L'Infern del Bosch
També és conegut com L'infern musical, per les
múltiples representacions d'instruments musicals que apareixen, perquè El Bosco
associava la música amb el pecat. L'infern se'ns apareix com un món oníric i
demoníac, en el qual els humans pateixen innombrables turments. L'artista
intenta remarcar aquest horror amb colors foscos, plens de contrastos, produïts
per les flames de foc.
La taula de la dreta de El Jardín de las Delicias (220x97'50 cm.) Representa
l'Infern
Una vegada
més, podem dividir la taula en tres escenes. A la superior es veu la imatge
típica de l'infern, amb focs i tortures, amb estranys edificis amb resplendors
fosforescents. Es relaciona la imatge amb l'incendi nocturn (13 juny 1480) que
va patir la localitat natal del pintor, Hertogenbosch, el qual va ser
contemplat amb angoixa quan era un nen pel pintor (Veure la meua entrada El Bosco i la riquesa selvàtica de la materia).
A la part
central apareix un món fantàstic amb criatures fantàstiques, i la figura
cèntrica és el «home-arbre», que a mi sempre m'ha recordat els ossets de l'oïda
(martell, enclusa i estrep) i a d’altres el cos d'un ou trencat . El rostre que
mira directament al públic s'ha interpretat com un autoretrat. Al cap sosté un
disc en el qual ballen petits monstres. Els seus braços descansen sobre dues
barques i el seu tòrax està obert i buit com una closca d'ou, i al seu interior
hi ha més éssers. Sota ell hi ha un llac gelat, sobre el qual patinen alguns
condemnats, mentre el gel s'esquerda. En l'Edat Mitjana es considerava el
contrast entre el fred i la calor com una de les tortures de l'infern.
La figura amb cap d'au rapinyaire (un enganyapastors
comú) amb una olla d'or al cap representa Satanàs devorant als condemnats. Està
assegut en un vàter, defecant als castigats en un pou negre en el qual altres
penats excrementen or (l'avarícia). Sota el mantell de Satanàs una dona nua és
forçada a mirar-se en un mirall convex col·locat a les natges d'un dimoni,
al·ludint al pecat de la supèrbia.
A la part
inferior a l'esquerra apareix un grup de jugadors turmentats i torturats per
dimonis enmig d'un gran caos, la qual cosa al·ludeix a la mandra, la luxúria, i
la gola. A la dreta, es veu un home abraçat per un porc amb vel de monja,
probablement al·ludint a la luxúria. Els condemnats són sotmesos a tortures
terrorífiques, com la que insinuen dues orelles tallades per un ganivet llarg o
sis gossos menjant-se a un home. Aquest treball de Bosch va ser per moralitzar
l'espectador.
L’Infern
A la part
superior esquerra veiem un dimoni blau amb cap d'espàtula comuna i a la dreta
un altre dimoni meitat au i meitat home, no ens atrevim a dir quina espècie és.
Finalment, en la part inferior apareix Llucifer amb cap de enganyapastors comú
assegut devorant als homes.
Com haureu pogut apreciar, El Bosco va ser un
veritable birder amb uns coneixements
sorprenents per la seva època sobre l'anatomia de les aus. No és casual que la
seva gran obra mestra sigui un autèntic quadern de camp.
Acabem amb
les paraules de@birding140 i el seu article Las aves de El Jardín de las delicias, publicado en 2014: publicat el 2014: "Us animem a veure El Jardí de les
Delícies més de prop en el Museu del Prado o punxant aquí,, podreu identificar les
aus que hem recollit en aquest post i moltes altres més ".
Comentarios
Publicar un comentario