Simbols a l'esglèsia de l'Assumpció


     Si heu llegit el meu blog, a hores d'ara ja us haureu adonat que m'interessa moltíssim el llenguatge simbòlic. A més, no hi ha cap llenguatge que no ho sigui. En aquesta entrada ens fixarem en uns quants símbols que he triat perquè els tenim a mà, en qualsevol església d’un poble o barri nostre. L'estudi pot resultar avorrit per alguns, però, he de dir que el intentar comprendre i desentranyar el significat de les imatges que ens envolten no és tan tediós com pugui semblar.

       Els símbols, nascuts de la ment o del inconscient, com afirma Jung, es sustenten en la seva pròpia estructura simbòlica, cadascun procedeix d'un principi metafísic creat per la ment, darrere de la seva significació immediata i manifesta sempre fan referència a una altra significació que es revela i oculta en l'anterior. En la seva totalitat, el llenguatge simbòlic el que tracta és de crear una imatge del món i de la posició de l'home en ell, com si es tractés d'una síntesi universal dels coneixement que ha adquirit l'home en el moment de la seva plasmació.

      Jung afirma que els símbols sorgeixen, en el pla fisiològic, del cervell humà, de la seva part més primitiva, com sorgeix la suor pels porus de la pell. Els símbols són arquetips col·lectius, una existència anímica, que en el cas de l'arquetip DÉU, per exemple, no hem de confondre amb el concepte del déu metafísic. L'existència de l'arquetip (del símbol) no afirma la realitat de l'existència de déu, ni ho nega. Tots els homes fem servir els mateixos «arquetips», que són fonamentalment religiosos. Jung diu que el símbol ens porta a idees que jeuen més enllà de l'abast de la raó i que per ser un llenguatge de la psique, té un aspecte inconscient que mai s'explica amb claredat. Els símbols s'originen en l'inconscient i molts somnis presenten imatges anàlogues a les idees, mites i ritus primitius. L'existència d'aquesta analogia es deu, també segons Jung, a l'existència d'un inconscient col·lectiu, un model de pensament innat i heretat com ho són també els instints.

La Mare de Déu

      El prototip místic de la concepció i el naixement de Jesús procedia d'Orient Pròxim. Allà deesses mares com Deméter, Isis, Astarté, Cibeles i Atagartis van donar a llum un déu fet home que va morir per la salvació de la humanitat i va ressuscitar al cap de tres dies.



La deessa egípcia Isis y la deessa Astarté, assimilada pels fenicis d'una deessa mesopotàmica, coneguda pels sumeris com Inanna, pels acadis com Ishtar i pels israelites com Astaroth i la reina del cel.

      Si vos interessa el tema de la Deessa Mare aquí teniu uns quants treballs del meu blog:

45. Atenea

      A l'església pegolina trobem representacions de la Verge com les que reproduirem ara. La primera va ser pintada en una data indeterminada entre 1455 i 1475, formant part d'unes icones devocionals dobles, d'estil gòtic, de la Verònica, realitzats al tremp i oli sobre fusta, que representen per una banda la Verge Maria i l'altra el rostre de Jesús. De clara influència bizantina, per l'expressió hieràtica dels rostres i el fons daurat. El seu autor estaria dins del cercle de Jacomart-Reixac.




La doble Verònica

      Se li atribueix al controvertit cercle artístic valencià format per Jacomart-Reixach, la definitiva identitat dista encara molt d'estar concloentment resolta. Jaume Bacus (Jacomart) és, a través dels documents, la figura més important valenciana a mitjan segle XV. Nascut cap 1413, en 1440 el rei Alfons el Magnànim, li reclama perquè vagi a Nàpols. La seva personalitat s'entrecreua amb la de Joan Reixach, català de naixement, que apareix a València el 1491 amb obra documentada, i en part conservada, fins 1482.




