El Jardí de les delícies: el Paradís

            Es tracta d'un tríptic de 206x386 cm. que conté una obra de gran simbolisme (encara no ha estat completament desxifrat), com El carro de fenc i El Judici Final. L'obra es resisteix a la seva classificació iconogràfica, però, la majoria dels estudiosos opinen que es va realitzar amb una intenció moralitzant que hauria estat comprensible per a la gent de l'època. Atès que la gent no sabia llegir, l'única manera d'aprendre era amb imatges.


            Segons Yarza Luaces els estudiosos d'aquesta pintura han conclòs teories diferents, que es poden resumir en tres. La primera és la que es limita a les formes i prescindeix del seu contingut, es queda a la superfície, en les figures fantàstiques i grotesques. La segona és la que la contempla com un missatge religiós i moralitzant, que serviria d'exemple de meditació per a un cristià de l'època que entén el missatge.

       La tercera sosté que l'autor, de forma voluntària i conscient, es desvia del pensament oficial de l'Església i es converteix en un heretge. La teoria herètica va ser la més seductora i la que va tenir més seguidors, entre els quals, destaca Fraenger, la seua torbadora interpretació va ser traduïda a molts idiomes. Segons ell, el Bosch era un adepte de la secta de la Germandat del Lliure Esperit que va representar en la seva obra la innocència del Paradís i la purificació de l'home en l'Infern, per, finalment, arribar a l'estat de perfecció (a la taula central) en el qual l'home es fa igual a Déu i no està subjecte a lleis. La nuesa seria signe d'innocència i l'acte carnal, signe de comunió (promiscuïtat sexual). Actualment la teoria de Wilhelm Fraenger (1947) es considera desacreditada, el que pots veure en la meva entrada El Bosch i la riquesa selvàtica de la materia.



    Actualment es considera la seva teoria com a pura imaginació i està al marge de qualsevol exigència de la historiografia. No hi ha cap document ni prova que doni suport cap contacte del Bosch amb la secta, ni tan sols amb la ciutat on vivia. I és més, moltes de les seves identificacions i explicacions procedeixen de fonts de la secta o són pura invenció. A aquestes teories es van sumar moltes altres, on el Bosch va ser catalogat de Adamita, alquimista (Art et alchimie de J. van Lennep, 1625, reeditada per Ed. Nacional, 1978), astròleg (Hieronin Bosch d'Anna Boczkowska, 1977) i càtar (The Secret Heresy of Hieronymus Bosch de Lynda Harris, 1995).



          Personalment, la considere com una de les obres més fascinants de la història de l'art. El quadre va ser encarregat per Enrique III de Nassau, príncep de gran cultura humanista, que el va tenir en el seu palau de Brussel·les. El va heretar el seu nebot Guillem el Taciturn, al qual els espanyols li van confiscar els béns, anant a parar a mans del pare don Fernando Álvarez de Toledo, prior de l'Ordre de Sant Joan i fill natural del Duc d'Alba. Després de la seva mort, en 1593, els seus béns van ser subhastats i l'obra va ser adquirida per Felipe II, que el va enviar al monestir de l'Escorial amb el nom d'Una pintura de la varietat del món. Va romandre al dormitori del rei fins a la seva mort. Finalment, el 1936, durant la guerra civil espanyola, va ser traslladat al Museu del Prado, on es va quedar per desig exprés del General Franco.

       Tots els estudis seriosos que s'han fet sobre El Bosch arriben a la conclusió que, lluny de trobar desviacions doctrinals al pintor o la seva obra, troben un artista de ferm formació cristiana. Sobre això, la millor investigació sobre el Bosch és de Joaquín Yarza Luaces, apareguda en un llibre titulat El Jardín de las delícias de El Bosco (Madrid, TF Editors; 1998).



     Jeroen Anthoniszoon van Aeken, nascut a Bolduque (en neerlandès, s-Hertogenbosch o Den Bosch), al sud d'Holanda, a uns 80 quilòmetres d'Amsterdam, es feia dir Hieronymus Bosch (El Bosco).



La creació del món, pintada a la grisalla

       La part exterior del tríptic, quan es troba tancat, representa el tercer dia de la creació del món. Apareix pintat un globus terraqüi, amb la Terra dins d'una esfera transparent, símbol, de la fragilitat de l'univers. Només hi ha formes vegetals i minerals, no hi ha animals ni persones, tot pintat en tons grisos, blanc i negre, el que es correspon a un món sense el Sol ni la Lluna encara que també és una forma d'aconseguir un dramàtic contrast amb el colorit interior, entre un món abans de l'home i un altre poblat per infinitat d'éssers, segons llegim a la Viquipèdia.

       A la part superior es pot llegir la frase "Ipse dixit i facta sunt. Ipse mandavit et Create sunt "(Ell ho va dir tot i tot va ser fet. Ell ho va ordenar i tot va ser creat) -Gènesi 1: 9-13-. Altres interpreten que pogués representar la Terra després del Diluvi Universal.



Bosch, Paradís Terrenal, 1503-1504 (Porticó de l'esquerra: 220x97'50 cm)

      Al fons es pot veure la Font de la Vida. L'escena del primer pla, des del punt de vista iconogràfic, és completament atípica, ja que no es coneix cap representació d'Adam i Eva semblant en aquella època, en la qual se solia representar la creació d'Eva de la costella d'Adam, el seu comportament al jardí, o la seva expulsió del paradís. A més, es representa a Déu d'una manera antiquada per a l'època: com a Jesucrist amb una túnica vermella.


