Cultes amb sang. Sang menstrual i dona verinosa.
En el Paleolític la sang es simbolitzava amb ocre vermell, utilitzat per tacar icones o escampar els cadàvers col·locats en posició fetal per ser retornats a l'úter de la terra i renéixer. Més endavant, en el Neolític, es va utilitzar vi negre, com a substitut de la sang.
Les societats de l'antiguitat van concedir una gran categoria a les dones
perquè, a través del part, es consideraven guardianes i transmissores de la
sang del clan i, per tant, del seu esperit.

Antany la sang menstrual es considerava beneficiosa en molts aspectes. La
abocaven sobre els camps com a fertilitzant i l'empraven per curar. Els textos
místics indis (Tantra) la descriuen com
l'aliment de sang.

The Passion of Christ, 2004. Dirigida per Mel Gibson
Sovint els homes han intentat imitar la menstruació amb fins rituals, ja sigui
mitjançant la circumcisió, la subincisió (obertura de la uretra per la part
inferior del penis) practicada per alguns aborígens australians i la perforació
dels mugrons que té lloc durant la dansa del sol dels sioux.

Tomba de la Mastaba de Ankhmahor (sisena dinastia -2.345-2220 aC). Circumcisió
a Egipte. portals Metges


Dansa del sol sioux de George
Catlin (c. 1850)


Denver Art Museum. De George Catlin és
l'escena dels talls, a la Manen O-kee-pa cerimònia


Processó dels flagel·lants. Francisco de Goya. Tindrà alguna relació?
Els sacerdots van inventar els sacrificis i els tabús menstruals per evitar
l'ús de sang femenina en rituals que en altres èpoques requeien en les
sacerdotesses. Rebutjada per impura en les cerimònies sagrades, la sang ritual
es va reemplaçar per la del sacrifici d'éssers humans i animals, afirma Sharuhh Hussein a La deessa.
Creació, fertilitat i abundància. Mites i arquetips femenins.
Edicions Taschen. Köln, 2006.

Teotihuacan (Mèxic), el sacrifici per extracció del cor va ser una pràctica
important. Piràmide del Sol i de la Lluna, sacrificis en honor a Tláloc.
La por a la dona
Al principi era l'úter, l'ou còsmic d'on sorgeix tota la vida. De les aigües
primordials va emergir la Deessa que va parir el Cel i la Terra, la parella
sagrada, els germans bessons, home i dona, que també són amants, consorts,
creadors com la seva Mare de tot el que canvia i el que roman. En el meu bloc La Velleta Verda hem estudiat totes les manifestacions de la
Deessa; hem vist com els antics la van veure com ocell o com serp, amb la vulva
exposada i oberta com una porta a l'úter sagrat d'on tot surt i on tot torna i
es regenera.

Sheela na a l'església de Kilpeck, Herefordshire, Anglaterra. Segle XII
Així la va concebre la Humanitat des de fa 20.000 anys fins al 3000 abans de
l'era cristiana, quan es van imposar les cultures d'orientació masculina i la
difusió del monoteisme del Déu Pare (jueu, cristià o islàmic). Això va suposar
el declinar de la Deessa Mare i la naixent cultura del déu la va representar de
diferents maneres: com ara Zeus forçant a Hera, la deessa del cel, i altres
deesses i nimfes que habitaran l'Olimp sota les regles del totpoderós Déu del
Tro. El judaisme va representar la dominació de la dona amb el mite d'Eva, la
dona que va sortir d'una costella de l'home, obligada a l'obediència, però que
no va fer cas de Déu i va ser expulsada de l’Edèn, condemnada a parir amb
dolor, heretant des llavors la seva descendència el pecat original.

