Xamans

      El Museu Valencià de la Il·lustració i la Modernitat (MuVIM) presenta una exposició amb peces que surten per primera vegada del Museu Rus d'Etnografia de Sant Petersburg. Tracta del món dels xamans de Sibèria i la imaginació dels homes, ja que es complementa amb altres exposicions titulades Fotografiant el Far East, Les bruixes i el seu món i Amulets. Es pretén mostrar l'existència d'altres fronteres més enllà de les que és possible veure físicament, explorant l'altre costat de la imaginació dels homes. El xamanisme transporta als altres mons en què la humanitat ha cregut fermament durant indefinits períodes de temps. L'exposició sobre els confins russos recull com eren les tribus, com vivien i els costums d'aquests habitants de Sibèria.




El dia de la inauguració i els polítics de torn visitant-la. Font: MuVIM de València

     El primer que crida l'atenció en entrar és el gran nombre de tambors, baquetes, gorres, vestimentes, pitreres, amulets i representacions gràfiques dels llocs sagrats que descriuen com eren, vivien i sentien els xamans siberians. Les sales estan ambientades amb música composta expressament per Lluís Ivars.



Tambor de Xaman evenki. Procedència: Sibèria Oriental. Província del Ieniséi. Font: MuVIM de València

      Mircea Eliade, El chamanismo y las técnicas arcaicas del éxtasis, (Ed. Fons de Cultura Econòmica, Mèxic) va posar de relleu el paper de primer ordre que assumeix el tambor a les cerimònies xamàniques. El seu simbolisme és complex, doncs son múltiples les seves funcions màgiques. És indispensable per al desenvolupament de la sessió xamànica: be siga  conduint al xaman a "Centre del Món", ja li consenti volar pels aires, ja convoqui i "empresoni" als esperits, o ja, finalment, que el tamborineig permeti al xaman concentrar-se i tornar a establir un contacte amb el món espiritual que es disposa a recórrer.



Xaman de la tribu Tuwan

      El ritme constant del tambor, juntament amb el consum d'algunes substàncies al·lucinògenes, produïen l'èxtasi en el xaman, un somni durant el qual realitzava un viatge místic al "Centre del Món", a la residència de l'Arbre Còsmic i del Senyor Universal. Amb una de les branques d'aquest arbre -que el Senyor deixa caure per a això-, el xaman fabrica la caixa del seu tambor.

      La significació d'aquest simbolisme és clara, ja que fa referència a la comunicació entre el Cel i la Terra per mitjà de l'Arbre del Món, és a dir, per l'eix que es troba en "Centre del Món". Pel fet que la caixa del seu tambor està treta de la pròpia fusta de l'Arbre Còsmic, el xaman, al sonar-lo, és projectat màgicament prop d'aquest Arbre: és projectat al "Centre del Món", i, pel mateix impuls, pot ascendir als Cels. 



Detall de la bata del xaman Kimonko de la tribu dels udegué. S’aprecien els monstres que volen impedir al xaman que faci el seu viatge cap al “Mes enllà”. Fotografia: Gonçal Vicenç 



Bata del xaman Kimonko dels udegué. Font: MuVIM de València

     Simbòlicament, el tambor sorgit de l'arbre s'identifica amb l'arbre xamànic de múltiples esglaons pel qual el xaman puja simbòlicament al Cel. Els xamans siberians tenen els seus arbres personals que no són sinó representants de l'Arbre Còsmic; alguns utilitzen així mateix "arbres invertits", això és, clavats per les seves arrels en l'aire, i que, com se sap, són un dels símbols més arcaics del Arbre del Món.

      La mateixa elecció de la fusta amb la qual es farà la caixa del tambor depèn únicament dels "esperits" o d'una voluntat transformadora humana. El xaman ostiac-samoied agafa la destral i, tancant els ulls, entra en un bosc i toca un arbre a la ventura; d'aquest trauran els seus companys la fusta per a la caixa, al següent dia. Entre els Iakutes es recomana escollir un arbre ferit pel llamp.
 


El xaman evenk Fedora Poligus i els seus esperits ajudants en 1907/1908. Museu Etnogràfic de Rússia a Sant Petersburg

      Totes aquestes costums i precaucions rituals mostren clarament que l'arbre concret ha estat transfigurat per la revelació sobrehumana i que en realitat ha deixat de ser un arbre profà i simbolitza al propi Arbre del Món.

