Xamans II



Noció d’ànima i ritus de curació i de trànsit.

     En la concepció del món dels pobles de Sibèria, la noció d’ànima ocupa un lloc important. La major part dels pobles de Sibèria imaginen les ànimes en forma d’ocells, que viuen en el món superior de l’arbre de la vida.

      La persona posseeix dues ànimes: l’“externa” -associada a l’embolcall i l’ombra exterior de la persona- que pot canviar de forma, i la “interna”, les funcions de la qual s’associen a la respiració i a la sang i, per tant, està lligada a la salut espiritual i corporal. L’absència de l’ànima propicia la malaltia o la mort i la provoca l’acció d’algun esperit maligne.

      El xaman té el poder de determinar qui l’ha robat i on ha estat enviada i, per tant, té la capacitat de tornar-la al seu lloc natural. Un altre dels seus dons consisteix en el poder de transportar l’ànima d’una persona no nascuda a la terra.

     Mitjançant el ritu del kamlanie, el xaman convoca els seus esperits ajudants, els “instal·la” dins de si mateix, els fa ofrenes i mitjançant un sortilegi adverteix el motiu de la malaltia i inicia el mètode per a la curació. Aquest ritu es pot celebrar en diversos llocs: en la casa del malalt, en el xum del xaman i, de vegades, en l’altar en forma de trineu-oratori, i pot durar alguns dies. Després de l’expulsió de l’esperit de la malaltia i del retorn de l’ànima del malat, s’efectuava un altre ritu per a la purificació dels presents i un sacrifici d’agraïment.

     La paraula Kamlanie es un terme de la llengua russa que procedeix del terme kham o kam, el nom dels xamans en una sèrie de llengües turques al sud de Sibèria, un terme rus que es refereix a les activitats rituals especials del xaman en què apareix per comunicar-se amb els esperits.



Cerimònia Kamlanie a Tuva (2007).  Foto: V. Charitonova

     Entre la majoria dels pobles de Sibèria, el ritual kamlanie va ser el següent: el xaman, que portava un vestit especial, amb un tambor realitza una dansa frenètica que el porta a si mateix, progressivament, a un estat d’èxtasi, mostrant signes d’al·lucinació. Sembla com si estigués parlant amb els esperits per a qui influeixen en la seva intenció de vèncer al mal i poder curar els malalts. També serveix per endevinar el futur.

    A través del ritu kassa taori o la gran commemoració, dut a terme durant el solstici hivernal, el xaman envia les ànimes dels difunts al món dels morts.
 




      Xamans Oroqen Durant el kamlanie. Principis del sgle XX. Foto: Stötzner/Linden-Museum Stuttgart

     A causa de convocar tot el clan i a la quantitat d’invitats, les despeses es tornen molt elevades, fet pel qual s’efectua cada cinc o sis anys, i s’envien al món dels morts diverses ànimes al mateix temps. Per a la seua realització es construeix una cabanya hemisfèrica en representació del cosmos, feta amb branquetes dels arbres sagrats: el salze, el cirerer i el bedoll. En ella es deposita la figureta que simbolitza la imatge de l’ànima del difunt, i un ninoy mugdé, fet d’ herba o fusta, com a representació del cos i l’ànima del difunt, que es vist amb la roba del finat. El xaman, abillat amb tota la seua parafernàlia i mitjançant càntics especials, actua com a guia i acompanya les ànimes en el seu trànsit a l’altre món.



 

Ninoy mugdé vestit amb la roba del finat. Fotografia: Gonçal Vicenç





 Pectoral d’un xaman. Fotografia: Gonçal Vicenç


    La part frontal està adornada amb unes aplicacions de teixits de colors variats configurant les imatges dels esperit ajudants del xaman_ fardatxos, serps i granotes. Els pacients agraïts presentaven aquest pectorals al xaman en agraïment per un kamlanie  reeixit. Final del segle XIX, principi del XX. Orient Llunyà, comarca de Khabàrovks, municipi de Nebrasovks.






Imatge de l’ocell xamànic Koori. Els nanai. Principi del segle XX. Orient Llunyà, comarca de Khabárovsk. Fotografia: Gonçal Vicenç

     Durant la cerimònia de commemoració del difunt i amb l’ajuda de l’ocell Koori, el xaman viatjava al món dels morts acompanyant la seua ànima. El Koori ajudava posteriorment a que el xaman fora capaç de tornar a la terra. En les llegendes dels nanai, dels ulitxi i dels orotxos es diu que si a una persona li cau per damunt l’ombra de l’ocell Koori serà feliç durant tota la seua vida.

