Del positivisme d’Auguste Comte a la “metafísica” de Wittgenstein


Auguste Comte (Montpellier, 1798 - París, 1857)

1. Auguste Comte
   Auguste Comte va formular a mitjan segle XIX la idea de la creació de la sociologia com a ciència que té a la societat com el seu objecte d'estudi. Comte presenta a la història humana en tres fases:
1. Fase teològica o màgica: correspon a la infància de la humanitat; en aquesta època les persones donen explicacions màgiques dels fenòmens naturals, utilitzen categories antropològiques per comprendre el món i tècniques màgiques per dominar-lo. També creuen que certs fenòmens són causats per éssers sobrenaturals o déus.
2. Fase metafísica o filosòfica: en aquest estadi l'home deixa de creure en éssers sobrenaturals i ara comença a creure en idees. Pel que les explicacions són racionals, es busca el perquè de les coses, i se substitueix als déus per entitats abstractes i termes metafísics.
3. Fase científica o positiva: és la definitiva. En aquesta etapa, segons Comte la ment humana renúncia a la recerca d'idees absolutes i en comptes d'això, ara es dedica a estudiar les lleis dels fenòmens. El coneixement es basa en l'observació i l'experimentació, i s'expressa amb el recurs de la matemàtica. Es busca el coneixement de les lleis de la Naturalesa per al seu domini tècnic.
       Auguste Comte afirma que no és possible arribar a un coneixement de realitats que estiguin més enllà del donat, del que és positiu, i nega que la filosofia pugui donar informació sobre el món: aquesta tasca correspon exclusivament a les ciències.


     Aquesta filosofia va influir en sir James Frazer i La Branca Daurada,  a més de la idea darwiniana d'evolució -que tant va afectar a tots els pensadors de la seva època- i anava sempre aparellada a la idea de progrés. Frazer defensa dos supòsits: que la història de la humanitat reflecteix una evolució i progressió, i que la societat occidental és la cúspide d'aquest procés de desenvolupament. Influenciat per aquestes idees Frazer traça un reduït esquema evolutiu del pensament al llarg de la Història de la humanitat, segons el qual en els estadis primers de civilització es donaria la Màgia, que progressivament seria substituïda per la Religió. Aquesta finalment seria reemplaçada per la Ciència, que és un coneixement més veritable, en un estadi superior de desenvolupament del pensament i el coneixement humà. Aquest esquema tenia i té totes les connotacions ideològiques dels intel·lectuals del seu temps.


Ludwig Wittgenstein, (Viena, 1889-Cambridge, 1951)

  2. Wittgenstein i el Tractus
       L’aparició del Tractatus Logico-Philosophicus va ser adoptada pel Cercle de Viena com l’obra que, definitivament, separava la metafísica de la ciència. Però, Wittgenstein, desprès d’escriure el Tractus lògic,  evolucionà en el seu pensament i escrigué un altra obra fonamental, Investigacions filosòfiques, apartant-se de les seves primeres conclusions i submergint-se en el món de la metafísica.
       Wittgenstein va mecanografiar uns pensaments sobre La Branca Daurada de Frazer, recopilats pòstumament amb el títol de Observacions a La Branca Daurada de Frazer, on Wittgenstein es distanciava de les posicions antropològiques de Frazer i l'escola funcionalista per exposar les seves pròpies nocions sobre la naturalesa del coneixement. El fet que un ritual "primitiu" sigui exposat i sistematitzat de manera que pugui ser comprès per a un europeu educat de començaments de segle XX no vol dir que s'hagi aprofundit en el significat d'aquest rite. La màgia, per a Frazer, consisteix en l'evocació d'una creença equivocada. Per a Wittgenstein, el sistema de la màgia i la religió no són sinó un més dels jocs de llenguatge que l'home ha creat per aprendre el que està més enllà de les coses d’aquest món. En aquest joc de llenguatge no són importants les nocions de veritat o falsedat, sinó la possibilitat expressiva i el simbolisme d'uns actes determinats. 