      La cerimònia de "animació del tambor" és summament interessant. Quan el xaman altaic ho ruixa amb cervesa (o alcohol), el cèrcol s’"anima" i, per conducte del xaman, explica com l'arbre del qual formava part va créixer al bosc, com va ser talat, portat al poble, etc. Després el xaman ruixa la pell del tambor i aquesta "animant-se", compta també el seu passat. Per mitjà de la veu del xaman, l'animal parla del seu naixement, dels seus pares, de la seva infància i de tota la seva vida fins que el caçador el va matar. Acaba assegurant al xaman que li prestés molts serveis. 


Tambor xaman. Fotografia: Gonçal Vicenç 



Xaman durant el Kamlanie. Font: MuVIM de València



Baquetes orba per al tambor del xaman. Els tuvianians todzha. Fotografia: Gonçal Vicenç

      Els xaman practicaven conjurs amb aquestes orba llançant-les a l’aire. Aquest tipus d’endevinació finalitzava el ritual del kamlanie curatiu. D’aquesta manera, el xaman llançava la baqueta cap al malalt. Si la part còncava queia cap amunt, significava que el resultat de la malaltia seria benèfic i si queia cap avall, es considerava un mal auguri. Imperi Xinés, Mongòlia Septentrional, conca de l’Alt Ienissei.

     El redoblament del tambor està destinat a evocar els esperits "tancats" al tambor del xaman. En realitat, el seu ritme constant sumeix al xaman en un somni que constitueix el moment preliminar del viatge extàtic. Per aquest motiu es diu que el tambor és el "cavall del xaman".

      Mircea Eliade pensa que el tambor no és un instrument -encara que de vegades, s'hi ha emprat- per a la "màgia del soroll" amb la qual s'expulsa als dimonis. El tambor xamànic es distingeix dels altres instruments de la "màgia del soroll" perquè fa possible una experiència extàtica, a la qual s'arriba després de l'extrema concentració suscitada per un redoblament prolongat. Diu M. Eliade que és la màgia musical la que ha decidit la funció xamànica del tambor, i no la antidemoníaca màgia del soroll.

      Encara que les pràctiques xamàniques es troben esteses per tot el planeta, nosaltres anem a ocupar-nos de les siberianes. A principi del segle XX es catalogaven 33  grups ètnics natius ocupant el territori de Sibèria i l’Orient Llunyà, entesa aquesta expressió geogràfica com l’extrem nord-oriental del continent eurasiàtic. 



Mapa dels pobles xamànics de la Sibèria. Fotografia: Gonçal Vicenç

      D’Oest a Est i de Nord a Sud troben en la governació de Tobolsk als Nénet, els Mansi i els Khanti, En la de Tomsk als Altái. Desprès trobem una franja que va de l’oceà Àrtic fins al centre de Sibèria, amb la  marca de Turukhansk, la governació de Ienisei i la marca de Uriankhai amb els següents pobles: Nganasán, Ket, Dolgán, Evenki, Selkup, Tofalar, Shoret i Iakàs. Al territori Iakutsk viuen els Eveni i els Iakuts; i a la governació de Irkutsk els Tivanis. En el territori del litoral, les Aleutianes, península de Kamchatka i mar d’Okhots viuen els Txuktxi, Koriaks, Aeuts, Eveni, Nivkhi, Oroki, Negidal, Ultxi, Orotxi i Udegué. I per finalitzar, al sud estan el territori d’Amur i Transbaikalià amb els Evenkií, Nanai, Evenji-Orotxón i Buriats.

      Aquests grups venen d’una tradició oral basada en el mite i la llegenda, com les societats arcaiques o primitives, i el seus objectes de cultura material comportaven una informació simbòlica, a part de preservar el seu significat formal i funcional. 

A. Pobles amb idiomes uràlics: Nenets (samoied, Iuraken), 42.000 persones. Txant (ostiacs) 29.000. Mansi (Voguls), 12.500 i Selkups (ostiac-samoieds) 4.300.

B. Pobles amb idiomes paleoasiàtics: Cetena (Ieneei-ostiacs) 1.500. Iukagirs, Oduls i Vaduls 1.600. Čukčen i Ligoravetlan 16.000. Koriacs- Čauvčuven, Koriacs pastors de rens; Nymylan, Oliutors i koriacks costaners 8.800. Itelmens (Kamtxaka) 3200. Nivkhi (Giliaks) 5.200.