      Els bastons dels xamans, com els buriats, simbolitzaven el cavall sobre el qual el xaman viatjava pels mons de l’univers. La part superior acabava en una figura de cap de cavall i la inferior en forma de casc. Del bastó penjaven uns anells amb figuretes metàl·liques de claus, destrals, cadenes, etc. que servien per a alliberar esperits encadenats i presos. El xaman rebia aquests durant la seua iniciació i solien estar fets de fusta de bedoll. Els de metall eren escassos i els tenien només els xamans de gran poder.

El vol xamànic

    Aquesta representació del vol xamànic es troba també en el vol de les bruixes muntades dalt d’una granera i, com no, amb el viatge de l'heroi a lloms d'una muntura prodigiosa (El mito del héroe y la lucha contra el dragón, El imaginario fantástico europeo. Mitología, El viaje extático: combatir en éxtasis, las Matronae, la Diosa osuna, Fenómenos religiosos de origen celta, en vías de disolución, Brujería: los fundamentos intelectuales, Las plantes de las brujas), és un motiu conegut de sagues, epopeies, llegendes i contes populars, i un motiu emparentat amb les danses extàtiques, les baralles per la fertilitat i els viatges rituals del xamanisme, per un altre.
 
 


Ídol xamànic representant al difunt i bastons. Fotografia: Gonçal Vicenç

     Les batalles per la fertilitat tenen la forma de batalles nocturnes entre licantrops i bruixes, de benandanti contra les bruixes i bruixots; Kresnik contra vampirs; les bregues dels Taltos hongaresos, els quals ens condueixen fora de l'àmbit indoeuropeu; burkudzäutä ossetes i finalment bruixots circassians contra abkhazos. Per analogia, Carlo Ginzburg integra en aquest culte als bruixots romanesos (strigoi), als mazzeri de Còrsega i als Kallikantzaroi de Quíos.

      Una de les manifestacions de les batalles per la fertilitat és la que descriu en 1666 el geògraf i viatger turc Evliya Selebi ("Seyahatname", Istanbul 1929), el qual afirma que el 28 d'abril (la nit dels kara-kondjolos o vampirs ) va presenciar una batalla entre bruixots circassians i bruixots abkhazos, la qual va durar sis hores. Els abkhazos volaven a cavall d'arbres arrencats, atuells de fang, rodes de carro, pales de forn ... (uns ovnis molt estranys?). Per la seva banda, els circassians ho feien sobre barques de pesca, cavalls morts, bous i camells enormes. Els conduïen en desordre, els petaven les dents i emetien raigs pels ulls, pel nas, per les orelles i per la boca. Agitaven serp, dracs i caps d'ós, de cavall i de camell.

    Sembla que els pals o els cavalls son muntures de qualitats màgiques o miraculoses. Les muntures poden revestir formes artificials, naturals o sobrenaturals, encara que generalment adopten la forma d'algun animal, que en ocasions s'identifica amb el paper de cosmòfor (animals que suporten l’univers) i, en altres moments, el de psicopompo, el que condeix al xaman o heroi –doncs son la mateixa persona, com ho va demostrar Ginzburg- durant el descens a ultratomba.

      La cavalcadura del heroi sobre un animal fabulós es repeteix en  contes i llegendes, doncs te com darrere fons l’arquetípic del viatge xaman, el qual impregna els viatge del déu cavalcant un animal en nombrosos mites i credos religiosos, sobretot a Orient.


 

Animals transportant deus, com Brahma cavalcant la seva oca sagrada. Font: Viajes con mi tía

     L’autor de Viajes con mi tía  ens recorda el vol a lloms d'un cavall, com el que figura en la història de Clavileño, en el capítol II-41 del Quixot.



Xilografía per ilustrar el vol celeste del Quixot. Font: Viajes con mi tía

     Son nombrosos en tots els continents els xamans que utilitzaven el pal cap de cavall durant les seves danses i viatges extàtics. Sobre el tema podeu llegir  la mitologia xamànica del cavall. La relació entre xaman i els sants que apareixen volant al llom del seu cavall es la mateixa. 

