Un molí amb vistes al cosmos


      Un moliner del XVI va ser cremat per la seva visió de l'origen del món, doncs mentre treballava i vivia al seu molí, va imaginar com s’havien creat totes les coses del Univers: l’home es va crear una cosmogonia particular.  Avui la coneixem i sabem les seves opinions perquè els administradors de l’esperit d’aquella època, els inquisidors, van decidir cremar-lo viu.



      El moliner era Domenico Scandela, va néixer a Montereale Valcellina, al nord-est del que és Itàlia, el 1532. Tots li deien Menochio, segons ens diu l'historiador italià Carlo Ginzburg en El formatge i els cucs. No era un home ric, però, tampoc es moria molent grans i fent farina. Estava casat i va tindre onze fills , dels quals quatre havien mort quan va ser jutjat el 1584. Segons el seu testimoni, era "moliner, fuster, serrador i paleta, entre altres coses", però va ser sobretot moliner, i vestit com a tal es va presentar el dia del judici: un abric, una capa i una gorra de llana blancs.

     Feia menys de cent anys que s’havia inventat la impremta i Menochio gastava els seus estalvis en comprar llibres, doncs sabia llegir i escriure i sentia una gran curiositat per tot el que l’envoltava. Segons Scandela, ni Déu havia creat el món ni el cristianisme era una confessió superior, opinions que no es tallava en difondre públicament, sobre tot quan fou alcalde (1861) del seu poble.  Al final, el bisbe de la regió el va denunciar davant el Sant Ofici el 28 de setembre de 1583.





     El formatge i els cucs es el treball de investigació històrica que va fer Carlo Ginzburg emprant el documents del procés inquisitorial, amb els qual reconstruí el pensament del moliner Menochio, un home que anava per lliure i no s’havia assabentat que ja feia vint anys que el concili de Trento havia dictaminat sobre el que es podia i havia de creure. Anava elucubrant coses sobre l’origen del mon que col·lidien contra la fe i els decrets catòlics. Amb l'Església va topar, el pobre home!

    Un testimoni que va declarar en el judici va dir: "Jo li he sentit dir que el món, que no era res, va quallar com un formatge", un altre va dir contra ell: "Jo li he sentit dir que al principi aquest món no era res i que va ser batut com una escuma de l'aigua del mar i es va coagular com un formatge, del qual després van néixer gran quantitat de cucs i aquests cucs es van convertir en homes, dels quals el més poderós i savi va ser Déu". Aquí teniu el perquè del títol del treball de Ginzburg i l’explicació de com passà d’alcalde a enemic públic per la gràcia de Déu.

     “Io ho detto che, quanto al mio pensier et creder, tutto era un caos, cioè terra, aere, acqua et foco insieme; et quel volume andando così fece massa, aponto come si fa il formazo nel latte, et in quel deventorno vermi, et quelli furno li angeli; et la santissima maestà volse che quel fosse Dio et li angeli; et tra quel numero de angeli ve era ancho Dio creato anchora lui da quella massa in quel medesimo tempo, et fu fatto signor con quattro capitani, Lucivello, Michael, Gabriel et Rafael”.

      Doncs no està gens malament aquesta hipòtesi per a un moliner del segle XVI que pensés que al principi el món fos una mena de brou amorf on hi havia els elements com l'hidrogen, l'amoníac... un líquid que va patir grans sacsejades, com les produïdes pels volcans, els gasos, les pluges, les tempestes elèctriques, fenòmens naturals que van batre aquella massa fins que va quallar la vida, uns petits cucs, unes bosses unicel·lulars capaços d'absorbir energia de l'exterior i utilitzar-la per moure’s, per reproduir-se... I després, d'acord amb la teoria de l'evolució, van sorgir els àngels i els altres éssers vius, un dels quals va inventar, va crear, el concepte que coneixem com DÉU, símbol de poder, de bondat, potser, del que hauria de ser l'home perfecte. Els símbols són arquetips col·lectius, una existència anímica, que en el cas de l'arquetip DÉU, per exemple, no hem de confondre amb el concepte del déu metafísic. L'existència de l'arquetip (del símbol) no afirma la realitat de l'existència de déu, ni ho nega.