"Thor en la batalla contra els gegants",
segons Mårten
Eskil Winge, 1872.
Poques són les supervivències de la Deessa, però, podem rastrejar el seu poder
en les pràctiques estàtiques europees estudiades per Carlo Ginzburg i en la bruixeria, com supervivència dels antics
xamans siberians. També la trobem en l'increment de la devoció mariana, doncs
la Mare de Déu és en realitat la Deessa Mare i el seu culte no és més que la
tornada a l'origen, doncs per a la psique humana és més factible la creença en
una Mare creadora que a la d'un Pare creador, segons Carl Jung.
El renaixement de la Deessa per a moltes dones es basa en el rebuig de la visió
androcèntrica que no respon a les seves necessitats espirituals. Algunes
teòriques del moviment feminista han revigoritzat el culte de les bruixes.
Moltes es van apartar llavors del cristianisme i es van lliurar de ple als
ritus pagans que no eren altra cosa que religions subjugades pel patriarcat.
Altres investigadors, com Jane Ellen Harrison, Marija Gimbutas, Barbara Walker,
Mònica Sjöö...
van redescobrir a la Deessa, a la Creadora, responent a la necessitat de la
dona de recuperar el seu arquetip sagrat com a part de la identitat femenina,
sorgint un moviment reivindicatiu de l'anomenat feminisme espiritual, que
reconeix i celebra tant els drets de les dones com els seus poders sagrats i
espirituals.


Jane Ellen Harrison i Marija Gimbutas
Del que es tracta és de recuperar una cosmologia en la qual poder
identificar-se per reconèixer-se també com a part activa del sagrat i no com a
mera costella, pecadora i impura, proscrita dels estudis divins. Cal acabar amb
l'arquetip -com a model sagrat- d'un Déu sol, venjatiu, que nega tota la resta,
que modela l'home a imatge i semblança però treu a la dona de la seva costella,
perquè en realitat, aquest patró és una ideologia que pretén justificar un
model econòmic, social i polític basat en la família bigàmia, la propietat
privada i la dominació de la dona.
Les dones són filles de la Deessa però també són ella mateixa, com ho proclamen
els centenars de figures de deesses femenines amb les seus vulves exposades
trobades a Irlanda. Les dones tenen l'úter on es gesta la vida, de manera que
els permet entendre el cicle vital. Els homes, per no tenir úter, per no viure
en el seu cos el cicle que comença i acaba cada mes, moltes vegades han
intentat acabar amb una realitat que els esglaia i que no comprenen.
Per a les religions de la Deessa el món és circular, com el cicle de
l'agricultura, de la lluna i el cicle menstrual. La foscor no és dolenta, sinó
necessària per originar la vida. És el període de descans durant el qual es
regenera amb més força la nova vida. És com la naturalesa: hi ha tardor,
hivern, primavera i estiu. Aquest cicle es representa com un esdevenir, com una
lluita de contraris que acaba sempre amb la síntesi d'un nou ésser, una nova
criatura, com ho expliquen els símbols del yin i el yang, la serp que es
menja la cua, com la representació del temps en un rellotge...

Cicle lunar
La Deessa és una i són moltes com hem vist en l'estudi històric que hem fet.
L'home va estendre la seva creença per tot el món: és la Pachamama dels diaguites
argentins, la Sirena del Paranà, la Deessa mare dels maputxes, la llum mala
dels ossos i la Vella vestida de núvia que habita la Pampa. La Jaguar dels
Andes i l'Amazones i també Ixchel, la deessa lluna dels maies, i Sheela na que va sorgir a Irlanda.

