Màgia per la Plana Alta
Una de les
meves manies és visitar els suposats llocs màgics, mítics o amb aura de poder.
Aquest cap de setmana he visitat una terra que, a primera vista, no sembla molt
bucòlica, ni tan sols mítica i, no obstant això, segons els experts que
"investiguen" aquests menesters, va ser un territori màgic cobejat
per les ordres militars, doncs es suposava que eren llocs d’on emanen fluxos
beneficiosos per a l'home.
Sempre he pensat que els éssers humans se
senten atrets per tot allò que els sona a enigmàtic o creuen que està fora de
la quotidianitat del seu món diari. Allò que no saben explicar, per manca de
coneixements, cauria dins del mon secret o cabalístic que només te una
explicació mítica: funcionament de l’Univers, la matèria quàntica, les
desigualtats socials...
De rés serveixen
les explicacions científiques, tergiversades per xerraires diletants i
analfabets funcionals, Quan no troben el assumpte prou críptic, dons s'inventen
les llegendes i les superxeries que sigui per alimentar la imaginació dels
crèduls i enriquir-se de la ignorància cega. Aquesta mitologia màgica ha arribat fins al
nostre temps, de vegades en la forma de tradicions i festes paganes o
religioses, la majoria de les vegades baix la forma de mentides sense cap
fonament.
Fotografia de Sergio Murria titulada "Jumping the fire" seleccionada entre les vint millors fotografies de la categoria "The
Moment" de National Geographic
Per pura diversió i passatemps immadur, he
intentat en altres ocasions referenciar els nombrosos llocs màgics que són ignorats
per molts valencians, com les aparicions marianes, curacions miraculoses,
possessions demoníaques o fins i tot albiraments d'ovnis. Segons el professor Álvaro
Monferrer a la zona del Maestrat hi ha més de 130 temples catòlics (ermites,
esglésies o monestirs), així com fonts, coves i muntanyes, com el Muixacre,
situat al sud de Morella i envoltada per sis ermites, que antigament era
anomenat «Mons Sacer». O com la mítica Balma dels endimoniats, ubicada al
peu del riu Bergantes, en Zurita del Maestrat, santuari que des de l'època
ibera ha conservat les seves atraients poders fins als nostres dies, com podem
llegir a "Vértices de magia" de
l'ABC.
La Llacua de Muixacre ( Morella ). Autor : caligjo
Sempre que ens acostarem a un d'aquests
llocs, com diu Iker
Jiménez insistentment,
en primer lloc experimentarem un estrany silenci que ens aterrirà i ens deixarà
paralitzats; de seguida ens adonarem què no s'escolten ni els ocelles, perquè
hauran fugit del lloc presos de la por; llavors observarem un cel gris del que cau un
pertinaç plugim que ens mullarà sense que ens adonem. Veus per on, jo sempre
que he anat feia un sol que badava penyes i una calor sahariana!
Algunes persones experimenten una sensació
de malestar general quan entren als santuaris màgics, com el de la Balma, on es
va trobar una verge en 1332. Aquí es van practicar exorcismes als endimoniats,
sobretot a partir de la desamortització de 1873, quan el santuari va ser ocupat
per unes "bruixes" o fetilleres de Casp, anomenades per això "caspolines",
que van fer quantiosos negocis amb els seus encanteris que practicaven sobre
persones histèriques, fonamentalment dones, que es creien posseïdes pel dimoni.
A la Balma arribaren a celebrar-se rituals macabres i fins i tot orgies sexuals
barrejades amb exorcismes (Prats i Beltran, Alardo, Tres
dias con los endemoniados. La España desconocida y tenebrosa).
Els exorcismes continuaren fins a la Segona República, ara sota la forma d'un
acte sacramental en què s'escenifica la lluita entre el dimoni i l'àngel.
La Balma ( Sorita del Maestrat ) . Autor : Cuevas de
Castellón
Caspolines de la Balma
En tots aquests batibulls també és
important la presència dels templers en terres valencianes, on van arribar en
auxili del rei Jaume I en la conquesta de terres musulmanes. Es diu que es van
quedar en aquells punts on emanaven forces tel·lúriques especials, fundant-hi
els seus convents, com l'església de Castellfabib, la fortalesa de Peníscola
(erigida a imatge i semblança dels castells de Síria), Santa Magdalena de
Polpís i Alcalà de Xivert.
El centre neuràlgic dels templers va
quedar fixat al Maestrat, convertint-se en un destí ineludible per qualsevol
ulterior aventurer somniador. Quan Felip el Bell va iniciar la persecució dels
cavallers templers, els béns de l'ordre van quedar en poder de Jaume II,
per passar posteriorment a l'Ordre de Santa Maria
de Montesa, la primera genuïnament valenciana i la
vertadera hereua del Temple. També van aparèixer per terres valencianes els
cavallers hospitalaris o de Sant Joan de Jerusalem que ens deixaren com a
llegat l'església de Sant Joan de l'Hospital a València, on podem
apreciar, en les claraboies i finestres, les creus blanques de vuit puntes
típiques de l’ordre militar.
