Ànimes i metamorfosis

     La transformació o el retorn a l'estat animal sempre ha pertorbat l'ésser humà. Encara que Ovidi confessi que "Em proposo explicar les metamorfosi dels cossos en nous cossos", la veritat és que quan algú, com Acteó, es transforma en cérvol, pensa que al seu interior encara conserva l'ànima humana.


Diana converteix Acteó en un cérvol, de Bernaert De Ryckere (1582). Szépmüvészeti Múzeum (Budapest, Hongria)


Cavaliere d'Arpino (Giuseppe Cesari) - Diana transforma Acteó en un cérvol (1605)


Diana i Acteó. Lucas Cranach


Jean-François de Troy. Diana i Acteó. Col·lecció privada


Jean-François de Troy. Diana sorpresa per Acteó (1734)


Jean Francois de Troy, Diane et Acteon

       Aquesta "ànima" humana que tota persona pretén conservar, encara que s'hagi transformat en la més horrible de les criatures, és l'objecte de la nostra indagació, almenys iconogràficament. La primera representació que es coneix de l'ànima és la del guerrer ferit després d'assagetar a un bisó: al seu costat, a la part alta d'un pal apareix una au petita, la qual se suposa és la representació de l'ànima del guerrer moribund. Aquesta imatge es pot veure a la cova francesa de Lascaux.


La "Scène du Puits" (Escena del pou, 15.000 aC). Cova de Lascaux, a Montignac, Dordogne (França). www.lascaux.culture.fr.. Fot: Diccionari Lascaux, Brigitte i Gilles Delluc, Edicions del Sud-oest, 2008.

       A l'Orient "l'ànima" era l'essència de la persona, encara que podia transmigrar eternament d'un cos a un altre. Es coneix aquest fenomen com metempsicosi. Per als presocràtics, Plató o els romàntics, l'ànima vagabunda rep el cos que es mereix segons les seves accions. Si l'home que la posseïa en vida havia vulnerat tots els preceptes morals, la seva ànima es encarnaria -després de la mort- en la bèstia més horrible que ha perdut tota la seva espiritualitat.


      La majoria dels homes actuals són dualistes, ja que creuen que l'home és una combinació de dos elements: un cos material i una ànima espiritual immortal.

      Aquestes idees no són cristianes, ni jueves, sinó que provenen del platonisme -o millor, de l’agnosticisme-. A la Bíblia s'afirma que l'ésser humà no són dues coses, sinó una sola: les persones són "carn", "ànima" i "esperit".

      Aristòtil també distingia en l'ésser humà tres "ànimes": la vegetativa (de la qual també participarien els vegetals) que ens impulsa a menjar i reproduir-nos-; la sensitiva que ens fa moure'ns i la intel·lectiva, la del coneixement.

      Per la seva banda, la cultura hebrea (millor la Càbala) es fa una idea de l'home que podem reflectir en tres termes clau, semblants, segons alguns, a les ànimes aristotèliques. Els  conceptes són basar, nefesh i ruah.

1. Simplificadamente, "BASAR" seria la carn de qualsevol ésser viu, home o animal. Aquest terme serveix per designar el substrat comú que uneix l'home i tots els éssers vius. Expressa la vitalitat orgànica.

2. "NEFESH", en principi "gola", va passar a designar la respiració o l'alè, és a dir, seria el centre vital de l'ésser humà. Però, a més, seria el principi d'individuació de la persona, la força que ens proporciona nostres trets distintius, la nostra propia personalitat.

      La "Nefesh" no seria una entitat purament espiritual, a l'estil de la psyché platònica, ja que està afectada permanentment d'una certa corporeïtat. Seria una mena de plasma o substància lleugera.


3. "RUAH", en principi brisa o vent, s'utilitza per assenyalar l'esperit de YWHV i, de vegades, per significar la cessió que fa Jahvè del seu esperit a l'home i únicament l'home, no als animals. Amb la “ruah” l'home esdeveneix un ésser diví.

     Però quina forma té l'ànima? Fins als més espiritualistes no poden imaginar l'ànima sense algun embolcall carnal, que sol prendre la forma d'un ésser alat, ens diu Laura Bossi (Historia natural del alma. Pàg. 31). Aquest afany indagatori ens porta a fixar-nos en l'antiga religió dels xamans, que afirmaven que viatjaven al més enllà en èxtasi. Ells afirmaven que queien en un somni profund i la seva ànima abandonava el cos, en forma d'au o insecte petit, per viatjar i lluitar contra altres esperits, representats amb figures monstruoses, que volen impedir que el bruixot arribi al Paradís, on descansen les avantpassats morts del clan, perquè els facilitin aliments i fertilitat a la tribu.