C. Van Loo. Les
Trois Graces
La Triple Deessa és una i són tres, com els cicles de la lluna. La donzella, el quart creixent, té la
força de la primavera i de la fertilitat. Aquesta Deessa regeix la primera fase
del cicle menstrual, el que comença quan es va el sagnat. És verge, no perquè
no tingui relacions sexuals, sinó perquè celebra la llibertat sexual sense
quedar embarassada. La que segueix és la mare,
la dona madura, la qual pot procrear fills o idees, és l'estiu, l'època de la
collita, regeix el moment de l'ovulació. La tercera és l'anciana, la vella sàvia, la qual també celebra la sexualitat,
regeix el període previ a la menstruació i també la menopausa. És la que té la
visió oracular, la qual ensenya com travessar les etapes que ella ja ha viscut
amb saviesa.
La trinitat es troba per tot arreu, des de les mamushkes
russes, aquestes nines que entren una dins de l'altra, en la
deessa Umai
de la mitologia siberiana i les seves dues filles que els natius de la regió l'identifiquen
amb les muntanyes Altai, el lloc on perviu el xamanisme d'origen femení més
antic del planeta i que les violentes prèdiques cristiana, islàmica i soviètica
atea no van aconseguir eliminar del tot.
Hi ha un quart arquetips, representant la lluna nova, l'hivern i el moment de
la menstruació: és la deessa fosca, la de la mort que és també la resurrecció,
la transformació, el passatge d'un estat a un altre.
Totes les deesses tenen un consort, no com a marit sinó com amant, amorós i
dedicat, germà i parella, Inanna té en Dumuzi en la civilització sumèria, a la Babilònica
trobem a Isthar
i Tamuz, Afrodita i Adonis a Grècia, Cibeles i Atis en Anatolia, la Verge i Jesús, Pachamama té Illapa, Isis té a Osiris i també a la seva germana bessona,
Neftis, la fosca, la de les profunditats de la terra. Alguneshan va parir al seu
consort, com Kali
a Vishnú.
El coneixement de les plantes anticonceptives, com l'artemisa, era un saber que
passava d'una generació de dones a la següent sense intervenció dels homes,
fins i tot en els primers mesos sense sagnat, el que permetia a les dones el
gaudir del sexe i l'orgasme.
La sang menstrual és l'única que el cos expulsa sense cap acte de crueltat
prèvia, sense més ferides que la necessària per al cicle torni a començar.
Aquesta sang és sagrada per als que adoraven a la Deessa i per això li la entregaven.
En molts ritus religiosos oferien la sang menstrual a la Mare Terra, com una
forma de tornar l'energia a través de la vulva. En algunes religions, com la
celta, les dones celtes dansaven nues sobre els camps sembrats per fertilitzar-los
amb la seva sang.
En les societats primitives es manifesta un clar temor a la dona, originat per
la incomprensió de les seves capacitats com engendradora de vida, i sobretot,
pel desconeixement del mecanisme que feia que un nen sortís de l'interior del
cos de la dona. Relacionat amb l'assumpte, a més, la dona patia periòdicament
una pèrdua de sang, el que espantava a la comunitat. Veure l'estudi de Jose Luis
Vallet, de la Universitat de València, titulat "La dona verinosa en l'època medieval".
La sang menstrual és valorada en general com verinosa i impura pel que és
freqüent que a la dona se la separi del clan situant-la en la copa d'un arbre o
sobre un calaix fet de fulles, o el enterrin sota terra o se li reclogui durant
el període, tot això per por que alguna gota de sang caigui a terra i enverini
la terra o que s'exposi als raigs del sol i la impuresa afecti al cel.
Els homes de ciència del passat creien que les dones en aquest estat eren capaçes
d'impedir germinar els cereals, que el contacte amb la sang causava la mort de
les plantes i els arbres, els gossos que la llepaven agafaven la ràbia, la
proximitat de la regla espatllava la massa de pa, s'agria el vi i els malalts
empitjoraven. En fi, la dona menstruant expulsava pels ulls un humor maligne
que s’ocasionava per la descomposició dels seus fluxos a l'interior d’ella. Aquesta
nocivitat quedava reduïda a mesura que la dona anava expel·lint els humors
malignes a l'exterior, però en el cas de les dones menopàusiques, les
"velles", l'humor secretat pels ulls era molt més perillós. En molts
llocs era habitual pensar que si una dona menstruant mirava o tocava a un nen,
li produiria el "Mal d'ull". El suposat efecte perniciós de la
sang menstrual va portar als europeus a establir també una sèrie de
prohibicions socials que afectaven les dones reglants: en el Concili de Nicea
es va prohibir l'entrada a les esglésies a les dones que tinguessin la regla.