Gravat en fusta de la edició alemanya de Francesco Petrarca, Das Glückbuch Beydes dess Gutten und Bösen (De remediis utriusque fortunae). Editat per Sebastian Brant. Augsburg: Heinrich Steiner, 1539

A. Les coses del més enllà   
       Per a les coses místiques, Wittgenstein, reserva un espai entre l'innombrable i inexpressable, espai que s’oposa al del món material. Wittgenstein realitza una distinció entre "dir" i "mostrar", que el porta a identificar el "llenguatge significatiu" (el de dir) amb el llenguatge científic. La funció del llenguatge és dir com és el món, ja que les seves proposicions tenen significat en la mesura que descriuen estats de coses. I això és el que fan les proposicions de la ciència.
       De manera que tot allò que no sigui un fet serà inexpressable a través del llenguatge, i no es podrà dir, sinó tan sols "mostrar". Per a “mostrar” algun coneixement es necessari haver-lo interioritzat abans.
      La religió, la màgia, les cerimònies i els ritus, es troben, com la metafísica i l'ètica en una situació que no poden explicar-se ni demostrar-se mitjançant una successió de proposicions sinó que, com a màxim, hauran de mostrar-se. Per això comença la seva crítica a Frazer dient que "la sola idea de voler explicar la pràctica (...) em sembla desencertada". Perquè les accions no s'expliquen sinó que es realitzen, es mostren, s'executen, es fan, poden ser i servir, com a màxim, com exemplars, però no com a explicació. No es pot explicar ni ensenyar a nedar a través de llargs tractats de natació sinó només tirant-se a la piscina. En realitat, per tant, a nedar s'aprèn nedant com ha parlar s'aprèn parlant i no estudiant tractats de natació ni de gramàtica.


En l’alquímia, el Lleó Verd representa el vidriol verd, un líquid utilitzat sovint pels alquimistes, molt corrosiu. Sol representar-se devorant al Sol.
***
      Durant el segle XX, a partir dels estudis de Bertrand Russell, el filòsof Ludwig Wittgenstein elabora el text Tractatus Logico-Philosophicus, que serveix d'inspiració per al sorgiment del Cercle de Viena, grup d'intel·lectuals que va tenir com a objectiu el allunyar definitivament a la ciència de la metafísica, a partir del desenvolupament de la lògica de Russell. Aquesta proposta planteja un mètode basat en l'experimentació, observació i recol·lecció objectiva de dades per tal de buscar explicacions a les causes que originen els fenòmens.
B. El pensament lògic
     La tesi fonamental del Tractatus és la estreta vinculació estructural (o formal) entre llenguatge i món, fins a tal punt que: «els límits del meu llenguatge són els límits del meu món», asseguraria Wittgenstein. Si en permeteu, el tema el tractarem mes endavant, una mica més extensament, però, ara vull aprendre una primera noció, a l’estil d’una inicial aproximació.



      a. El món és la totalitat dels fets possibles
     En el Tractatus, el món és la totalitat dels fets, és a dir, del que és (el que succeeix, el que es dóna efectivament). Els fets són "estats de coses", és a dir, objectes en certa relació. Per exemple, un fet és que el llibre està sobre la taula, la qual cosa es revela com una relació (R) entre "el llibre" (objecte "a") i "la taula" (objecte "b"). Segons Wittgenstein, els fets posseeixen una estructura lògica que permet la construcció de proposicions que representin o figurin (com un dibuix o un quadre) aquest estat de coses. "El llibre està sobre la taula", transcrit a llenguatge lògic, s'expressa: "aRb".
      Igual que un fet és una relació entre objectes, una proposició serà una concatenació de noms (els quals, òbviament, tindran com a referència els objectes). Per Wittgenstein el llenguatge descriptiu funciona com una maqueta de la realitat, en la qual representem els fets col·locant peces que fan les vegades dels objectes representats. En el Tractatus, el llenguatge està format fonamentalment per noms (parlem, naturalment, del llenguatge una vegada que és analitzat lògicament).


