a les Balears és coneguda com “Sa Jaia Corema” o “S’àvia Corema”, una  vella mallorquina que penjaven a la cuina de les cases i que evidentment, cada setmana se li tallava una cama. A Barcelona, a part de Quaresma era coneguda com la “Bacallanera”, al Pla del Bages “La Sarraïna”, i al Roselló “La Patorra”. Antigament quan era el quart diumenge a la tradició mallorquina també es tallava la figura de dalt a baix, per la meitat, com a senyal d’entrada en la segona meitat de l’època de Quaresma, un costum que donà el nom de «sa Jaia Serrada» a la figura.


    La Vella del ball de Gitanes, que es balla pels Carnavals des Vallés, en Sant Celoni, apareix simulant un embaràs amb un gerro sota les faldilles, que trenquen a varades i pareix un gat, que surt miolant. 



El Vell i la Vella del Ball de Gitanes de Sant Celoni

      La Vella es una personificació del Hivern, de la Mort. També les velles que es diuen espantavelles (o espanta-sogres) de les antigues Carnestoltes. Aquest refrany es refereix a elles: “Març marçot, mata la Vella a la vora del foc, i a la jove si pots!”

     També apareix la Vella en forma de bruixa en les cabanes dels contes dels bosc, on van a parar els nens perduts o abandonats pels seus pares. Representen cabanes iniciàtiques, el regne de la Mort on s’ha de sofrir una mort iniciàtica. La Bruixa es la mort mateixa. Així en els contes de Hansel i Gretel, de Cigronet, de Caputxeta Roja (on havia un Llop, o Hivern, o Mort), de Els Tres Pels del Dimoni, etcètera.



Hansel i Gretel de Arthur Rackham 1903-1909

La Mort en els ritus funeraris antics

1.  Trencar les olles

      Olles, càntirs, carabasses, eines per contenir líquid a l'interior o grans, eren objectes o instruments dels ritus funeraris antics. La ruptura de l'olla ja es feia, d'acord amb Julio Caro Baroja, en l'antiga Grècia, amb la significació d'alliberar l'ànima espiritual, el pneuma, del  fang que el té atrapat. Aquest ritu també es feia en les antigues Carnestoltes per alliberar la vida de la mort hivernal, per a provocar el renaixement primaveral de la naturalesa. «Ànima de càntir!»  es una expressió per a dirigir-se a una persona ingènua.

      Al Baix Llobregat, per la Quaresma, es celebra en algunes esglésies el sermó del càntir sobre la inconsistència de la vida humana, mentre es feia balancejar (com un Botafumeiro) un càntir penjat en meitat de l’església, cada vegada amb més fort fins que entropessava amb una columna i al trencar-se alliberava l’ànima immortal del seu cos mortal.


      La imitació de molts ritus per part dels nens es converteixen en jocs. Com el de trencar olles amb els ulls embenats -cucanyes o pinyates-, dins de les quals hi ha dolços, aigua, farina... que es derramen damunt dels participants.



La Cucanya de Puri Sanchez

2.  També les carabasses expressen la imatge dels morts

      Al seu interior, encara que no les veiem -com l’ànima- hi han les llavors que s’han de remoure per mostrar la seva presència. Els indis Tupinamba d’Amèrica Llatina sacsejaven rítmicament les carabasses en el seus ritus funeraris, expressant que dins d’elles, com dins dels càntir o les olles, habitaven les ànimes. Aquest fou l’origen de les maraques, usades en els funerals.



Joachim Du Viert va dibuixar a tres indis Tupinambá –etnia brasileña- portats a Europa. Els gravats son de Pierre Firens. Els indio tupinambá de la Illa de Marañón amb vestits de l’època de Luis XIII, estan ballant amb maraques. La llegenda diu: "Estan aquí els veritables retrats dels salvatges de l'illa de Marañón, anomenats tupinambás, portats al molt cristià Rei de França i de Navarra pel senyor Razilly em el present any de 1613."

     Les carabasses il·luminades per dins s’originen en el ritu cèltic del Dia dels Morts o Tarda de Tot el Sagrat (All Hallow Even), d’on deriva el Halloween americà, la globalització del qual s’ha fet en la seva forma mes banal.



      La història de Marieta entremaliada diu que un cop morta, la van ficar a trossos dins una carbassa i la enterraren durant set hores en el fem. Al desenterrar-la, van trencar la carabassa i  va sortir Marieta viva, però encara està tacada de sang per desobeir als seus pares.