       Però succeïa veritablement aquesta metamorfosi, o era producte de les al·lucinacions? Són molts els estudiosos, com Carlo Ginzburg en la seva Història nocturna (1989), que tracten de mostrar que el substrat de cultes xamànics a Europa va perviure a través del fenomen (segurament folklòric, però convertit per l'Església en obra del diable) de la bruixeria , en les celebracions del retorn dels morts i altres manifestacions folklòriques, com els carnestoltes.



Dues imatges del "Onso" de Bielsa (Parc Nacional d'Ordesa) de
Carlos González Ximénez
. Font: Flickr


       Totes les figures que es disfressen, ja sigui d'animals o d'éssers monstruosos, no són més que representacions dels morts, uns benignes, els que tornen a casa -segons antigues creences de la humanitat-, quan es produeix el pas del final l'any cap a un Any Nou. Aquest tema l'hem estudiat àmpliament al nostre bloc, i et remeto a les següents entrades, que trobaràs al final de l'article La desfila dels morts. També hi ha morts dolents que vaguen pel món i envegen als vius: es tracta dels que han mort abans d'hora, com els nens, els accidentats, els guerrers...



Mascarada dels barbacàs de la Vall d'Aran. Joan Amades. Costumari Català. Tom II. Pervivència de l'anomenat "l'Exèrcit furiós", la "caça salvatge", la "Santa Companya"... una autèntica Representació de la "companyia dels difunts".



La Santa Companya. Font: Tradiciones y mitos

        A Galícia també hi ha aparicions de la desfilada dels morts. No obstant això, no tots els mortals tenen la facultat de poder veure la Santa Companya. Elisardo Becoña Iglesias, en la seva obra "La Santa Compaña, L'Urco i Els Morts" explica que segons la tradició, tan sols podien veure’ls els nens als quals el sacerdot, per error, havia bateja usant l'oli dels difunts.

       A Astúries, també hi ha aquesta tradició coneguda com La Güestia o Bona Xente, noms que ens recorden a la "dona del bon Zogo" o els "bonnes dames" italianes, com podem veure a El viaje extático: las Matronae. Les ànimes asturianes són un grup de persones encaputxades que s'acosten a la casa d'un malalt moribund, donen tres voltes a la casa i llavors el malalt mor. A Extremadura, apareix un Corteju de Genti de Muerti, que es compon de dos genets fantasmals -dos vells: home i dona- que causen el pànic de matinada pels pobles, ja que qui els contempla pot morir en poc temps. A la pregunta de qui són sempre responen amb veu lúgubre "Genti de Muerti".



La Serrana de la Vera. Font: Forelatos

      La comarca de les Hurdes (Extremadura) conserva en el seu folklore el record d'algunes de les creences més antigues de la humanitat. La Serrana de la Vera o La Chancalaera, són femelles grans i atractives, dutxes a la caça i d'una força sobrehumana. Una gruta al peu del Pic de les Corujas és descrita com una de les estatges de la Chancalaera. Pot transformar-se en dona d'aparença indefensa, o en animal, fins i tot en au. Posseeix el do de poder donar gambades ("achancal, d'aquí el seu nom) de tal longitud que li permeten creuar rius sencers d'un sol pas, el que dificulta el poder fugir d'ella, característica que també és adscrita a la Serrana de la Vera .

      També hi ha un esperit grotesc i diminut conegut com La Pomporrilla, que habita en algunes llars de la Vall del Jerte. Aquest petit follet domèstic, no es caracteritza per la seva condició malèfica en si, sinó que els seus actes els podríem qualificar més aviat de malifetes (sorolls estranys, canvi de mobles de lloc). De pell negrosa i pèl gresos, només té un si flac i atrofiat, la boca enfonsada per succionar disposa d'un sol dent que li permet rosegar el seu aliment preferit, les castanyes (Veure Extremadura misteriosa).



La Pomporrilla. Font: Extremadura misteriosa

       Les Mores i encantades extremenyes, així com les xanes d'Astúries, les mouras gallegues o les ayalgas asturianes, les dones d'aigua catalanes... també són dones de singular bellesa amb característiques sobrenaturals, i que habiten en castells abandonats, vores de fonts, tolls o rierols, passant el dia pentinant-se els seus llargs cabells esperant que vagi algun galant a desencantar-la.