Pintures murals de la capella templera de Cressac-sur-Charente, realitzades
cap a l'any de 1200 .
Actualment el País Valencià te un elitista
turisme de pelegrins dels llocs màgics que acudeixen d’arreu del mon, atrets
per les seves llegendes misterioses. Una de les rutes part del monestir del
Puig (València), on afermen que hi
ha una creu de fusta assenyalant el punt de partida d'una xarxa tel·lúrica que
s'expandeix per la cartoixa de Porta Coeli a Náquera, el convent del Sant Esperit de Gilet o la Cova Santa
d'Altura, al costat de Sogorb. Aquests llocs sagrats estan connectats per una
línia que recorre tota la serra Calderona ascendint per Xèrica fins a Terol, on
connecta amb altres anells tel·lúrics, com el de la Matarranya. Els fidels asseguren que la càrrega energètica d'aquestes localitzacions
se sent de forma evident pel visitant sensitiu.
L’autor al riu Matarranya
Es el nostre propòsit descriure els llocs
màgics del corredor
d'Alcalá-Torreblanca, una unitat geogràfica formada per dos passadissos
connectats entre si: la plana litoral de Torreblanca i el corredor intramuntanyós
d'Alcalá. El primer constitueix una estreta franja de terra ferma entre els
contraforts muntanyosos de l'interior i una línia de costa plena d'aiguamolls.
El segon, situat al nord de l'anterior, forma una àmplia vall flanquejada a
l'oest per les Talaies d'Alcalà i a l'est per la serra d'Irta, drenada per la
rambla d'Alcalà que discorre cap al nord per sortir a la Plana de Benicarló i
desembocar a la Mediterrània. Componen aquesta unitat els municipis d'Orpesa,
Torreblanca, Alcalà de Xivert i Santa Magdalena del Polpís, a més la partida de
la Ribera de Cabanes.
El Corredor de les Coves és una
depressió que discorre paral·lela a la costa amb la mateixa orientació que les
serres catalanes (SO-NE), té una longitud de més de 60 quilòmetres entre la
vall de Borriol, que serveix pel sud de connexió amb la Plana de Castelló i el
Pla de Sant Mateu pel nord. Els relleus més importants que emmarquen aquest
corredor són la Serra
d'en Galceran a l'oest i la serra de la Vall d' Angel a l'est. Les dues tanquen la depressió per la
zona septentrional de la mateixa, ja que a la zona meridional el corredor
s'obre formant una àmplia plana coneguda com el Pla de l'Arc, en referència a
l'arc romà de Cabanes. Els municipis inclosos en aquesta unitat són la Pobla de
Tornesa, Vilafamés, Sant Joan de Moró, la Vall d'Alba, Cabanes, Benlloch,
Vilanova d' Alcolea, la Torre d'En Domènech, les Coves de Vinromà i la Salzadella.
La Serra d'Irta,
una de les poques franges costaneres verges del litoral, va ser declarada Parc
Natural. Aquesta serra es troba entre els termes municipals d'Alcalà de Xivert,
Peníscola i Santa Maria de Polpís, situats al nord de la província de Castelló.
El castell del papa Luna a Peníscola. Fot: Gonçal Vicens
Un dels llocs més mítics de la comarca el
constitueix el castell
de Peníscola localitzat a la part més elevada del penyal que
custodia la ciutat, a uns 64 metres sobre el nivell del mar. Al segle XII, els
musulmans van construir un lloc fortificat on avui s'alça el castell que els
templers van modificar entre 1294 i 1307. Benet XIII va realitzar amb
posterioritat petites reformes per transformar-lo en palau papal. Del conjunt
cal destacar la torre de l'homenatge, anomenada del Papa Luna, de planta
quadrada, amb una escala interior i un passadís subterrani que baixa fins al
mar. Per aquí baixava el papa i, surant misteriosament, es presentava a Roma
instantàniament. També vos contaré l’enemistat amb Sant Vicent Ferrer i
l’estranya profecia que va fer el valencià en relació al cap de l’aragonès.
L’antipapa Benet XIII es va fer fort durant molts anys en el castell de Peníscola.
Tanta va ser la seua tossuderia que va donar peu a la dita castellana "seguir
en sus trece", en referència al seu nom Benet XIII
A la Serra d'Irta s'alça
el castell de Santa
Magdalena de Polpís, un castell de tipus montà, de planta irregular
i recinte únic, reformat pels cristians. El castell va quedar deshabitat en
1330. També es poden visitar les ermites de Santa Llúcia i Sant Antoni Abat, ambdues del segle XVII, que
van pertànyer a l'orde del Temple, més tard ordre monàstic militar de Santa
Maria de Montesa. Els castells controlaven les principals vies de comunicació
que unien el litoral mediterrani de la Península Ibèrica, en sentit nord-sud.
Per allà van discórrer calçades romanes, els camins rals medievals i les
senderes i, en l'actualitat, segueix sent el lloc de pas obligat per a les
infraestructures més avançades.
Castell de Santa María de Polpís. Fot: miguel
Mqboix
Comentarios
Publicar un comentario