C. Idiomes tungús: Nanaier 12.200. Udegen, 1700. Oroken i Ulčen, 400. Oročen en Transbaikalia i l'Amur, 700. Evens (Lamuts), 17000. Evenks (Tungús), Ile dels rius Lena i Tunguska, Solonen en Transbaikalia, Oroqen al nord de la Xina, 35.000.

D. Pobles turcs: Altai (Tubalaren, Čelkanzen, Lebedinzen, Kumandinzen; kalmukos, Telengiten, Telecéntric i Teleuts, 67.300). Tuvinians (Uriantxaizen, Soiots), 243.500. Khakassians (tàrtars), 75.700. Iakutia (Saja), 443.900.

E. Pobles mongols: Buriats, 445.200 (*)

(*) Cal repassar els noms i fer una traducció adequada.
 



Dona Iacute a principis del segle XX. Foto: Pfitzenmeier 1908. Linden-Museum Stuttgart

     Segons el catàleg de l’exposició, la construcció d’aquestes col·leccions d’objectes va estar sempre acompanyada de moltes dificultats de tot tipus, no sols pel caràcter remot d’aquestes regions, sinó per la resistència cultural i religiosa dels pobles de Sibèria a desprendre’s d’uns objectes la preservació dels quals determinava la seua estabilitat social i còsmica, atès el caràcter sacre d’aquests en el centre del seu entorn vital.

    Per altra banda, aquestes practiques van patir una persecució alimentada per les autoritats soviètiques, especialment en la dècada dels anys treta del segle passat.

      El procés urbanitzador i industrialitzador que va imposar en aquesta zona l’Imperi Rus primer i, el govern soviètic després, va integrar o va fer desaparèixer les poblacions locals, foses amb una massiva colonització procedent de l’Oest i d’Europa, al llarg de diversos segles. Aquestes poblacions es van reduir i es van tornar residuals i amb això les seues pràctiques i els seus objectes van estar a punt de desaparèixer del tot.


Xiquets del poble. Autor: K. Serzputóvsky. Província de Vilensk, comarca de Vilensk. Lituans. 1909. Gelatina 17x11.5 cm. N º de registre 2252-24. Font: MuVIM de València


 
Xaman nanai.  Foto: Russisches Ethnografisches Museum St. Petersburg 



Bata de la poderosa xaman Nene Onenko dels nanai. Procedència: Comarca de Khabárovsk, municipi de Komsomolsk. Font: MuVIM de València
  
     La col·lecció del Museu Rus d’Etnografia, recopilada en el límit dels segles XIX-XX, està dedica a la memòria d’aquelles societats i les seues pràctiques. Es la més gran del món: més de 170 tambors, 105 baquetes, al voltant de 60 vestimentes de xaman, pitreres, barrets; moltes representacions dels esperits per a diversos propòsits i dels animals típics de l’entorn, guardians i esperits ajudants, amulets i representacions gràfiques dels llocs sagrats, que ens permeten, afortunadament, descriure virtualment tots les aspectes dels xamanisme siberià.



Detall de la bata de la poderosa xaman Nene Onenko. Els nanai. Procedència: Comarca de Khabárovsk, municipi de Komsomolsk. Fotografia: Gonçal Vicenç 



Gonçal Vicens al MaVIM de València. Fotografia: Gonçal Vicenç 



Indumentària del xaman de suprema consagració Simeòn Urkánov dels evenki. Principi del segle XX. Sibèria Oriental, regió lakutsk. Pell elaborada d’ant, teixit de cotó, pana, plomes i pota amb urpes d’àguila, metall, pèl de la part inferior del coll de ren del nord, pell d’esquirol comú. Fotografia: Gonçal Vicenç

     Per la part de darrere té una obertura de la qual pengen cinc tires de tres colors: blanc, roig i blau, que representen els tres mons de l’univers. Aquestes tires de colors estan cosides amb fil de pèl del coll del ren en forma de zig-zag, confeccionant una costura que impedeix l’accés als esperits malignes. El patró d’aquest vestit ens mostra que l’esperit guardià suprem del xaman era l’àguila. Per això hi ha cosides a l’esquena diverses plomes i urpes d’àguila. Els evenkis creien que una àguila i un corb cuidaven de l’anima d’un futur xaman en l’arbre del xaman, i que el protegirien durant tota la seua vida. Aquest vestit va pertànyer al xaman  Simeòn Urkánov qui efectuava el Kamlanie amb l’objectiu d’influir en el temps climàtic, en la cerca de fonts d’aigua i en l’acompanyament de les ànimes dels difunt cap a l’altre món.
 