El mantó i el sostre del pal·li estrellat són reminiscències de l'antiga Deessa del cel

      Sembla a molts experts en l'estudi de les religions que la veneració que senten els catòlics per la Mare de Déu no queda justifica en la Bíblia, ja que aquest llibre sagrat la relega a la posició secundària de receptacle que va contenir el Salvador. De fet, la Verge triga en ser esmentada per primera vegada en la Bíblia, cosa que succeeix durant l'Anunciació, quan l'arcàngel Gabriel li comunica que concebrà el fill de déu.

      L'Evangeli de Sant Lluc inclou un cant conegut com el Magnificat, que exalta i lloa a Maria. Després de descriure els seus viatges amb Josep, el naixement de Jesús i la veneració que li van prodigar pastors i reis, la narració bíblica la ignora si exceptuem fugaços trobades amb el seu fill i la seva aparició a la crucifixió. Veure el retaule de la Verge de l'Esperança d'Antoni Peris.




La Verge, Sant Josep i el nen Jesús (Rafael Cardells). El raig de llums ens indica que els personatges pertanyen al mon celestial i al terrenal




Viatge a Jerusalem (Rafael Cardells), segle XX



La Verge amb Jesús al pessebre (Antoni Peris), segle XV


      El seu paper de mare de Déu va ser limitat pels teòlegs de la primitiva església a la de "Theotokos" o portadora de Déu. Per tant, és impossible que el relat bíblic puga inspirar aquesta immensa devoció popular que existeix avui dia i ha existit sempre. El seu origen cal buscar-lo en la pervivència del culte a la Deessa, el culte a l'arcaica diada mare-fill, el parell d'éssers que no són una mateixa substància. La singularitat és que la interacció sexual present en el mite de la mare i el seu fill-amant no existeix, per complir amb els criteris jueus de bondat femenina: Maria no havia de tenir experiència sexual, havia de ser dòcil i totalment innocent.

       L'absència de testimonis bíblics ha fet que molts teòlegs intentessin acabar amb la mariolatría o devoció mariana, però no ha servit de res. Els Evangèlics fonamentalistes -amb el pretext d'honorar Jesús- tracten de minimitzar el culte a la Verge, perquè asseguren que la glòria de la Mare va en detriment de la glòria del Fill. No obstant això, alguns escriptors, com el literat protestant Max Yunnickel, proclama el seu desig que els protestants reprenguin el culte a la Verge: "Fa molt fred a l'Església Luterana. Hem de escalfar una mica. Com? Portant una Mare: Maria... tornem als càntics a Maria, adornem les nostres esglésies amb les flors del camp. Fem festes, com per la tornada d'una Mare, perquè una Mare ha reaparegut en la nostra Església ... Maria plena de gràcia, jo et saludo".



La Immaculada de Vicente Gerique

     Aquests càntics ens porten ressons dels himnes sumeris i frigis dedicats a la Deessa Mare. El dogma de la Immaculada Concepció, també conegut com Puríssima Concepció, és una creença del catolicisme que sosté que Maria, mare de Jesús, a diferència de tots els altres éssers humans, no va ser aconseguida pel pecat original sinó que, des del primer instant de la seva concepció, va estar lliure de tot pecat. No ha de confondre aquesta doctrina amb la de la maternitat virginal de Maria, que sosté que Jesús va ser concebut sense intervenció d'home i que María va romandre verge abans, durant i després de l'embaràs.

      En desenvolupar la doctrina de la Immaculada Concepció, l'Església Catòlica sosté que Déu va preservar a Maria lliure de tot pecat i, encara més, lliure de tota taca o efecte del pecat original, que havia de transmetre a tots els homes per ser descendents d'Adam i Eva, en atenció al fet que seria la mare de Jesús, que és també Déu. A Espanya se celebra a la Immaculada com a patrona i protectora des de 1644, sent el 8 de desembre festa de caràcter nacional. Durant la celebració d'aquesta festivitat, els sacerdots espanyols tenen el privilegi de vestir casulla blau. Aquest privilegi va ser atorgat per la Santa Seu el 1864, com a agraïment a la defensa del dogma de la Immaculada Concepció que va fer Espanya.