Paul Wittgenstein es el segon de l’esquerra y Ludwig el primer de la dreta

     D'aquesta idea tan fonamental extreu Wittgenstein tota la seva teoria de la figuració (o de la significació) i de la veritat. Una proposició serà significativa, o gaudirà de sentit, en la mesura que representi un estat de coses lògicament possible. Una altra cosa diferent és que la proposició sigui vertadera o falsa. Una proposició amb sentit figura un estat de coses possible. Perquè la proposició sigui vertadera, el fet que descriu s’ha de donar efectivament (ha de ser real). Si el fet descrit no es dóna, llavors la proposició és falsa. Però en aquest cas, sigui falsa o sigui veritable, la proposició té sentit, perquè descriu un estat de coses possible. «El món és tot el que sigui el cas»; la realitat serà la totalitat dels fets possibles, els que es donen i els que no es donen.


Ciments de la cabanya de Ludwig Wittgenstein en Skjolden, Noruega. Font: El Mundo (El cultural)

 b. El pensament es una representació de la realitat  
      Una altra tesi fonamental del Tractatus és la identitat entre el llenguatge significatiu i el pensament, donant a entendre que els nostres pensaments (les representacions mentals que fem de la realitat) es regeixen igualment per la lògica de les proposicions, doncs: «La figura lògica dels fets és el pensament» o «el pensament és la proposició amb sentit». D'aquesta manera, si alguna cosa és penssable, ha de ser també possible, és a dir, ha de poder recollir-se en una proposició amb sentit (sigui aquesta vertadera o falsa). El pensament és una representació de la realitat.
      La realitat és allò que es pot descriure amb el llenguatge (en aquest sentit, s'aprecia que la realitat en el Tractatus és una imatge que resulta d'un llenguatge descriptiu, i no una realitat en si, per això “els límits del meu llenguatge són els límits del meu món”).



 c. Només és possible parlar amb sentit de la realitat   
     Aquest és la manera en què Wittgenstein determina de què podem parlar amb sentit i de què no podem parlar. Podem parlar, o sigui, dir veritats o falsedats, sempre que utilitzem el llenguatge per figurar (representar) estats de coses o fets possibles del món. Només és possible parlar amb sentit de la realitat. Aquest és el punt en què el Tractatus és interpretat com a advocat de l'empirisme o com una apologia de la ciència, ja que només la ciència és capaç de dir alguna cosa amb sentit; i «Del que no es pot parlar, cal callar».
      El veritable i original pensament de Wittgenstein comença aquí. Si, com diu el Tractatus només és possible parlar amb sentit dels fets del món: què passa amb els textos de filosofia i, en particular, amb les proposicions del propi Tractatus? En efecte, el Tractatus no descriu fets possibles ni fets del món, sinó que parla del llenguatge i de la lògica que regeix el nostre pensament i el nostre món, etc.


      Els enunciats de les ciències formals no es refereixen a fets (reals), ni afirmen o neguen alguna cosa que s’esdevé al món. Les ciències formals diuen coses que poden ser veritats o falsedats, però no parlen de la realitat. El Tractatus de Wittgenstein tampoc descriu fets possibles ni fets del món, sinó que parla del llenguatge i de la lògica, del sistema que utilitzen els humans per representar-se la realitat del món... jocs de llenguatge?
     Estava convençut de que totes les qüestions de la gran tradició filosòfica no eren sinó pseudo-problemes, causats per la mala comprensió de la lògica del llenguatge, és a dir, de la distinció entre el que pot expressar-se a través del llenguatge i de allò sobre el que cal callar per respectar totalment.


Esquema realitzat per José Sánchez-Cerezo de la Fuente i Ana de Frutos y del Valle. Font: Filosofos.net

c. La teoria figurativa o pictòrica de la proposició
      El Tractatus aporta la teoria figurativa o pictòrica de la proposició. Per a Wittgenstein, el llenguatge (conjunt de proposicions) és una representació del món (conjunt dels fets).
       Les proposicions reprodueixen en el seu interior l'estructura del fet que descriuen, de la mateixa manera que una pintura que reprodueix un paisatge, o un plànol reconstrueix la situació dels carrers d'una ciutat.
       La proposició és l'expressió perceptible d'un pensament i el pensament és una figura o pintura de la realitat pensada. El fet està pintat a la proposició com ho estaria en una fotografia o en un dibuix.
      Perquè la proposició pugui representar un fet es requereix que els elements del fet (objectes) quedin convenientment representats pels elements que intervenen en la proposició (noms).
       Per cada objecte ha de correspondre a la proposició un nom i només un. Fet i proposició deuen posseir idèntica complexitat lògica. Aquesta coordinació entre elements de la proposició i elements del fet és el que Wittgenstein anomena relació figurativa o relació pictòrica.
       Els objectes a la situació real mantenen certes relacions entre si (estructura del fet), que han de quedar reproduïdes per les relacions que mantenen els noms en la proposició (estructura de la proposició). Ha d'existir una relació de correspondència entre la estructura de la proposició i l'estructura del fet.
d. El principi de isomorfía
      La forma de representació del llenguatge és la lògica. El llenguatge és expressió del pensament i pensar és reconstruir situacions reals mitjançant estructures lògiques. I si la lògica és la forma del pensament, també ha de ser la forma del món, ja que d'altra manera no serà possible pensar el món.