         Els inquisidors, entre els que hi havien de ximples i fanàtics, però també de intel·ligents -encara més exaltats- no es podien creure que Menochio pugues pensar aquelles coces tan  retorçades i pensaven que allò eren doctrines protestants i que calia trobar als seus còmplices. Pensaren que el responsable d'adoctrinar-lo va ser un pintor de la regió, un tal Niccolò di Porcia, reconegut popularment com "un home heretge", que pertanyeria a grups religiosos dissidents, el qual va ser jutjat també i no se li va poder comprovar aquesta acusació. Així, doncs, una mica més de tortura no li vendria mal; però, Menochio no tenia cap còmplice: tot havia sortit del seu cap.




Domenico Scandella, más conocido como Menocchio; en el siglo XVI, procesado y quemado

Menocchio i les bruixes

     Fa temps hi van existir uns mons històrics -cultures, ètiques i coneixements- que van ser marginats durant el procés que va portar al mon modern, a ell pertanyien els representants de la màgia i alquímia, el mags, i els membres de la cultura popular que van ser perseguits atribuint-los la condició de bruixos. Menocchio tenia una visió del cosmos que venia de remotes tradicions camperoles, les quals es van superposar als set o vuit llibres impresos a què va tenir accés (almanacs i llibres piadosos, sobretot). Segons Enrique Bonavides (La Cosmogonía de un molinero, recopilació d’articles del bloc Cierzo-Vientosdeleste) la cosmogonia mil·lenària en què es funda el món de Menocchio era la dels grups integrants de la cultura popular.

      A La bruixa (1862), Jules Michelet explica la fetilleria a partir de la desesperació de la societat camperola i en particular de les serventes, sotmeses als abusos de les jerarquies seculars i eclesiàstiques. Aquestes dones invocaran, nostàlgiques, als antics déus que, a l'una de la repressió i els abusos, aniran creixent fins a conformar una insurrecció cerimonial. Les dones i homes que coneixien els poders curatius de les plantes - remeiers, herbolaris- havien estat metges per espai de mil anys; però, ara acusaven de practicar la bruixeria a les dones que rescataven i adoraven les deïtats agrícoles de temps remots, les que li revelaran els secrets del pharmacon: la bella dama (belladona) amb els seus efectes sanadors i també les seves propietats destructives. La bruixa i els seus filtres, les seves herbes i invocacions infernals poden canviar tot això, entreobrir la porta a la revolta, la revenja d'un ordre inhumà.

      Quan es van intensificar les persecucions i els atacs eclesiàstics a la cultura popular, els mags no van prestar les seves arts i capacitats discursives per defensar els representants d'aquesta. Dels tres grans, Pico della Mirandola, Marsilio Ficino i Enrique Cornelio Agrippa, serà únicament Agrippa (1486-1535), mag alemany, que vivia en el món on la lluita contra bruixes i heretges resultava més despietada que en els països catòlics, l’únic que defensi i de vegades salvi de la foguera a les bruixes, ja que la seva filosofia participa tant de la filosofia natural de l'alta cultura neoplatònica i hermètic-cabalística, com de la màgia popular (Amb el diable al cos, Esther Cohen, 114).


Alberto Durero. Molinos sobre un río, 1495-97. Biblioteca Nacional de París


      Ja hem dit varies vegades en aquest bloc que Carlo Ginzburg explica el aquelarre o sàbat com la barreja d’elements folklòrics d’origen xamànic -com el vol nocturn i la metamorfosi animal-, i les idees de la cultura dominant que demonitzarà totes les manifestacions culturals del mon popular, fabricant suposats complots d’aquesta gent contra els representants del mon modern -eclesiàstics, teòlegs, juristes...-, conjures burdes com les acusacions que van llançar contra els leprosos del sud de França, als qui acusaren de voler contagiar a tots els sans i prendre el poder perquè odiaven a les persones sanes.  Després foren acusats el jues, les bruixes i bruixots.