Dormició de la Verge

     La "Assumpció de Maria o de la Verge" és la creença que el cos i ànima de la Mare de Déu van ser portats al cel després d'acabar els seus dies a la terra . Aquest trasllat és anomenat Assumptio Beatæ Mariæ Virginis (Assumpció de la Benaventurada Mare de Déu) pels catòlics romans, la doctrina va ser definida com a dogma (veritat de la qual no pot dubtar-se) pel Papa Pius XII l'1 de novembre de 1950.



La nostra Senyora de l'Assumpció



Assumpció de la Verge, Guido Reni, 1630. Imatge situada en la Basílica Papal de Santa María la Major en Roma, Vaticà.



Part central de l'altar que representa l'església triomfant, amb una talla de l'Assumpció de la Mare de Déu de Vicente Jerique. Es evident la influència de Guido Reni en Jerique i l’autor de l’Assumpció anterior, situada a la part de darrera de l’església de Pego


      Els jueus i els pobles aris van portar als seus déus patriarcals, déus del llamp i del tro, que per imposar-se a la Deessa van haver denigrar, aprofitant la seva condició de dona, fins convertir-la en una pecadora -Eva-, una serp del dimoni o un monstre dels abismes. No obstant això, va ser impossible suprimir de la consciència popular que Maria havia estat una Deessa, i no van trigar a assignar infinitat d'atributs i miracles pagans, el que va contribuir al seu ascens en el rànquing de divinitat catòlic.





El fill de la Verge dins del sepulcre.

      En l'art i la literatura apareixen infinitat de pintures de la Verge, escultures, oracions i càntics que celebren la seva maternitat, arribant a superar la seva representació iconogràfica a la del mateix Jesús, que només apareix de nen, moltes vegades en braços de la Verge, i la majoria de les vegades crucificat o mort.



Verge del Pilar, església de l'Assumpció de Pego



La Verge empara baix el seu mantó a tota la humanitat (Rafael Cardells, 1945)



«La Virgen de las Cuevas». Zurbarán (1630-35) Museo de Bellas Artes de Sevilla © Ministerio de Cultura

     Al igual que la Deessa Mare tenia múltiples advocacions, també la Verge les hereta i ara apareix com Santa Maria de la Mercè, la generala dels exèrcits celestials, la Dona Vestida de Sol, la Reina de la Pau, Mediadora de totes les Gràcies, és la Dolça Mare que allibera, consola, i protegeix, als malalts, als afligits i a tots aquells que pateixen qualsevol tipus de presó.



En l'església purgant estan representats sants valencians, i una talla de la Mare de Déu del Carme de l'escultor Vicente Jerique. Al peu una escena del purgatori i tot coronat per llunetes amb escenes de la vida de la Mare de  Deu.



El mural que representa l'església militant està presidit per una talla del Cor de Jesús, segons alguns obra de l'escultor José Maria Ponsoda. Les pintures representen sants espanyols, al peu dels quals estan representades les cinc races humanes, a l’esquerra.



Santa Joaquima de la Creu (Rafael Cardells)



 Als peus de Santa Joaquima apareixen uns cards


       En les iconografies antigues o medievals es solia representar la Creu de Crist amb un card arç o un acant als seus peus (com a la Basílica de Sant Climent, a Roma). El card és un símbol del Gènesi, significa sofriment i es representava com un signe de la Passió del Senyor. La seva flor ("el color violaci més pur que es troba en la naturalesa") és alhora signe de patiment i de salut, de refloriment. Significa la unió de la Passió de Crist i la seva Resurrecció gloriosa, al seu triomf definitiu.



Creu de la Basílica de Sant Climent a Roma


      Els primers vestigis i icones de la Verge daten del segle V. Se suposa que l'emperadriu romana Eudoxia (408-450) va comprar el sudari de Maria i en 438 va enviar a la seva germana un retrat de la Verge presumptament pintat per Sant Lluc. Els objectes pertanyents a la Verge, o les seves imatges, tenen la capacitat de curar als malalts, segons els catòlics (peregrinacions a Lourdes, Fàtima ...). També hi ha una gran devoció per les anomenades verges negres, moltes de les quals tenen aquest color per culpa del sutge de les veles (com la "moreneta" de Montserrat) que ha enfosquit les seves imatges; altres afirmen que són records populars d'antics ídols africans, n'hi ha que asseveren que es tracta d'imatges paganes portades pels creuats i, finalment, els que declaren que reflecteixen l'aspecte de l'antiga Deessa en tant fosca regent del món dels morts.