Aquest vestit va pertànyer al xaman  Simeòn Urkánov. Fotografia: Gonçal Vicenç 




Bata de la poderosa xaman Nene Onenko. Els nanai.  Procedència: Comarca de Khabárovsk, municipi de Komsomolsk. Font: MuVIM de València




Cobridor per l’animal de sacrifici (cérvol) dels mansi. Final del segle XIX, principi del XX. Província de Tobolsk, comarca de Berezovo. Teixit de pana i de cotó, pell de guineu, metall (bronze), monedes, vidre: collar, fil de cotó. Fotografia: Gonçal Vicenç

     En el cobridor estan representats un genet que simbolitza el fill menor de la deïtat suprema Mir-susne-khum (literalment: “l’home observant el món”). Precisament d’aquest es podia obtindré el do de xaman. Els cobertors afins es confeccionaven per als actes més importants d’una família. Dirigint.se a la deïtat suprema els mansis complien la cerimònia del sacrifici i amb aquest cobertor cobrien l’animal sacrificat (cérvol).

Els esperits protectors

     Són els esperits dels avantpassats que el xaman escull, que pot ser un o més dels que van ser els seus familiars, coneguts o personatges històrics de qualsevol època. 

    També poden ser animals i plantes, com les mares de les plantes, la boa, el tigre, falcó, corb, entre d'altres. També, com a resultat del sincretisme, els que ha assimilat del budisme i, sobre tot, del cristianisme, com Jesucrist, la creu, la Mare de Déu o algun altre sant com Sant Jordi o els arcàngel Sant Miquel i Sant Gabriel.

     Els esperits protectors tenen un paper important en la curació dels malalts i en tota activitat xamànica. Cada xaman compta amb un o més ajudants, que son els esperits protectors que ha adoptat.
 

Ayami: imagen del esperit protector principal del xaman nanai. Font: MuVIM de València
 

Imatge de l’esperit d’un clan dels mansi, era ajudant en la pesca o la caça. Final del segle XIX, principi del XX. Província de Tobolsk, comarca de Berezovo. Fusta, teixit de cotó, botó de plàstic, corda de tendó. Font: MuVIM de València

     Aquest tipus d’imatges exercia un paper molt important en les activitats de la pesca i la caça; solia col·locar.se en el lloc de rés del clan. Als ídols de major respecte els donaven trossos de teixit, monedes, etc.


Ídol xaman. Font: MuVIM de València 



La imatge de Tuivén, esperit de l’Amo de la taigà siberiana. Els evenki negidal. Fotografia: Gonçal Vicenç

     Forma part del conjunt dels esperits dels avantpassats amb poder curatiu, també protegeix les dones del clan.




Talla de fusta que representa l’esperit d’un tigre. Tribu nanai, Sibèria de l'Est, a partir del segle XX.  Foto: I. Sàkharov/A. Dreyer. Font: Museu Etnogràfic de Rússia a Sant Petersburg



El tigre de la tribu nanai i a la dreta, l’imatge de l’esperit de l’ama i senyora de la Lluna dels evenki manegri. Sibèria Oriental. Província de l’Amur. Fusta, pintura, pigments. Fotografia: Gonçal Vicenç

     El tigre es l’esperit ajudant del xaman del grau més elevat dels nanai i dels orotxo udegué. Aquest tigre es el doble zoomorf del xaman, per la qual cosa estava connectat a la seua ànima i posseïa el poder de traslladar-lo a qualsevol punt de l’univers. Aquesta figura es coneguda com el Teunki, el conductor del xaman a través dels mons.
 



Amulet para curar el dolor de espatlla. Els nanai. Font: MuVIM de València
 

Imatge del esperit-amo dels óssos i dee la taigà, ajudant del xaman. Els Orotxi. Font: MuVIM de València



Miad Pukhutza, imatge de la Vella-Ama del Xum. Procedència: els nénet. Fotografia: Gonçal Vicenç
 

Mapa del món nanai, utilitzat per al ritual xaman. Fotografia: Gonçal Vicenç 



Mocador amb quadre iniciàtic d’una xaman de díhuit anys de la tribu dels nanai. Principi del segle XX. Sibèria Oriental. Província de Primorsk. Districte de Torkhotn de l’Amur. Fotografia: Gonçal Vicenç

     Aquesta representació pictòrica va pertànyer a una jove xaman que tenia poders de curació. La imatge ens presenta una visió iniciàtica: el vol de la xaman al món inferior i el seu procés de “recol·lecció” de la força dels animals. En aquesta figura apareix el doble de la xaman solcant en una barca tots els perills preparat per tots els animals que va trobant a l’inframòn. 