       El principi de isomorfía és la base de la teoria figurativa del significat. Hi ha una identitat de manera lògica entre el llenguatge, el pensament i la realitat, de manera que la realitat és representable a través del llenguatge en la mesura que té una estructura o forma lògica.
     Per això, Wittgenstein diu que la lògica és transcendental, ja que és la condició de possibilitat del llenguatge i del món. Fora dels límits de l'espai lògic res pot ser pensat, ni expressat lingüísticament: "Els límits del meu llenguatge són els límits del món". Jo entenc que Wittgenstein vol dir que la lògica traspassa els límits de la ciència experimental, que està mes enllà d'aquest món físic. És com l'Ésser platònic que dóna forma a la matèria, al món real? No tinc resposta, perquè segurament em falta preparació o el consell d'algú més entès en la matèria.
e. El llenguatge és la representació formal del món
     Segons Wittgenstein l'estructura del llenguatge ens permet deduir l'estructura del món, que és el conjunt dels fets, compostos per estats de coses o situacions, que, al seu torn, es componen d'objectes simples o atòmics. El Llenguatge s'interpreta com la suma de proposicions moleculars i atòmiques. El món és la suma de fets moleculars.
     Anem a servir-nos de l’article Pensar, Decir, Mostrar. Teoría General del Simbolismo en el Wittgenstein del Tractatus, publicat el 8 de març de 2012 en Filotecnologa, per fer-nos una mena de resum del que hem vist fins ara.



     El llenguatge és la representació formal del món. Darrere d'aquesta afirmació hi ha el reconeixement d'una realitat física i d'un llenguatge en termes asseveratius (del que podem dir coses que son veritat o falsetà), el qual es pot fonamentar lògicament, es a dir, captar l’estructura lògica del llenguatge ordinari.
      Per establir una connexió o una estructura lògica entre llenguatge/realitat, cal un llenguatge formal. Aquest llenguatge recull l'essència lògica de la relació especular entre la realitat i el llenguatge.
      Vegem les set tesis del Tractatus en el marc del atomisme lògic:
1. El món és tot el que esdevé. El món físic està integrat per una sèrie de fets que poden ser atòmics o moleculars.
2. Els fets atòmics són aquells que defineixen l'essència del món i vénen representats per les sensacions.
3. Els fets moleculars deriven de la combinació de fets atòmics.



4. Un fet representa l'existència d'un estat de coses. Perquè una proposició representi alguna cosa, el fet ha d'existir. Quan una proposició representa un fet existent estarem davant d'una proposició que té sentit: quan una proposició té sentit llavors pot ser V o F.  Al seu torn, quan una proposició representa un fet no existent estarem davant d'una proposició que no té sentit.
5. La forma lògica d'un fet és el pensament. Hi ha una identificació entre pensament i llenguatge. Per tant, no podria haver pensament sense llenguatge. No podem considerar el pensament com quelcom anterior al llenguatge. El llenguatge formal s'identifica amb el pensament. Per tant, el pensament també té una estructura formal. L'única cosa que cap en aquest pensament, com a pensament lògic, és l'estructura lògica d'un fet físic. Això no vol dir que el pensament no tingui altra cosa que fets físics. És cert que hi ha imatges de naturalesa heterogènia. Però si volem elaborar una Teoria fonamentada hem de fixar-nos en els fets físics, perquè la resta de les imatges representen proposicions sense sentit. Per tant, els pensaments, igual que les proposicions, poden ser sense sentit, però, per elaborar una teoria, només ens interessen les que tenen sentit.
6. El pensament és una proposició amb sentit. El pensament és un entramat heterogeni. Però, per elaborar una teoria, només ens interessen les dades objectives que vénen representats pels fets físics. Quan parlem de fets físics podem arribar a un grau d'intersubjectivitat màxima i parlem d'un significat cognitiu. En canvi, quan parlem de la resta de fets, parlem d'un significat emotiu.