Les virtuts teologals

      Al timpà interior de la porta nord estan representades les virtuts teologals, entre ella la Fe, del llatí fides, "confiar", és la virtut teologal per la qual els cristians creuen en Déu i en tot el que Ell ha dit i revelat, i el que la Santa Església els proposa. La Fe es representa com una dona de peu sobre una peanya, vestida de blanc, amb la sinistra sosté una creu i amb la dreta un calze amb la Sagrada Forma.
      La creu i el calze són els extrems de la fe cristiana: un simbolitza a Crist crucificat i l'altre al sagrament de l'altar. Se sol representar amb una bena sobre els ulls o apartant la mirada del calze per subratllar que precisament la fe és creure el que no veiem mereixent per això la lloança del Senyor: "Feliços els qui sense veure han cregut"



Virtuts teologals: Fe i Esperança (Rafael Cardells)

      L'Esperança és la virtut per la qual l'home passa d'esdevenir a ser. Seguint a Sant Tomàs d'Aquino, ha estat definida com "virtut infusa que capacita l'home per tenir confiança i plena certesa d'aconseguir la vida eterna i els mitjans, tant sobrenaturals com naturals, necessaris per aconseguir-la, recolzat en l'auxili omnipotent de Déu". L'esperança està representada per una figura femenina amb una àncora en una mà i en l'altra porta una herbeta que estreny contra el pit i, altres vegades, una llanterna.




      Les assutzenes són el símbol de la virginitat de Maria, una variant és l'iris o el lliri blanc, que en la tradició cristiana són símbol de la puresa, de l'amor virginal. Sol anar unit a l'Anunciació de Maria, en un gerro ornamental o bé lliurat per l'àngel. Així doncs amb el lliri representem la puresa i perfecció, la pau, la divinitat i la innocència. El raig de llum simbolitza el nou alba a la història de la cristiandat i és un pont entre el món diví i l'humà, el colom simbolitza l'Esperit Sant, l'Àngel de l'Anunciació, mitjançant la seva mà, sempre ens convida a aixecar les nostres mirades al cel. Moltes vegades, en els quadres de l'Anunciació es veu un hort com a símbol de Maria, que és un hort virginal tancat que ha de rebre la flor divina, símbol de puresa virginal. Maria com a intercessora a favor del gènere humà, rep el títol de Porta del Cel.





      Les roses també simbolitzen a la Verge Maria, la seva virtut, la confiança i la virginitat, alhora representen el misteri i el pecat. De gran varietat de colors, cada rosa d'un color simbolitza un sentiment: la rosa vermella, amor, de color rosa, gràcia, de color rosa suau, admiració i simpatia, de color blanc, puresa i innocència, de color groc, amor que acaba. Les pomes són el símbol de la mare, la poma va ser la fruita que Eva -mare de tots- va arrencar de l'arbre del bé i del mal. No obstant això, fora de la cultura semita, aquesta fruita també es solia associar amb la deessa Venus (erotisme) i les Tres gràcies.

     En una altra entrada vam contemplar el retaule de la Verge de l’Esperança d’Antoni Peris, on resultava commovent l'escena del escorxament de Sant Bartomeu i la contemplació de Santa Caterina seminua, disposada a ser martiritzada en la roda de ganivets. 



Santa Caterina martiritzada amb roda ganivets



Escorxament de Bartomeu l'Apòstol 



El rei Maxenci que va ordenar la tortura de santa Caterina en roda de ganivets apareix aquí als seus peus


      A la volta de l’església, entre les finestres que enllumenen el temple, podem trobar escenes dels evangelistes i d’altres de les Santes Escriptures.