3. Esquellots

     També les tíbies  foradades, per on els homes bufaven o introduïen aire pels forats, sembla que foren les primeres flautes utilitzades en els antics ritus funeraris. Els esquellots foren utilitzats per fer fugir la Mort, provocant-li por, tanmateix, foren utilitzats per preservar als ramats i a les persones dels mals esperits, dels encanteris, malalties o desgràcies.

     Durant els antics carnavals van tenir lloc les esquellotades a càrrec dels esparriots, personatges amb pells d'animals, màscares i grans borrombes. També el ritu popular de matar jueus amb carraques al matí del Dissabte Sant dissabte es feia per incitar la resurrecció de la naturalesa i de la vida. Ritus hivernals per despertar la terra i fer fugir els mals esperits i la mort.

«Cuca, surt del forat, que Nostre Senyor ja ha ressuscitat!»



La colla dels esquellots. Fotografía de Santacreu

     Un altra ocasió per utilitzar els esquellots era quan un vidu o vídua tornaven a casar-se: els feien esquellots per espantar l’esperit  del conjugui difunt dispost a pertorbar la boda, molest per que la seva parella havia trencat el dol.  O be era als difunts de la comunitat als qui es volia fer fugir, per evitar les seves protestes per les segones núpcies. «Tal com és ús i costum, esquellots i fum». Esquellots o cant de corrandes, o versos mortificants improvisats per als nous nuvis, fins que  convidaven a beure a tothom.

La commemoració dels morts. La nit dels morts

      Segons les antigues creences durant la nit dels Morts, les portes del regne de la Mort restaven mal tancades: quedava una escletxa per on els morts s’escapaven i tornaven als seus pobles i a les cases on vivien. Caminaven pels seus carrers buits, doncs tot el mon s’havia reclòs dintre de sa casa per temor a creuar-se amb ells. Mentrestant, les campanes tocaven a morts, per a complimentar-los i ser recordats. En aquestes dates, els vius anem a visitar-los als cementiris i observem si les seves tombes estan ben ateses, si tenen flors i espelmes, i preguem per ells.

      Un dels ritus propis dies dels Morts és un sopar amb els morts, amb els seus familiars morts. Les cases les decorem amb espelmes, flors i imatges o objectes dels morts en el seu honor i memòria. Especialment al menjador o al costat del foc, i l'habitació i el llit on el mort dormia.

     Aquests ritus són la derivació de les creences i els ritus de la religió dels manes romans. I la por cap a ells es deu a la tradició dels lemures: hi que posar els espills de cara a la paret, per si un es mira en ells, no vegi la seva calavera. Les creences són innombrables.

      Es col·locava un plat a taula per a ell, on s’asseia i es mengen delícies en la seva companyia, menjars propis dels difunts, doncs no tenen dents: pa, aigua i fruits secs, com les castañes, ametlles, panses i llegums. També els agradaven els panellets, massapans i els pinyons. I els ossos de sant.

      Ròmul va matar al seu germà Remo i, per aplacar el seu esperit furiós (lemur), va instituir unes festes en el seu honor, Lemurales o Remurales durant les que es tancaven a Roma els temples de totes les altres divinitats, i no es podia contraure matrimoni.  Aquesta festa es celebrava enmig d'una completa foscor i concloent a la nit. Cada pare de família s'aixecava ple d'espant, marxava dins de la casa amb els peus nus a fosca per tota casa, fent una mica de soroll amb la mà per espantar les ombres que es complaïen a estar en llocs silenciosos, es rentava la mà, trencave unes faves negres i se les posava en la  boca pronunciant en veu baixa aquesta paraules: "Jo em quedo i la meva família amb aquestes faves" la fórmula repetia nou vegades sense mirar cap enrere. Passat un instant de silenci, el romà cridava en alta veu colpejant un got de metall: "Manes dels meus avantpassats, Lemurs, Déus dels inferns, sortiu d'aquesta morada", en aquest moment s'encenien tots els llums i acabava la cerimònia.

       Durant la litúrgia funeral, en el moment de l'Ofertori de misses de morts, els fidels ofereixen una espelma encesa i un panellet en la seva memòria.

     En el conte dels miners atrapats a la mina, aquests es mantenen amb vida fins que les persones aconsegueixen rescatar-los de la mort. Aconseguiren sobreviure gràcies a la llum de les espelmes i als panellets de les ofrenes de les misses en la seva memòria i per la salvació de les seves ànimes.  

La Dansa de la Mort de Verges

      La Dansa de la Mort és un gènere literari, coreogràfic i espectacular nascut possiblement durant les pandèmies (des de la Mort Negra) que van assolar Europa al segle XIV. Des de 1380 l’art relacionat amb la mort es transforma: apareix la desolació, la carn podrida, la nuesa del cadàver i una morbosa complaença desconeguda en la tradició cristiana fins llavors.