Lapidacions entre musulmans
Sembla que totes aquestes idees es forgen els jueus, com ho recull un text clau
de l'Antic Testament sobre la profanació pels períodes menstruals: Levític 15-19, 30, que conté les següents
fórmules: "Quan una dona tingui la
seua menstruació, serà impura durant set dies, i el que la toqui quedarà impur
fins al vespre" i segueix amb altres del mateix estil. Plini el Vell,
Història Natural, llibre 28, càp. 23,
78-80; llibre 7, càp. 65 deia:
"El contacte amb el flux mensual de
la dona amarga el vi nou, fa que les collites es marceixin, mata els empelts,
seca llavors als jardins, és la causa que les fruites caiguin dels arbres,
opaca la superfície dels miralls, esmussa el tall de l'acer i el centelleig de
l'ivori, mata abelles, s'oxida el ferro i el bronze, i causa un terrible mal
olor en l'ambient. Els gossos que proven la sang es tornen bojos, i la seva
mossegada es torna verinosa com les de la ràbia. El Mar Mort, espès per la sal,
no pot separar-se excepte per un fil amarat amb el verinós fluid de la sang
menstrual. Un fil d'un vestit infectat és suficient. El lli, quan el toca la
dona mentre el bull i renta en aigua, es torna negre. Tan màgic és el poder de
les dones durant els seus períodes menstruals, que es diu que les pluges de
calamarsa i els remolins són expulsats si el fluid menstrual és exposat al cop
d'un llamp".
I això ho van repetir Tertulià (155-245 dC), Sant Jeroni (347-416 dC), el Papa
Gelasi I (494 dC), el bisbe Timoteu d'Alexandria (680 dC), el bisbe Teodor de
Canterbury (690 dC), el bisbe Teodolf d'Orleans (820 dC), Sicard de Cremona ...
etc, tots van objectar que les dones servissin a l'altar, van prohibir als
sacerdots posar el calze a les mans de les dones o permetre distribuir la
comunió, van ordenar que les parelles havien d’abstenir-se de relacions sexuals
els dissabtes i diumenges i el dia previ a rebre la comunió; les dones que
menstruaven no podien rebre la comunió, van prohibir a les dones entrar al
santuari...
Sí, també les van condemnar a morir apedregades! La Bíblia considera un
matrimoni com a vàlid només si la dona és verge, en cas contrari, hauria de ser
lapidada fins a morir. Podeu comprovar-ho en el Deuteronomi 22: 13-21:
".... Però si resulta que és veritat
que no es va trobar virginitat a la jove, llavors la trauran a la porta de la
casa del seu pare, i la apedregaran els homes de la seva ciutat, i morirà, ja
que va fer vilesa en Israel fornicant a casa del seu pare, així llevaràs el mal
d'enmig teu ".

Lapidacions entre cristians
El culte a la dona
Hi va haver en els orígens de la Humanitat un culte estès a la Deessa de la nit
o la Mare Terra. Aquesta adoració estava dirigida per dones, que a més
coneixien les propietats ocultes de les plantes. I en això va sorgir el
cristianisme que, en un principi va tolerar el paganisme, però quan es va saber
la religió dominant va començar l'atac despietat contra les antigues religions
i, sobretot, contra les dones que adoraven a la deessa mare Terra: les bruixes.

Ritus sexuals realitzats pel grup de Maxine i la seva dona Alex Sanders el
1966, que van fundar un corrent dins de la Wicca, coneguda com Moonlight
Tornant a l'origen de la bruixeria, alguns estudiosos com Margaret Murray, es fixen que en
les societats primitives, l'agricultura i la recol·lecció era un treball que
realitzaven les dones. Els homes sortien a caçar i les dones recol·lectaven
plantes, arrels i insectes, aprenent al llarg del temps els vegetals que eren
bons per menjar i quins produïen trastorns en menjar-los. De l'observació dels
fenòmens naturals, del clima, les estacions i del creixement de les plantes,
les dones van aprendre a cultivar els aliments. A Julio Caro Baroja això li semblava una generalització excessiva.
"Algun esperit generalitzador veuria
en aquesta perícia, en el coneixement de les herbes, una herència de l'època
remota en què les dones es dedicaven a recollir plantes silvestres, per
subvenir a les necessitats alimentàries de la seva comunitat, mentre els homes
caçaven o robaven el que podien, i que en la seva recerca arribarien a
distingir no només les plantes útils, sinó també les nocives"(Escriu Julio Caro
Baroja "Les Bruixes i el
seu món", Capt. II, pàg. 58, referint-se a la tesi de
Margaret Murray). El historiador basc no acaba d'acceptar la supervenció d'un
culte prehistòric, ni l'existència d'un déu banyut, tesi que defensava
l'antropòloga britànica. Ella afirmava que va ser la dona qui va descobrir
l'agricultura i la ramaderia, amb la qual cosa va adquirir una certa posició
social que abans no tenia, que podem anomenar matriarcat, despertant un recel
inconscient en l'home en veure augmentar la auto subsistència de la dona.