Wittgenstein de Gary Michael i Wittgenstein de Gary Michael
7. Una proposició te una funció veritativa (està integrada per proposicions elementals o atòmiques) quan posseeix un valor de veritat: pot ser V o F. Nosaltres podem representar la realitat mitjançant proposicions complexes. Però aquestes no estan en contacte directe amb la realitat, per la qual cosa hem de descompondre-la en proposicions atòmiques. Per tant, el valor de veritat de la proposició molecular deriva del valor de veritat de les proposicions atòmiques. En passos quedaria així:
      a. Partim d'una proposició molecular
      b. Descomponem la proposició molecular en proposicions atòmiques.
      c. Trobem el valor de veritat de cadascuna de les proposicions atòmiques.
     d. Trobem el valor de veritat de la proposició molecular.
   e. La forma lògica d'una proposició complexa (o el valor de veritat d'una proposició complexa) ve donada per la combinació de valors de les proposicions atòmiques.


Manuscrit de Wittgenstein. Font: biblioklept.org

8. Del que no es pot parlar millor callar. Aquí Wittgenstein distingeix entre proposicions:
     - Amb sentit: presenten un significat cognitiu; podem parlar perquè es fonamenten lògicament
        - Sense sentit: presenten un significat emotiu; no podem parlar perquè no es fonamenten lògicament.

f. “Dir” i “mostrar”.
       Wittgenstein realitza una distinció entre "dir" i "mostrar", que el porta a identificar el "llenguatge significatiu" amb el llenguatge científic.
       La funció del llenguatge és dir com és el món, ja que les seves proposicions tenen significat en la mesura que descriuen estats de coses. I això és el que fan les proposicions de la ciència.
       De manera que tot allò que no sigui un fet serà inexpressable a través del llenguatge, i no es podrà dir, sinó tan sols "mostrar".


Els germans Wittgenstein en 1890. des de l'esquerra: Helene, Rudi, Hermine, Ludwig, Gretl, Paul, Hans i Kurt (telegraph.co.uk). Ludwig i el seu germà Paul (Pinterest)

       No obstant això, per poder descriure la forma lògica del llenguatge, del pensament i del món, hauríem de poder situar-nos fora del llenguatge, del pensament i del món, el que és impossible.
       No obstant, tot i que el llenguatge no pot dir la seva forma lògica, si que la mostra. Les proposicions lògiques, per tant, no tenen sentit, ja que no diuen res; però, això no vol dir que siguin absurdes. La seva funció no és representar fets, sinó més aviat mostrar l'estructura lògica que comparteixen pensament, llenguatge i món, i que fa possible la relació figurativa.
      Així mateix, els problemes ètics, estètics o religiosos: el sentit de la vida, la immortalitat, la bellesa, Déu..., tot i la seva importància, queden fora dels límits de la lògica i del llenguatge amb el qual representem el món.
       Més enllà d'aquests límits s'obri l'esfera del que és inexpressable, del que no es pot dir: l'esfera del místic. Es tracta de qüestions que no es refereixen al món, ja que ni els valors són fets, ni Déu forma part del món... Tot això fa referència a alguna cosa que queda fora del món i, per tant, escapa al coneixement i al llenguatge.
      Així doncs, les proposicions lingüístiques només poden representar fets, i això és el que fan les proposicions de la ciència natural: descriure com és el món.
       Les proposicions ètiques, religioses, estètiques... pretenen esbrinar el sentit del món, el seu "haver de ser", cosa que, per no constituir un fet del món, no son representables. Per això es tracta de proposicions que no tenen significat.