      Déu li presenta a un Adam despert (tema que només apareix en miniatures) a la recentment creada Eva. Darrere d'Adam apareix un arbre, representat per una palmera drago, que s'identifica amb l'Arbre de la Vida, símbol de la saviesa. Va ser representat per primera vegada a Europa pel gravador alemany Martín Schongauer, a La fugida a Egipte, de qui possiblement Bosch el va copiar. 


Martín Schongauer (Alemanya, c.1430-91), La fugida a Egipte (c.1470-4) gravat en paper

      L'edat del drago d'Icod dels Vins (Tenerife) ha estat molt discutida, però s'ha arribat a afirmar que podia tenir més de cinc mil·lennis. Més amunt, a la dreta del llac, apareix una altra palmera a la qual està enroscada una serp, segurament l'Arbre del Bé i del Mal.


      La roca que sosté l'Arbre del Bé i del Mal sembla compondre un cap, possiblement la del diable -com en el relat de Mandeville quan arriba a la Vall del Diable i descobreix el seu rostre en una roca -. En el seu interior romandria ocult el dimoni, com a preludi del que succeirà. 

     En este valle cae muchas vezes tempestad de día y de noche, y suenan muchas trompetas assí como si hiziessen gran fiesta. Este valle es lleno de diablos y dizen que aquí está una boca de infierno. Y es aquel valle lleno de oro y plata, y por esto entran allí muchos incrédulos y fingidos chistianos a tomar de aquella plata y luego son ahogados del diablo como señor de toda vanidad. En medio del valle encima de una roca ay una cabeça que tiene la vista muy espantable y cruel de mirar, y no paresce de alto sino la cabeça hasta las espaldas; mas no ay hombre osado que no tenga miedo quando la mira y paresce que lo aya de tragar, según tiene el gesto espantable, por quanto assí mira a la persona cruelmente, que es muy estraña cosa, y tiene los ojos movibles y centelleantes, y muda muy a menudo su manera y contienente tal que ninguno por muy osado que sea no osara llegarse a ella, y lança de si fuego y humo, y con tan mal olor que no ay hombre que lo pueda sufrir” (Capítulo XXII[II] Del valle encantado que se dize "el valle del diablo" y de una cabeça que tiene la vista muy espantable. Juan de Mandavila, Libro de las maravillas del mundo, Valencia, 1540. ed. realizada por Estela Pérez Bosch / Ed. electrónica e imágenes José L. Canet. Revista Lemir nº 5, 2001. Universidad de València). 

      Estranyes roques i lúgubres estanys serveixen d'amagatall al dimoni i cau dels esperits malignes. A la font de la vida veiem una estructura entre mineral i orgànica, amb un orifici pel qual surt un gamarús, un símbol de la malícia, que també apareix en El carro de fenc. És la Font de l'Esperit Sant, que rega la terra, com a imatge de la Mare de Déu fecundada, segons la interpretació de Sant Agustí.  



     La placidesa de l'escena es veu interrompuda quan iniciem una observació més atenta de l'acte representat. Un lleó fa caure a un cérvol i es disposa a menjar-se'l, un estrany bípede és perseguit per un senglar. El mateix passa a l'estany, on un lleopard porta a la boca un ratolí i una au devora una granota.


       Aquest assetjament s'interpreta com un avís que el final del Paradís s'aproxima, un preludi del pecat original que ens portarà a un fals paradís que contemplarem en la taula central. Moltes senyals ens avisen del pecat femení (estranys bestioles que s'arrosseguen per la terra o neden per l'aigua) ja que dels quatre elements que constitueixen el món -terra, aigua, foc, i aire-, la terra i l'aigua són considerats essències passives per a la fecunditat que com la dona reben la llavor; mentre que el pecat masculí es representa per les feristeles que volen, ja que l'aire és considerat un element actiu, associat al foc, oposat a la terra i l'aigua i per aquesta raó masculí.



      El paradís es pobla d'estranys animals, símbol del seu deteriorament. Es tracta d'animals exòtics (girafes, elefants, lleons, lleopards), desconeguts en l'època del Bosco, dels quals l'autor només va poder tenir referències a través dels «Bestiaris mitològics» medievals i els dibuixos que començaven a circular gràcies a la impremta, sobretot els que tenien Egipte com a tema principal.



     Ja hem vist el simbolisme de les aus. Ara ens limitarem a fer un exercici de "birding" de la mà de @birding140 i el seu article Las aves de El Jardín de las delicias, publicado en 2014.

     Si observem la part superior esquerra es distingeix un esbart del que podrien ser, per la forma de volar, avions o orenetes. A sota, s'entreveuen una mica millor estornells, garses i cigonyes blanques. Si descendim una mica més per aquest costat esquerre es veuen agrons, martinets, i ànecs reals en un riu. A sota de la figura d'Adam hi ha una gralla i diversos faisans.







     A la part central de la taula apareix la Font de la Vida i en ella un forat des del qual treu el cap un gamarús. Posat hi ha un paó i volant al voltant el que sembla ser un xatrac.



     A la part superior dreta tornen a aparèixer orenetes. Baixant, a la part central, al llac, destaca un cigne blanc. I finalment, sota d'Eva apareixen aus mitològiques i imaginàries.




Continúa...

Comentarios

Entradas populares