El bany de Diana de George Owen Wynne Apperley
  

El baño de las ninfas de George Owen Wynne Apperley

        Les jáncanes són criatures femenines d'aspecte horrible que viuen a les coves de les muntanyes, com les ojáncanes càntabres, les estadeas de Zamora... dones que vaguen pels camins i els cementiris. No tenen rostre i fan olor de la humitat dels sepulcres. Només s'apareix a aquell que morirà. Es utilitzada com esglaiadora, afirmant-se que entra a les cases on senten els nens plorar per emportar-se'ls i menjar-se'ls rostits. A la Viquipèdia pots contemplar-se una extensa relació d'aquests esperits, en l'article Mitología extremeña.


       L'estudiós Félix Barroso, diu que va rebre una descripció del Més Enllà facilitada pel hurdanenc Julián Sendín Martín en 1991, poc abans de morir:

     
     “Dicin los curas que las almas de los muertus van a ajuntasi al Valli de Josafán, pero esu es lo que dicin los curas, que la verdá es muy otra. Las almas de los muertus salin en pruseción de ánimas, polas nochis, pero no todas las nochis, dependi de la luna. Van y vienin, cumu jubilás, de acá p'allá; van penandu... Las que tienin pocas penas que purgá, pues al cabu la postri, subin p'arriba, pero las que tienin más culpas que purgá, son encaminás a los disiertus, ande se desatan unas tormentas temerosas. Las tormentas las mandan las otras ánimas, las que ya están arriba, pa que sufran y se atormentin las ánimas que están abaju, y cuandu ya se hayan atormentáu y hayan sufríu de lo lindu, antonci ya podrán subí p'arriba” (Wikipedia).

       L'home creia que amb l'arribada de l'hivern la vida sobre la faç de la terra començava el seu declivi, pel que era necessari fer una sèrie de ritus per garantir la seva continuïtat, fonamentalment, combatent el fred de la mort amb fogueres o torxes, de manera que la llum s'imposés sobre la foscor, com podem estudiar a Què celebren en aquestes festes?.



Beltane Fire Festival. Ritual celta del foc a Edimburg al solstici d'estiu

     Ens ha quedat una representació dels xamans prehistòrics en la figura d'un home amb cap de lleó (tallada al clau d’un mamut de 30 cm d'alçada) trobada en les excavacions de Hohlenstein-Stadel, prop d'Ulm, a Bavera. El bruixot cromanyó ja agradava de disfressar-se d'animal. Aquests costums han perviscut al llarg del temps i es manifesten en les disfresses de carnestoltes d'óssos i altres animals poderosos que podem veure en els carnavals.



L'Home Lleó d'Ulm podria ser una de les primeres manifestacions l'art figuratiu, amb els seus 40.000 anys d'antiguitat. Font: Paleorama.

        Aquests éssers mixtes -meitat home, meitat animals- que solen exhibir anomalies en les extremitats, com urpes de rapinyaires, potes de cabra... són persones que han visitat el més enllà i han tornat al món dels vius. És creença arrelada en la Humanitat que la persona que ha baixat allà on viuen els morts i ha tornat al món dels vius, al ressuscitar, ha de presentar alguna anomalia que indiqui el lloc de la seva procedència, com les coixeses, ja que d'alguna manera els homes creuen que els morts ressuscitats no estan complets, els falten alguns ossos, el que es manifesta en la seva manera oscil·lant de caminar. Sobre aquest tema veure El Viaje extático i tot el referent a la resurrecció dels animals a partir dels ossos, especialment,  El viaje extático: la Señora de los animales.



Poble sami adorador de Horagalles o Tiermes. El gravat és de Bernard Picart de ceremonies et coûtumes religieuses de tous els peuples du monde (1723-1743)

Historia natural del alma
(Basada en la obra de L. Bossi)
·         Historia natural del alma
·         El eclipse del alma
·         Persona y alma
·         Persona o animal
·         Solos en el Universo
·         Encefalocentrismo del alma
·         ¿Muerte digna?
·         El Hombre Máquina
·         Almas y metamorfosis
·         Ànimes i metamorfosis
·         El Mite de Cupido i Psique
·         Cojeras y malformaciones
·         Cuerpos asimétricos
·         Quimeras modernas
·         Quimeres modernes
·         La metempsicosis
·         La metempsicosi
·         Batallas por la fertilidad
·         Chamanes
·         Xamans
·         La gran escala dels éssers

Comentarios

Entradas populares