      El Tractatus tanca la possibilitat de tot discurs sobre el que està més alt: sobre l'ètic, l'estètic i religiós no és possible dir res; són el inexpressable, el que es mostra a si mateix, el místic: sobre aquestes qüestions només té sentit el silenci.
     El que es pot dir es limita a la ciència; però, lamentablement, aquesta no arriba tan sols a fregar els problemes essencials de la vida.  Amb això, Wittgenstein mostra els estrets límits de la raó i del llenguatge humà, que acaben allà on ho fan les ciències naturals.
       Darrere del límit s'obri l'espai del sentiment i de la intuïció, àmbit del silenci reverencial davant "el que està més alt". "Del que no es pot parlar -diu Wittgenstein- cal callar".
       Des d'aquests pressupostos, Wittgenstein concep la filosofia com a simple activitat d'aclariment dels problemes lògics que planteja el llenguatge.
       Les proposicions filosòfiques pretenen parlar sobre qüestions que queden fora del món, traspassant els límits del llenguatge significatiu, per la qual cosa, en conseqüència, no tenen sentit, són pseudo-proposicions.
       L'actitud correcta davant els problemes filosòfics és dissoldre'ls, ja que no se'ls pot resoldre, mostrant com el seu plantejament es deu a un ús il·lícit del llenguatge.
       La funció de la filosofia queda reduïda en el Tractatus a una activitat d'anàlisi lògic, dirigit a l'esclariment del pensament i del llenguatge.


Carta de Wittgenstein ( icollector.com)

C. El Wittgenstein de les Investigacions filosòfiques
     Wittgenstein volia fer una correcta teoria de la proposició (der Satz) que li permetés distingir el que pot dir-se amb sentit d'allò que, pel seu caràcter absolut i transcendent, només pot ser viscut en primera persona. Sembla que cada vegada anava acostant-se un poc més a la religió, perquè els “fets reals” o la “realitat” no li proporcionaven la pau, ni una explicació del sentit de la vida, en canvi, la experiència religiosa –desprès de llegir Les varietats de l’experiència religiosa, de William James- era la font on va trobar la pròpia superació moral i per els valors interiors que no descobria enlloc.
     Wittgenstein en Investigacions filosòfiques va canviar de parer i va considerar errònia la actitud antimetafísica del Cercle de Viena. Ell havia elaborat la concepció del llenguatge com a límit cap al transcendent, però, ara tenia una nova convicció: és la gramàtica, i no la lògica matemàtica, la qual estableix quin ús del llenguatge està dotat de sentit i quin no.


Wittgenstein accepta que el nostre llenguatge és variable i subjecte a les nostres pròpies definicions i conceptes. La imatge està subjecta a la interpretació de la persona que la veu, podent interpretar la imatge com un ànec o un conill
      D’aquesta manera va descobrir un altra forma de comprendre el món i les altres realitats: l'ètica, l'estètica i la mística li mostraven, en la forma de la vida, el que el llenguatge no podia dir amb proposicions significatives.
      Després del Tractatus, Wittgenstein es va retirar de l'activitat filosòfica, fins que cap als anys trenta es va adonar que la seva teoria anterior tenia greus problemes, el que el va portar a presentar una concepció més pragmàtica del llenguatge.
       Wittgenstein va abandonar la concepció isomòrfica del llenguatge, per considerar que el llenguatge no és significatiu només en la mesura que reprodueix fets.
       La seva teoria anterior li semblava excessivament formal i arbitraria, allunyada del llenguatge ordinari. Per això, a partir d'aquest moment, Wittgenstein renúncia al tractament sistemàtic del llenguatge i el seu mètode consistirà en observar com és realment el llenguatge.