       El nucli folklòric de l'aquelarre es el viatge extàtic dels vius al món dels difunts. La companyia de difunts, composta per homes i dones, apareixia guiada habitualment per figures masculines mítiques o mitificades i es manifestava gairebé exclusivament a homes (caçadors, pelegrins, viatgers) mitjançant aparicions tradicionals durant les témpores, particularment freqüents en el període comprès entre Nadal i Epifania. El seguici de les dones extàtiques, guiades per figures femenines, es manifestava mitjançant l’èxtasi, que es repetia regularment en altres dates igualment definides.

     En un text transmès per Reginone de Prüm, consistent en instruccions dirigides als bisbes per a que no deixin entrar bruixes a les esglésies, s'adverteix que:  "No hi ha de callar, que certes dones malvades, convertides en seguidores de Satanàs, seduïdes per les fantàstiques il·lusions del dimoni, sostenen que a la nit cavalquen sobre certa bèstia al costat de Diana, deessa dels pagans, una gran multitud de dones que recorren grans distàncies en el silenci de les nits profundes, que obeeixen a les ordres de la deessa com si fos la seva senyora, que són cridades en determinades nits a servir-la" (Ginzburg 1991, 82).





       Tothom coneixia que les seguidores de la dama de Habonde, deessa nocturna, queien en estat catalèptic abans d'emprendre, en esperit, travessant portes i parets, els seus viatges. També els acusats i moltes persones sabien que l'experiència de metamorfosi i vols nocturns passava en somnis. Però, van vindre els retors i van assegurar que els somnis eren induïts per esperits demoníacs.  L’Església assegurava  que l'experiència de l'èxtasi no era, com pensava Della Porta, un fenomen natural provocat pels ingredients dels ungüents.

     Carlo Ginzburg compara als intèrprets d’avui en dia, que discuteixen sobre la debilitat mental, la malaltia o bogeria dels practicants, amb l’actitud dels artífex de la repressió contra les bruixes (Ginzburg 1991, 90). Doncs la màgia, la bruixeria o l’heretgia res tenien a veure amb dimonis ni malalties mentals: eren les formes culturals d’aquell mon que va quedar en les marges de la modernitat, sufocades i perseguides per esglésies, dogmes i jerarquies, en la resistència que van oferir a la cultura hegemònica. I Menocchio pertanyia a aquest món en extinció! No s’havia adonat que el Concili de Trento acabà amb la incertesa sobre el que es podia i havia de creure. El moliner Domenico Scandella, Menocchio, perdut en les muntanyes de Friuli, seguia elucubrant "coses altes", oposant les seves pròpies idees en matèria de fe als decrets de l'Església. (Ginzburg 1997, 71)

La cultura popular

      Desprès de tot el que hem dit, de segur que vos haurà entrat ganes de conèixer el mon de Menocchio i la seva cultura popular, univers al qual també pertany la cultura de les bruixes. Els vostres desitjos culminen les meues ànsies de donar-vos a conèixer la matèria que he recopilat fins ara, tant pel que fa a l'anomenat Viatge extàtic, com a la Bruixeria o l'antiga creença en una Deessa Mare, tots ells aspectes del mateix assumpte i base d'una cultura popular estesa per gran part del món i la perduració de la qual en el temps ha estat molt avançada.

Punxa, clica, prem damunt de qualsevol enllaç per llegir-lo!



Viatge extàtic

Bruixería

Deessa Mare






45. Atenea



      La cultura del moliner era popular i, per tant, de transmissió oral. El seu lloc de treball era ideal, com ho serien els hostals i les tavernes, per la transmissió oral de la cultura. Per elaborar la seva visió del món, el moliner pren instruments lingüístics i conceptuals de la literatura de la cultura dominant, d'almanacs, llibres piadosos, literaris, filosòfics, teològics. Amb terminologia presa del cristianisme, el neoplatonisme i la filosofia escolàstica, construeix un materialisme pagès fundat en cosmogonies antiquíssimes, en remotes tradicions rurals.  Probablement les afirmacions de Menocchio no semblaven als camperols de Montereale alienes a la seva existència, creences i aspiracions. El moliner utilitza el tamís de la seva cultura a partir del qual accentuarà certs passatges o descontextuarà altres, manipularà frases i fragments arrencats d’una cultura diferent que s’expressa per la pàgina impresa i  a mesura que els reelabora amb la substància de la memòria, trobarà elements per formular i defensar la seva pròpia idea, apoderant-se de la cultura dels seus adversaris. 