El lleó representa l'evangelista Sant Marc



L’àguila a Sant Joan



El bou a Sant Lluc



Sant Mateu apareix com a home, de vegades amb una destral a la mà i l’Evangeli. Al coll porta un escapulari del Cor de Jesús

           A la capella del Crist, a la part superior apareix Crist crucificat en companyia dels dos lladres. Mentre un genet romà patrulla a cavall vigilant, en primer pla apareixen uns soldats romans jugant a daus.



      Tot crucificat era despullat de les seves vestidures, quedant completament nu. Els Evangelis diuen que els soldats es van repartir la roba de Jesús, per mitjà dels daus, ja que la túnica era d'una sola costura. Roba senzilla i humil d'un camperol. El motiu també es repeteix a la porta de bronze de la capella del Ecce-Homo.





Porta de la capella del Ecce-Homo, Pego.


     A la nau esquerre, prop de l'altar, apareix el Arcàngel Rafael amb un peix sota el braç. Els altres dos arcàngels són Miguel i Gabriel. D'acord amb el Llibre de Tobies 5,4, Rafael va ser enviat per Jahvè per acompanyar Tobies, fill de Tobit, en un llarg i perillós viatge per aconseguir-li una esposa piadosa al jove. Aquesta és Sara, qui havia vist morir a set promesos a causa que un dimoni, de nom Asmodeo, estava enamorat de la dona i matava a l'espòs en la nit de noces.






       Al principi Rafael es presenta com «Azarià, fill del gran Ananies», però en finalitzar el viatge guareix la ceguesa de Tobit i es manifesta com «l'àngel Rafael, un dels set en la presència del Senyor». Durant el viatge, dóna instruccions a Tobies per pescar un peix, del qual extrauria les vísceres que usaria més tard per allunyar al dimoni Asmodeo, enamorat de Sara, i guarir la ceguesa del seu pare. A causa d'això, a Rafael se li considera protector dels nuvis o el festeig, però no qui promou els festejos com el Eros (Cupido) grecoromà.

     Aquest peix del arcàngel no té res a veure amb el símbol del peix que al·ludeix directament a Crist, "Ichthys" significa peix en grec, "Iesus, Christos, Theou, uios, scoter" (Jesucrist, Fill de Déu i Salvador).



Sant Francesc i els peixos. Fresc de Remigio Soler al Convent dels Pares Franciscans de Pego

     Sant Antoni de Pàdua a Rimini, va predicar als peixos de la mar que van acudir miraculosament en gran nombre a sentir-lo. Va ser en ocasió que Sant Antoni es trobava a Rímini, on hi havia una gran multitud d'heretges (càtars o patarens). Durant molts dies havia tractat de conduir-los a la llum de la veritable fe i al camí de la veritat, predicant-los i disputant amb ells sobre la fe de Jesucrist i de la Sagrada Escriptura. Però ells no només no van acceptar els seus sants raonaments, sinó que, endurits i obstinats, no van voler ni tan sols escoltar, per la qual cosa un dia Sant Antoni, per divina inspiració, es va dirigir a la desembocadura del riu al costat del mar i, col·locant en la vora entre el mar i el riu, va començar a predicar als peixos i aquests van acudir en gran multitud a escoltar-lo, amb la qual cosa va aconseguir que els heretges es convertiren al cristianisme.

     A l'esquerra de la capella baptismal es troba un fresc de Rafael Cardells que representa la lluita entre els àngels i els àngels caiguts i a la dreta Adam i Eva al Paradís. El Pecat original suposa l'inici de la redempció. És l'explicació a tot el que fa Crist en morir, que no és altra cosa que redimir del pecat original dels homes. Estan representats Adam i Eva flanquejats per l'arbre de la ciència del bé i del mal en el qual s'enrotlla la serp (pecat), tot això en un jardí bucòlic amb arbres plens d'ocells exòtics.



Els àngels caiguts




Adam i Eva

     El Agnus Dei o Anyell de Déu simbolitza a Crist, doncs sant Joan, assenyalant a Jesús, el seu cosí, va dir: «Mireu l'anyell de Déu, el qui treu el pecat del món". Per això a Sant Joan Baptista se li representa al costat d'un xai que porta entre les seves potes davanteres una creu. Jesús també és l'anyell pasqual sacrificat per alè dels homes.




