Tírig i La Valltorta
L'any 1994 es va crear el museu de La Valltorta per a fomentar la
conservació i la difusió de l'art rupestre del Barranc de la Valltorta,
Patrimoni Mundial de la Humanitat. L'edifici del museu, obra dels arquitectes
Miguel del Rey i Íñigo Magro, es localitza al Pla de l'Om, a escassos 500
metres del barranc de la Valltorta.
Museu de La Valltorta. Fot: Gonçal Vicens
A la primera sala del Museu de la
Valltorta, que està dedicada a l'art dels caçadors del Paleolític, s'observa la
reproducció a mida natural d'un exemplar d’uro, l'avantpassat prehistòric del
toro actual.
Maria Eugènia davant de l’uro. Fot: Gonçal Vicens
Recreació de l'abric de la Cova dels Cavalls. Fot: Gonçal
Vicens
Fot: Gonçal
Vicens
Reproducció a mida natural de la Cova del
Cavalls, descoberta en 1917 i declarada monument Històric Artístic. Es tracta
de l'abric més conegut de la Valltorta. Hugo Obermaier va realitzar un profund
estudi de les escenes de fa al voltant de 6.000 anys.
Fot: Gonçal
Vicens
Barraques tradicionals de "pedra
seca" elaborades només amb pedres i sense cap tipus de ciment o morter
d'unió entre elles. Entre altres utilitats, servien per protegir el bestiar.
Recreació d'una cabana de caçadors-recol·lectors. Fot: Carlos Sieiro del
Nido
De camí a la Cova dels Cavalls. Fot: Gonçal Vicens
Des del museu podem endinsar-nos en els
barrancs de Valltorta i Gassulla, un dels nuclis més importants de l'art
rupestre europeu. En aquest espai es conserven 86 conjunts pictòrics d'art
rupestre llevantí . El motiu més reiterat són els cérvols, així com cabres i senglars
en escenes de caça.
Barranc de La Valltorta i Cova dels Cavalls. Fot: Gonçal Vicens
Diàclasi d'accés a la Cova dels Cavalls. Fot: Gonçal Vicens
Pintures originals de la Cova dels Cavalls. Fot: Gonçal Vicens
Reproducció de la Cova dels Cavalls. Fot: Gonçal Vicens
La Cova dels Cavalls presenta l’escena
més coneguda: la d'una cacera en la qual un grup d'arquers aguaita i disparen
les seves fletxes contra una rajada de cérvols composta per un cérvol adult, un
altre jove, cinc cérvoles i dos cervatells. La presència del cérvol mascle,
animal que normalment viu només en el bosc, ens indica que és l'època de
l'aparellament, la coneguda brama, o període de zel del cérvol vermell, a causa
del so gutural que emeten els mascles.
Aquest període s'inicia al començament de
la tardor boreal , normalment a finals de setembre . Els mascles es troben en
el seu màxim esplendor en començar la temporada , i intenten apoderar d'un
territori i totes les seves femelles . Crida l'atenció que en tot l'abric no
apareix cap cavall .
La raó del seu nom (la cova dels cavalls)
es deu a la tradició dels pastors de la zona que la utilitzaven com a refugi
davant les inclemències meteorològiques i que van confondre els cérvols amb els
equins . Diverses teories apunten que aquestes pintures tenien una funció
mística-religiosa d'invocació a la caça .
Figures humanes amb arcs de "les Coves del Civil". La Valltorta
També cal ressaltar el conjunt de figures
humanes amb arcs de "les Coves del Civil" o cova dels Ribassals que
representa una possible dansa guerrera, també interpretada com escena de
batalla entre clans en què apareixen dos grups d'arquers enfrontats.
Hi ha diverses hipòtesis sobre la interpretació de les pintures que es troben representades en aquestos santuaris. Aqui vaig exposar breument el tema de l'art rupestre del Paleolític:
Comentarios
Publicar un comentario