Crema pública de tres bruixes a Derneburg (Harz, Alemanya), octubre de
1555. Gravat que reprodueixen milers de pàgines web, atribuint aquestes cremes
a la Inquisició espanyola. La crema la realitzen ciutadans civils i autoritats
locals alemanyes. El normal és veure com peu de pàgina "Tortures barbàriques
en extrem utilitzades per la Santa Inquisició, institució de l'Església
Catòlica Romana", falsedat que anima a qualsevol a desistir de llegir la
resta de l'article.
Seguint la tendència iniciada a l'Edat del Bronze, les cultures patriarcals van
imposar els seus déus masculins sobre les cultures matriarcals. No els agradava
la idea que la Terra fos la "mare" de totes les coses, la que crea al
seu interior la vida. Preferien creure al déu Sol, a qui apel·laven el Pare, el
germinador, el principi masculí. Els elements femenins van ser denigrats com
foscos, bruts i malignes. La lluna, la nit, la Terra van acabar produint en la
psique de les persones unes sensacions de por, potser perquè els perills que amaguen
la foscor i la nit han restat gravats de manera inconscient en el nostre
cervell, o pot ser, per influències de la cultura patriarcal.
L'home va acabar associant els elements
que adoraven les sacerdotesses primitives amb la mort, la intuïció associava la
nit i la foscor amb el mal, amb el contrari de la vida normal. Al cel hi havia
el sol i la llum, a la terra la nit i les coves, però encara hi havia un lloc
pitjor que podia imaginar la ment, que consistia en estar sota terra,
possibilitat a la que arribaríem quan morim. Sens dubte, en aquest lloc habitaven les
criatures més horribles i terrorífiques i l'home el va anomenar Infern. A les
entrades anteriors estudiem com aquesta visió del món és recent, sent la
contrària la més primitiva i la que més anys ha cregut l'home: la Terra com a
mare de la vida, un ésser viu al qual devem la nostra existència.


"Infern" electrografia
de Luis
Makianich, 2009.
El Sufisme. La "estimada" divina
L'escola Sufí de misticisme islàmic va sorgir al segle VIII a l'Iraq i altres
països àrabs. Els seguidors s'oposaven a la religió institucionalitzada i a la
corrupció concomitant, pel que van ser perseguits com heretges i obligats a
desplaçar-se a l'Iran.
Gradualment va anar acumulant-se el conjunt de poesia sufí, en aparença poemes
d'amor, encara que en realitat les poesies descrivien de manera xifrada les
aspiracions dels místics per entrar al món diví. La "estimada" dels
poemes simbolitzava la Divinitat i el "amant" era el místic
pròpiament dit. El que consideraven una deïtat masculina es representava com
femenina. L'estimada posseïa el mateix aspecte bel·licós que Anahita, deessa de
l'antic Iran. Comparaven les celles amb espases i arcs, les seves mirades amb
llances i les seves pestanyes amb dagues. Era la quinta essència de la Deessa
verge: ara ferotge i amenaçadora, ara tendra i seductora. Solia romandre
invisible o apareixia darrera d'un vel. Era inassequible, misteriosa i coqueta
com les dones idealitzades de les societats islàmiques medievals, qualitats que
atreien l'acòlit i el incitaven a tenir l'esperança de veure-la o trobar-la.

La Estimada sufí
La trobada amb la Estimada divina es
va convertir en l'únic fi de l'existència dels místics, que vivien a l'espera
de l'instant de la unió, simbolitzada per la mort, moment en què es fonien amb Ella.
Aprenien que l'aniquilació ("Fana") els conduïa a la vida eterna
("Baqa"), el secret més ben guardat de la Estimada.
Comentarios
Publicar un comentario