Ludwig Wittgenstein
       En les Investigacions filosòfiques, el llenguatge deixa de fer, com a funció central i exclusiva, la de figurar o representar la realitat. Aquesta funció descriptiva o informativa és una més entre les múltiples funcions que el llenguatge pot exercir.
       Wittgenstein concep ara el llenguatge com un instrument que pot ser usat per a diverses activitats: descriure, donar ordres, fer promeses, inventar històries, explicar acudits. Wittgenstein denomina a aquestes activitats "jocs del llenguatge".
       Una segona analogia entre els llenguatges i els jocs és que tots dos són una activitat, una forma de vida. El llenguatge s'empra sempre en un entorn social, com a instrument de participació en l'activitat comuna. Wittgenstein sosté una concepció pragmàtica del llenguatge, és un mitjà d'acció que forma part de la vida de cada persona, i només des d'ella pot ser comprès.
       El nombre de jocs del llenguatge és indefinit. Constantment apareixen llenguatges nous i altres cauen en desús. A més, els contorns de cada joc són variables; com a instrument de la vida humana que és, el llenguatge es crea i recrea en aquesta activitat comuna.
       D'altra banda, Wittgenstein elabora una nova teoria del significat. Ara el significat de les paraules no es redueix a anomenar objectes, sinó que el significat s'identifica amb l'ús de les paraules en cada joc del llenguatge.


Ludwig Wittgenstein
       Aprendre el significat d'un terme no suposa només aprendre l'objecte que el terme denota, sinó aprendre a usar-lo en el seu context lingüístic.
       El llenguatge és una forma de vida i les paraules formen part de l'acció humana; el seu significat dependrà de les regles que dominin el seu ús, i aquestes regles es fixen en el context lingüístic i pràctic d'aquesta activitat.
      També la concepció de la filosofia canvia en el nou Wittgenstein. La filosofia ara té dues importants funcions.
      1r. Una funció descriptiva del llenguatge; la filosofia no afecta el llenguatge ordinari, que està bé com està i no s'ha de corregir; l'important és comprendre les proposicions del llenguatge ordinari estudiant el seu us i descrivint la funció que executen en el joc del llenguatge. La funció de la filosofia és caracteritzar, descriure i distingir els diferents usos del llenguatge.
  2n. Funció terapèutica del llenguatge. Segons Wittgenstein, els problemes filosòfics s'originen en virtut d'un malentès de la lògica del nostre llenguatge.
       Sovint el llenguatge ens perd, ens enganya, insinua analogies i semblances que no existeixen. Aquí hi ha l'arrel dels problemes de la filosofia, que delaten, amb la seva mateixa existència, que la lògica del nostre llenguatge ha estat violentada.
       Quan el filòsof parla d'entitats com ara "substància",utilitza un llenguatge abstret de tot context, la qual cosa el porta a creure que hi ha entitats que corresponen a aquests termes.
       La filosofia, tal com l'entén ara Wittgenstein, ha d'esdevenir una teràpia del llenguatge. El filòsof ha de enfrontar-se a aquests problemes com si fossin una malaltia, ha  de dissoldre'ls mostrant que la causa de la seva aparició és un mal funcionament del llenguatge.
      Per a comprendre a Wittgenstein hem utilitzat el text Resumen de la líneas principales del pensamiento de Ludwig Wittgenstein (1889-1951), realitzada por el professor Manuel Pérez Cornejo (Slideshare),  el qual ens ha semblat una bona síntesi.



       En el camp de la psicologia es pot esmentar el Conductisme o Psicologia conductista, com a pioners en l’aplicació de la metodologia científica a l’estudi de la conducta humana.

Les meues entrades sobre Teoria del coneixement

·          Els bàrbars civilitzats?
·          Salvatges i civilitzats
·          L’escepticisme
·          Biaixos cognitius
·          Decisions instintives
·          Heurística
·          Prejudicis cognitius
·          Mètodes científics?
·          La teoria científica
·          El mètode HYPERLINK “http://www.lavelletaverda.com/2013/07/el-metode-cientific.html”cientific

Historia natural del alma
(Basada en la obra de L. Bossi)
·         Historia natural del alma
·         El eclipse del alma
·         Persona y alma
·         Persona o animal
·         Solos en el Universo
·         Encefalocentrismo del alma
·         ¿Muerte digna?
·         El Hombre Máquina
·         Almas y metamorfosis
·         Ànimes i metamorfosis
·         El Mite de Cupido i Psique
·         Cojeras y malformaciones
·         Cuerpos asimétricos
·         Quimeras modernas
·         Quimeres modernes
·         La metempsicosis
·         La metempsicosi
·         Batallas por la fertilidad
·         Chamanes
·         Xamans

·         La gran escala dels éssers

Comentarios

Entradas populares