L'Infern del Bosch

     També és conegut com L'infern musical, per les múltiples representacions d'instruments musicals que apareixen, perquè El Bosco associava la música amb el pecat. L'infern se'ns apareix com un món oníric i demoníac, en el qual els humans pateixen innombrables turments. L'artista intenta remarcar aquest horror amb colors foscos, plens de contrastos, produïts per les flames de foc.



La taula de la dreta de El Jardín de las Delicias (220x97'50 cm.) Representa l'Infern



      Una vegada més, podem dividir la taula en tres escenes. A la superior es veu la imatge típica de l'infern, amb focs i tortures, amb estranys edificis amb resplendors fosforescents. Es relaciona la imatge amb l'incendi nocturn (13 juny 1480) que va patir la localitat natal del pintor, Hertogenbosch, el qual va ser contemplat amb angoixa quan era un nen pel pintor (Veure la meua entrada El Bosco i la riquesa selvàtica de la materia).

     A la part central apareix un món fantàstic amb criatures fantàstiques, i la figura cèntrica és el «home-arbre», que a mi sempre m'ha recordat els ossets de l'oïda (martell, enclusa i estrep) i a d’altres el cos d'un ou trencat . El rostre que mira directament al públic s'ha interpretat com un autoretrat. Al cap sosté un disc en el qual ballen petits monstres. Els seus braços descansen sobre dues barques i el seu tòrax està obert i buit com una closca d'ou, i al seu interior hi ha més éssers. Sota ell hi ha un llac gelat, sobre el qual patinen alguns condemnats, mentre el gel s'esquerda. En l'Edat Mitjana es considerava el contrast entre el fred i la calor com una de les tortures de l'infern.



      La figura amb cap d'au rapinyaire (un enganyapastors comú) amb una olla d'or al cap representa Satanàs devorant als condemnats. Està assegut en un vàter, defecant als castigats en un pou negre en el qual altres penats excrementen or (l'avarícia). Sota el mantell de Satanàs una dona nua és forçada a mirar-se en un mirall convex col·locat a les natges d'un dimoni, al·ludint al pecat de la supèrbia.



     A la part inferior a l'esquerra apareix un grup de jugadors turmentats i torturats per dimonis enmig d'un gran caos, la qual cosa al·ludeix a la mandra, la luxúria, i la gola. A la dreta, es veu un home abraçat per un porc amb vel de monja, probablement al·ludint a la luxúria. Els condemnats són sotmesos a tortures terrorífiques, com la que insinuen dues orelles tallades per un ganivet llarg o sis gossos menjant-se a un home. Aquest treball de Bosch va ser per moralitzar l'espectador.



L’Infern

      A la part superior esquerra veiem un dimoni blau amb cap d'espàtula comuna i a la dreta un altre dimoni meitat au i meitat home, no ens atrevim a dir quina espècie és. Finalment, en la part inferior apareix Llucifer amb cap de enganyapastors comú assegut devorant als homes.



      Com haureu pogut apreciar, El Bosco va ser un veritable birder amb uns coneixements sorprenents per la seva època sobre l'anatomia de les aus. No és casual que la seva gran obra mestra sigui un autèntic quadern de camp.

     Acabem amb les paraules de@birding140 i el seu article Las aves de El Jardín de las delicias, publicado en 2014: publicat el 2014: "Us animem a veure El Jardí de les Delícies més de prop en el Museu del Prado o punxant aquí,, podreu identificar les aus que hem recollit en aquest post i moltes altres més ".


Comentarios

Entradas populares