Tambor xaman. Fotografia: Gonçal Vicenç 



El xaman durant el procés de “recol·lecció” de la força dels animals. Fotografia: Gonçal Vicenç
 

Vestit de xaman dels tofalar karagas. Fotografia: Gonçal Vicenç

     El vestit està ple de múltiples símbols: son signes solars i elements de les armes i l’armadura de defensa que el xaman necessita en la lluita contra els esperits malignes, i també d’altres detalls que simbolitzen els esperits ajudants i l’esperit protector del xaman. Sabem que aquest vestit va ser remodelat en diverses ocasions, ja que algunes de les seues parts no eren completament satisfactòries per als esperits del xaman e es pensava que per aquesta causa va caure malalt diverses vegades. Final del segle XIX, principi del segle XX. Sibèria Oriental, regió d’Irkhutsk, municipi Nijneudinsk i poblacions del curs mitjà del riu Uda. Pell i pèl de la part inferior del coll de ren del nord, pell d’ovella domèstica (Ovis aries) pell elaborada de camussa, teixit de cotó, metall (ferro, coure, llautó, llanda) fusta, botó de nacre, plomes de mussol. 



Vestit i tambor  d’un xaman dels tofalar karagas. Principi del segle XIX. Sibèria Oriental, regió d’Irkutsk, comarca de Nizjneudinsk. Fotografia: Gonçal Vicenç

     Dins del tambor es disposa una ansa de fusta tallada amb un agafador per a la mà que simbolitza “l’amo del tambor”, el xaman avantpassat. El tambor s’instal·lava en un lloc fix en la part davantera del xum. Durant tota la seua vida un xaman podia tindre uns quants tambors. Després de la mort del xaman es tallava el cos del seu tambor i els trossos se solien deixar al costat de la seua tomba.

      En general, les vestimentes dels xaman destacaven pels seus flocs, el plomatge de diferent aus (ales o plomes d’àguila, falcó, corb... en el barret i el vestit) que subratllen quin ocell és el principal esperit protector del xaman. Les cordes de colors simulen serps; les imatges zoomorfes són els esperits ajudants del xaman i els penjalls metàl·lics, les veus dels esperits. 

    Les persones que resultaven curades, en agraïment –també les poblacions on feia ploure, per exemple- per l’èxit del Kamlanie, regalaven al xamà pells de furó i del mart gibel·lí, el qual se les penjava en el barret.




Indumentària del xaman transvestit dels Txuktxis. Procedència: Siberia Oriental. Província de Primorsk, comarca de Anadyr. Fotografia: Gonçal Vicenç

       Vestit amb marcats elements femenins: granota, barret, insígnia pectoral i calçat de dona, a causa de la canya alta de les botes. La insígnia pectoral representa un símbol solar confeccionat en cuiro de ren del nord i els cercles concèntrics estan brodats amb pèl de la part inferior del coll del ren, atribut molt peculiar dels xamans de Txukotka.
 



Insígnia pectoral de xaman transvestit dels Txuktxi. Font: MuVIM de València

       El xaman transvestit duia aquest vestit per a fer el Kamlanie. Els xamans transvestits dels txuktxis es consideraven molt poderosos, ja que posseïen la força dels dos sexes i generalment efectuaven només pràctiques curatives.
 



Fotografia: Gonçal Vicenç 



Indumentària del xaman Kimonko. Els udegué. Fotografia: Gonçal Vicenç

    Aquest vestit va ser adquirit al xaman Kimonko, gran xaman dels udegué en el riu Khor. Les plomes d’au rapaç en la roba remarcaven que aquesta au era l’esperit ajudant del xaman. Els penjolls de pells eren serps que simbolitzaven els camins i les imatges zoomòrfiques, esperits ajudants del xaman, En el centre de la falda hi ha un signe que representa els quatre punts cardinals del món en forma d’un cercle i quatre angles de tela de color marró fosc amb incrustacions blaves.





Comentarios

Entradas populares