Pila baptismal de l’Església de Pego



Jesús representat com pastor dels homes. Timpà d’una capella lateral.



Pastors rebent la noticia del naixement al retaule de la Verge de l’Esperanza d’Antoni Peris 




Anyell de la volta de l’església de l’Assumpció de la Verge


       Entre les aus que apareixen com a símbol en la Bíblia, la més antiga és el colom. A l'Antic Testament apareix com a símbol de pau, doncs li va portar a Noeu un brot d'olivera com a signe que el Diluvi havia acabat. També representa el descans (cf. Salm 53:7) i l’amor (cf. Cantar 5:2) El colom és el símbol de la pau. En el Nou Testament el colom simbolitza l'Esperit Sant.



Colom de l’Anunciació



Colom com a símbol de l’Esperit Sant



L’Esperit Sant al retaule d’Antoni Peris



El bateig de Jesús. Pintura mural al convent del Pares Franciscans de Pego. Remigio Soler (1954)



Púlpit de l'Església Arxiprestal i el del Ecce-Homo

      El pelicà, segons la mitologia, retornava la vida als seus fills morts ferint-se a si mateix i ruixant amb la seva sang als fills (Cfr. Sant Isidro de Sevilla, Etimologies, 12, 7, 26, BAC, Madrid 1982, p. 111). El pelicà místic, el gran au, s'obri el pit per alimentar amb la seva sang els seus pollets. Crist, com el pelicà, va obrir el seu costat per salvar-nos alimentant-nos amb la seva sang. És per això que el pelicà apareix en l'art cristià, en tabernacles, altars, columnes, etc.



Pelicà (o àguila) a la sagristia del Crist

      Juntament amb moltíssimes altres aus, el pelicà és vist com immund en Lev 11:18. També Jesús va ser tingut com immund. Els primers cristians van prendre al pelicà com a símbol d'expiació i redempció. Del mateix caràcter d’immundícia participa l’àguila.

     Els primers cristians van conèixer una antiga llegenda en la qual l'àguila renovava la seva joventut en llançar-se tres vegades a una font d'aigua pura. Els cristians van prendre l'àguila com a símbol del baptisme, font de regeneració i salvació, en la qual el neòfit es submergeix tres vegades (per la Trinitat) per obtenir la vida nova. L'àguila és també símbol de Crist i de la seva naturalesa divina. L'àguila també és símbol de sant

      La serp en l'Antic Testament apareix com missatgera del pecat i de la desgràcia, associant amb el dimoni quan Satanàs es disfressa de serp per temptar Eva. Per això la primera imatge del Diable en la iconografia cristiana, va ser la serp de l'Edèn.





Dalt la bola del mon observeu el cap d'una serp amb una poma a la boca




      Santa Llúcia de Siracusa (Sicília, 283-304?) És una màrtir de l'Església Catòlica. Lucía era de pares nobles i rics, va ser educada en la fe cristiana i va fer un vot de virginitat. La seva mare que estava malalta, la va comprometre a casar-se amb un jove pagà i ella, per lliurar-se de aquest compromís, la va persuadir perquè anés a resar a la tomba de Àgueda de Catània per tal de curar la seva malaltia, com la seva mare va sanar, Lucía li va demanar que l'alliberés del compromís, el deixés consagrar la seva vida a Déu i donés la seva fortuna als més pobres. La seva mare, de nom Eutiquía, va accedir. Però el seu pretendent la va acusar davant el procònsol Pascacio pel fet que era cristiana, en temps de l'emperador Dioclecià.



      Ella va anar a veure el seu pretendent i li pregunto què era el que li agradava d'ella i ell li va respondre que els seus ulls; llavors ella va prendre una espasa i es va treure els ulls, els va col · locar en una safata de plata i els hi va lliurar al jove demanant-li que li deixés consagrar la seva vida a Déu.



      És la patrona de la vista a causa d'una llegenda en l'Edat Mitjana que deia que, quan Lucía era al tribunal, fins i tot sense ulls, seguia veient. També és patrona dels pobres, els cecs, dels nens malalts i de les ciutats de Siracusa, Venècia, de Pere de la Muntanya, dels camperols, electricistes, xofers, fotògrafs, afiladors, talladors, vidriers i escriptors.