      El primer document que es coneix sobre un acte escènic macabre a la península es el Joch de la Mort, un entremès representat quan va entrar Ferran d’Antequera a Barcelona en 1412, i desprès durant el banquet de la seva coronació en Saragossa el 1414. En la representació apareix la parca amb una malla groga  i el cap de calavera, amb sacres que li surten de les conques dels ulls, ballant damunt un núvol mentre s’emporta a tots els comensals. Un triomf de la Mort, una representació vinculada a la tradició islàmica (l’Àngel de la Mort ‘Izra’il).

      La primera mostra gràfica conservada en terres hispàniques son els frescos del convent de Sant Francesc de Morella (1427-42), únic exemple monumental conegut: la dansa es desenvolupa en forma de cercle, però no balla cap mort; es una dansa de vius que es col·loquen per ordre jeràrquic i estamental al voltant d’un cadàver. En aquest fresc de Morella està escrita, curiosament, la lletra i la música de la representació, en versos en català i la melodia correspon a la de la primera dansa de Morts coneguda en Europa de tema macabre, coneguda com Ad Mortem Festinamus, que es conserva al Llibre Vermell de Montserrat, del segle XV.





La dansa de la mort. Morella (Castelló)

      A la sala Capitular del Convent de Sant Francesc trobem el fresc del segle XV, que representa la "Dansa de la Mort" i a l'esquerra "l'Arbre de la Vida". Foto de Enriquevalencia

    Aquesta prompta incorporació a la cultura catalana del gener macabre es col·labora amb l’existència de dues representacions dialogades sobre el tema: una versió ampliada de la Danse Macabre de París (1480) feta per Pere Miquel Carbonell; i la Representació de la Mort mallorquina (c. 1550) de Francesc d'Olesa i Santmartí.

      La vitalitat del gènera a Catalunya permet la conservació d’aquesta Dansa o Comparsa de la Mort de Verges, al Empordà (d’on és Lluís Llach que té un disc titulat Campanades a Mort), l’única perpetuada a Europa, inclosa en la representació de la Passió (una part en processó i l’altra en un escenari) que es celebra la nit de Dijous Sant, en mig del Via Crucis. La processó per els carrers medievals de Verges, il·luminades amb fanalets d’oli fets amb closques de cargols pegades a les parets.



Dansa macabra, Clusone, Bergamo, Italia

En que consisteix la Dansa de la Mort de Verges

      A processió comença amb els manaies o soldats romans que marquen el pas pels carrers, abans d’integrar-se a la processó. En la plaça es representa la passió de Jesús. Quan es condemnat a mort, la representació es desplega en una processó, amb varies escenes característiques: el Peregrí va recitant els fets que es representen; Jesús portant la creu i sent increpat pels jueus; i la Dansa de la Mort, integrada per cinc figures: 



La Dansa de la Mort, 1946. Foto de l'Arxiu Joan Amades cedida pel Centre de Promoció de la Cultura Popular i Tradicional Catalana

• A Dalla encapçala i encarna a mort.
• A Bandera que va al centre i aixeca un penó declarant quant efímera es la vida i la inexorabilitat de la Mort (Nemini parco, non perdona a ningú).
• Al dos costats els dos nens portadors dels  platets de cendra.
• I tanca la Dansa al nen que mostra un rellotge sense agulles i assenyala cada pas un temps diferent, al·legoria de la incertesa del moment de la mort.
• Al final el tambor, que marca un ritme rudimentari i els moderns portadors de torxes. 

      Quan la processó entra dins l’església, s’escenifica la Crucifixió i el Descendiment de Crist, mentre la Mort entra en la església i fa una reverencia a Crist.



La Dansa de la Mort de Verges. Foto de Josep Rivero 

      Els personatges no són cossos nus sense òrgans, cosa pròpia de la tipologia tardomedieval, sinó esquelets pintats en negre sobre vestits de malla, indumentària documentada des del segle XVI.

     Segons Joan Amades, esta Dansa no era exclusiva de Verges, doncs existia en molts pobles de l’Empordà i el Rosselló, on era representada per tan sol un personatge: un jove alt i lleuger que, al so d’un tambor, dansava i saltava. Ho recordin en Perpinyà... Recentment, Manresa, a Selva de Camp i Girona recuperaren a Dansa de la Mort en les seves processions de Setmana Santa.

Font:

Actas das III Xornadas de literatura de tradición oral.
Mitoloxía da morte: agoiros, ánimas e pantasmas. Edita Asociación de Escritores en Lingua Galega (AELG) 


Comentarios

Entradas populares