      Segons Mircea Eliade (El chamanismo y las técnicas arcaicas del éxtasis) el cavall és la muntura xamànica per excel·lència. Aquest animal de caràcter funerari i psicopompo era sovint utilitzat pels xamans com a mitjà per obtenir l'èxtasi, és a dir, la "sortida d'un mateix"que fa possible el viatge místic. Aquest viatge místic no té forçosament un rumb infernal: el cavall permet als xamans volar pels aires i arribar al Cel. (...) El cavall porta al difunt al més enllà: realitza la "ruptura de nivells", el pas d'aquest món als altres mons, i per això exerceix també un paper de primer ordre en determinades classes d'iniciació masculina". ( Mircea Eliade, El chamanismo y las técnicas arcaicas del éxtasis, México, Ed. FCE, VVEE.  pp. 359-361.)





Títol: La Matxà. Autor: Joan Julbe Masip




 Dues imatges de La Matxá,  festes de San Antonio en Vilanova d’ Alcolea de Castelló. 


    En fotografies com les de dalt es posa de manifest la dimensió funerària de l'animal i del viatge: així, en algunes cultures xamàniques, "a la mort del bruixot lliguen el cavall al llit perquè guiï l'ànima del difunt en el seu últim pelegrinar. Els xamans acostumen usar un bastó en forma de cavall perquè el condueixi, "bastó emparentat llunyanament al pal d'escombra per les bruixes, de clares connotacions extàtiques” (El caballo, de León Deneb). Recordem també que molts pobles aborígens de l'Índia i, per tot arreu, representen morts a cavall (els Bhil) o contes i cants rituals (els Muria) en els quals s'explica com el mort arriba a l'altre món muntat en un cavall.

    Inclòs hi ha que veu el vol xamànic en tradicions cabalístiques, com Picaza Ibarrondo (El blog de X. Picaza), en l'Escola d'Ascensos Místics de la Merkabah, associada a l'esoterisme Jueu de les albors de l'era cristiana. Després que el novici havia estat admès en el grup místic, i iniciat en les tradicions esotèriques i místiques, tenia que realitzar un viatge a través dels palaus dels set cels: “para desplazarse de un palacio al otro, el místico tenía que pasar a través de puertas muy custodiadas. Los porteros (guardianes de las puertas) eran seres angélicos, encargados de impedir el paso o de maltratar a los viajeros. Ante cada palacio donde deseaba ser admitido, el explorador tenía que mostrar a los porteros-guardianes los sellos o contraseñas adecuadas (hotamoth). Estos sellos estaban compuestos por nombres divinos, fórmulas secretas o combinaciones arbitrarias de letras del alfabeto hebreo, que concedían al místico el poder de superar los peligros y de ascender a través de los mundos divinos”.  




 El paradigma del viatge a lloms de l'animal sagrat és, possiblement, cavalcar a la balena, animal cosmòfor per excel·lència. Font: Viajes con mi tía


      El paral·lelisme entre la muntura del cavall i l’oca sagrada com a muntura ritual l’ha posat de manifest Mircea Elíade al estudiar els rituals dels xamans de l’Altai: en el ritual del sacrifici del cavall i l'ascensió xamànica, relatat per Radlov (*), l’oca serveix de muntura al xaman per perseguir l'ànima del cavall. 

     (*) Vasily Vasilievich Radlov o Friedrich Wilhelm Radloff (1837-1918) va ser un alemany d'origen rus fundador de Turkology, un estudi científic dels pobles turcs. Es va interessar pels pobles originaris de Sibèria i va publicar les seves troballes etnogràfics en la monografia Influents de Sibèria (1884). Va publicar quatre volums del seu diccionari comparatiu de llengües turques (1893-1911). Radlov va ajudar a establir el Museu Rus d'Etnografia del que estem parlant amb motiu de la seva exposició sobre els xamans en el MuVIM de València.

     Radlov s’adonà que a sovint és una oca i no un cavall qui serveix de muntura al xaman altaic per tornar dels inferns, després de la visita al regne dels morts. Aquesta visió de l’oca com muntura extàtica, que d'altra banda apareix en altres formes del folklore occidental, com en el famós conte de l'autora sueca Selma Lagerlöf titulat El meravellós viatge de Nils Holgersson (1906), aporten una nova perspectiva d'interpretació al nostre clàssic Joc de l'Oca en termes de viatge, vol xamànic o celeste, que no desentona del simbolisme iniciàtic del mateix.





      El conte ens presenta la història del nen Nils i una oca domèstica que s’integren –no sense oposició- dins un ramat d'oques salvatges que emprenen un fabulós viatge a través de tota Suècia. Aquest viatge el converteix en un home, posant de manifest el caràcter iniciàtic del viatge.





 

Comentarios

Entradas populares