      Durant l'edat mitjana, a causa del retard acumulat pel Calendari Julià, la festivitat de Lucía coincidia amb el solstici d'hivern i, per tant, el dia més curt de l'any. El nom de la santa, que significa la que porta llum i la data en què es commemorava el seu martiri, explicarien l'origen d'aquesta llegenda posterior sobre els seus ulls.

      Sant Antoni o Antón Abad (Heracleópolis Magna, Egipte, 251-356 Muntanya Colzim, Egipte) va ser un monjo cristià, fundador del moviment eremític. El relat de la seva vida, té elements històrics i altres de caràcter llegendari, se sap que va abandonar els seus béns per portar una existència d'ermità i que atenia diverses comunitats monacals a Egipte, romanent eremita. Es diu que va arribar als 105 anys d'edat. Es representa a sant Antoni Abat com un ancià amb l'hàbit de l'ordre i amb un porc als seus peus.



Sant Antoni del porquet

     Molts artistes han pres aquest tema per a les seves obres, un dels treballs més coneguts és el "Tríptic de les Temptacions de sant Antoni", pintada per Hieronymus Bosch. El 1947, Diego Rivera, va pintar una obra també titulada: "Les temptacions de Sant Antoni", igual que Paul Cézanne i Jan Wellens de Cock, entre altres diversos artistes. També el famós pintor espanyol Salvador Dalí va pintar un quadre anomenat La temptació de Sant Antoni, que marcava l'entrada a una nova etapa de misticisme religiós.



El porquet de Sant Antoni i el gos de Sant Roc que porta un pa a la boca i es gira mirant cap a dalt.

      Sant Roc (en occità Sant Ròc, Montpeller, 1295 o 1348/50-1317 o 1376/79, Montpeller o Voghera) va ser un pelegrí occità, canonitzat el 1584, sent venerat com a sant per l'Església catòlica, que celebra la seva festivitat el 16 d'agost. No hi ha acord entre els historiadors a l'hora d'assenyalar l'any de naixement de Sant Roc. Segons la tradició va néixer a Montpeller (França) cap a l'any 1295, mentre que altres versions ho traslladen al segle XIV, entre els anys 1348 i 1350.




Sant Roc -a l’esquerre- ensenya les seves llagues. Sant Roc apareix representat en les arts plàstiques vestit de pelegrí amb bordó, barret i capa, ferit en una cama, sent la més habitual l'esquerra, i acompanyat d'un gos anomenat Melamp o un àngel, encara que de vegades són representats tots dos.


      Sant Roc va pelegrinar  a Roma i va recórrer Itàlia, on es va dedicar a curar tots els infectats de la pesta. La seva devoció es va estendre molt ràpidament a partir del segle XV. Des Venècia es va estendre el culte cap al món germànic i als Països Baixos. Sant protector davant la pesta i tota classe d'epidèmies, és a més protector de pelegrins, infermers, cirurgians o cànids, entre d'altres.

      El miraculós Nen Jesús de Praga està coronat com Rei de l'Univers i porta a la mà esquerra l'orbe (representació del món) i en la mà dreta, en actitud de beneir, l'anell que uneix els dits índex i cor, signe característic del Nen de Praga. D'aquesta manera, el pegolí segueix el mateix model de Praga, una imatge de cera de Jesús en la seva etapa infantil, que es troba a l'Església de Santa Maria de la Victòria i Sant Antoni de Pàdua (Kostel Panny Marie Vítězné), al carrer carmelita del barri de Malá Strana, a la ciutat de Praga (capital de la República Txeca). Llegendes piadoses sostenen que la imatge del Sant Nen de Praga un cop va pertànyer a Santa Teresa de Jesús i és considerada una imatge miraculosa, especialment entre les dones embarassades.







Al convent dels franciscans hi ha una imatge d’un nen Jesús amb orb, però, li manca l’anell de la ma dreta

Comentarios

Entradas populares