      Els plantejaments del moliner, com són la tolerància i la tendència a reduir la religió a un concepte d’ètica moral, es vinculen amb els de grups herètics de formació humanística, propera a la dels camperols revoltats de Munster. Defensa la senzillesa de la paraula de Déu, el rebuig de les imatges sagrades, la negació de la divinitat de Crist, l'adhesió a una religiositat pràctica.

     Per Menocchio, Crist és un home com nosaltres, però de major dignitat. En el discurs del moliner, hi ha un rebuig a tots els sagraments, als quals considera "mercaderies", instruments d'explotació i opressió, demostrant així un fort anticlericalisme.

     Menocchio reivindica, com Miguel de Servet, la plena humanitat de Crist, humanitat deïficada a través de l'Esperit Sant. Déu, l'Esperit Sant i l'ànima no existeixen com a substàncies separades: només existeix la matèria impregnada de divinitat, la barreja dels quatre elements: l'home fet de terra. Aquesta reinterpretació del cristianisme es fonamenta en tradicions, mites i aspiracions camperols, transmesos oralment de generació en generació, intolerants a dogmes i cerimònies i vinculats amb els ritmes de la natura.

      El paradís camperol, tal com ho descriu Mandeville, un dels autors dels set o vuit llibres llegits pel moliner, recorda el cel mahometà: "El paradís és un lloc de dolçor, en aquell lloc es troben totes les estacions i tota mena de fruits, i rius de llet i mel i vi que corren sense parar, d'aigua dolça... festa de matèria, transparent i dúctil”.





Els benandanti

      Seguint a Ginzburg, en el temps de Menocchio es dóna un fenomen de difusió del culte dels benandanti a Friuli, regió de la qual és oriünd el moliner. Les creences dels benandanti es recolzen en el context mític de l'exèrcit de ànimes errants, orientades pel déu dels morts i de la guerra, cristianitzat en l'alta edat mitjana.

               Les pràctiques rituals d'aquests xamans consistien en el combat per la fertilitat dels camps. Conduïts per un jove amb l'estendard de Crist, els benandanti combatien, enarborant canyes de fenoll, contra bruixots i bruixes, armats de canyes de sorgo. Una altra de les formes que adoptava el ritual consistia en que l'esperit del benandanti abandonava per algun temps el cos del xaman, qui entrava en estat catalèptic. L'esperit sorgia en forma de ratolí o papallona, ​​o en grups de llebres o gats per dirigir-se, en èxtasi, cap a la processó dels morts o cap a les batalles contra bruixes i bruixots. Els benandanti comparaven aquest viatge de l'ànima amb una mort provisional. Aquest grup, quan va aplegar el temps de que l’Església desitjava el domini social i el control dels governs, va estendre el seu pensament absolutista i va incloure al culte xamànic dintre la imatge de la secta hostil, convertint als que combatien per la fertilitat, en bruixots.


REFERENCIAS

BARTRA, Roger, 1998. Cultura y melancolía, Barcelona, Anagrama.
COHEN, Esther, 2003. Con el diablo en el cuerpo, México, Taurus y Facultad de Filosofía y Letras UNAM.
GINZBURG, Carlo, 1991. Historia nocturna (un desciframiento del aquelarre), Barcelona, Munchnik Editores. —, 1997. El queso y los gusanos, Barcelona, Munchnik Editores.
KLIBANSKY et al., 1991. Saturno y la melancolía, Madrid, Alianza Editorial.
MICHELET, Jules, 1984. La bruja, presentación de Robert Mandrou, Barcelona, Labor.
Acta Poetica 26 (1-2). PRIMAVERA-OTOÑO 2005. Menocchio y las brujas
La Cosmogonía de un molinero, una recopilació d’articles feta per Cierzo-Vientosdeleste

Comentarios

Entradas populares