Quimeres modernes
Antigament
es creia que l'ésser humà podia canviar de cos, pensaven que podien metamorfosar-se, però, amb els nous "embolcalls corporals" ningú se
sentia a gust, encara que els consolés el fet de pensar que, en el fons, encara
conservaven la seva ànima pensant.
Franz Kafka: La metamorfosi. "Quan Gregorio Samsa es va despertar un matí
després d'un somni intranquil, es va trobar sobre el seu llit convertit en un
monstruós insecte. Estava estirat sobre la seva esquena dura, i en forma de
closca i, en aixecar una mica el cap veia un ventre bombat, terrós, dividit per
parts dures en forma d'arc, sobre la protuberància amb prou feines podia
mantenir el cobertor, a punt ja de relliscar a terra. Els seus moltes potes,
ridículament petites en comparació amb la resta de la seva mida, li vibraven
desemparades davant els ulls ".
Amb el
darwinisme l'home va confirmar la seva intuïció primitiva que era un ésser
superior, que ocupava un esglaó molt alt en l'escala evolutiva, però, el nou
descobriment esdevingué en terror i incomprensió cap a les altres vides
animals. La perspectiva d'esdevenir animal va conduir l'ésser humà, que ara tem
per la seva ànima, a l'horror.
El
nostre pensament dualista-metafísic és propens a confondre corporalitat amb
animalitat, per aquest motiu patim la contínua metamorfosi del nostre cos
(envelliment) com Acteó o Luci van patir el seu cos d'animal. Al llarg
de la vida patim constants transformacions "fisiològiques": tot just
acabats d'instal·lar-nos en un plàcid cos infantil, patim els canvis de
l'adolescència que ens precipiten en l'angoixa de la metamorfosi. El jove, ja
transformat en adult, despullat de la seva joventut, cau sumit en una voràgine
de responsabilitats familiars. Segons Laura Bossi, "el seu cos de jove déu desapareix, substituït per un cos desconegut a
que la seva ànima no sempre vol reconèixer. Finalment, l'ancià, perplex,
s'arruga i el desgast i la malaltia l'empenyen cap a la mort, l'última i més
misteriosa de les metamorfosis"(Op. Cit. Pàg. 41).
"Seran els dos sols una carn"
No obstant això, la batalla que presenta l'home actual davant d'aquests fets
naturals -la resistència contra l'envelliment- és més forta que mai.
Mitjançant la cirurgia estètica intentem conservar el nostre embolcall corporal
aparentment jove. D'altra banda, les parts "desgastades" de
l'interior del cos -diu Laura Bossi- "poden
substituir-se mitjançant trasplantaments de teixits o d'òrgans procedents d'un
'donant' suposadament mort, i de vegades procedents d'un animal".
Aquests xenotrasplantaments (òrgans o teixits procedents d'una altra espècie
animal) solen saldar-se amb fracassos a causa del rebuig del sistema immunitari
del receptor.
Mickey Rourke
Michael Jackson
Meg Ryan
Michaela Romanini
Disseny de la dona perfecta segons la societat. ARTE
Disseny de la dona perfecta segons la societat. ARTE
D'aquesta manera, la ciència produeix les noves quimeres, barreges d'humà i
animal. Aquests experiments es van iniciar en els anys 20 del segle passat,
quan Serge
Voronoff va intentar rejovenir a
homes, ovelles i bous, trasplantant-les testicles de ximpanzés o de babuïns.
Els
suposats efectes rejovenidors de la tècnica de Serge Voronoff eren produïts per un efecte placebo que durava
pocs dies, així com per l'augment de testosterona que proporcionaven les fines
làmines dels testicles que trasplantava dins de l'escrot
La tècnica
moderna ha aconseguit que centenars de malalts visquin avui amb òrgans, teixits
o cèl·lules de porc. Els trasplantaments d'òrgans de micos són menys comuns i
solen fracassar.
Aquests experiments, segons revelen les enquestes, estan ben considerats pels
ciutadans, tot sigui per salvar els seus parents o als individus malalts.
Encara que els especialistes consideren de major risc l'ús d'òrgans de simis,
les persones prefereixen els seus òrgans als dels porcs. I en aquesta
preferència no influeix per a res la teoria darwinista i la seva afirmació del
parentiu humà amb els micos, sinó la imatge que tenen els humans del porc com
un animal brut, antropòfag i promiscu.
La pell de porc té el 78% de compatibilitat amb la de l'ésser humà
No obstant això, els humans no perceben als portadors d'òrgans animals com
quimeres. Els òrgans animals són considerats simplement, des d'una visió
totalment mecanicista, "peces de recanvi" per la maquinària corporal,
de manera semblant a les pròtesis metàl·liques o plàstiques o als marcapassos
que implanten els cirurgians.
Fotomuntatges satírics en referència a les quimeres porc-humà
Mentrestant,
els laboratoris preparen altres quimeres que no seran el producte del
trasplantament d'òrgans d'adults (animals o persones) a altres adults, sinó de
la manipulació dels embrions i dels òvuls. Fa temps que els embriòlegs són
capaços de fabricar animals mixtos, compostos per cèl·lules de dues espècies
diferents: per exemple, la quimera guatlla-gallina.
Avui dia es
creen amb facilitat animals "transgènics" compostos per cèl·lules
d'una sola espècie però amb els codis genètics d'altres espècies. Han sorgit
porcs i ratolins transgènics portadors de gens humans. No obstant això, encara
ningú s'ha atrevit a utilitzar l'ADN humà per fabricar una quimera humà-animal:
per exemple, encreuaments entre humans i ximpanzés. Tot i que la legislació
prohibeix la manipulació del genoma d'un embrió humà, no prohibeix en canvi la
manipulació del genoma dels ximpanzés.
Encara que Jeremy Rifkin,
autor d'El segle de la biotecnologia (1999)
va treure una patent per a la fabricació de quimeres amb gens humans, la
població no sembla gens alarmada, doncs continua suposant que l'ànima humana -ara
identificada amb la consciència i localitzada en el cervell-, roman intacta
malgrat les manipulacions. Diu Laura Bossi: "L'ésser humà portador d'un cor de ximpanzé no se sentiria doncs animal,
de la mateixa manera que el portador d'una pota de pal no se sent vegetal".
No obstant això, en una autèntica quimera humà-animal, amb la meitat del
patrimoni genètic mixt en totes les cèl·lules, "on es trobaria l'ànima? En la part humana oa la animal? "Com a
entreteniment –mentre mediteu- podeu contemplar Els
monstres de Travis Louie.
Sad Mr. Grimace de Travis Louie
Cursi of the Goat de Travis Louie
Retrat inspirat en el ximpanzé Oliver, de Travis Louis
Com a conclusió de tots aquests experiments, veiem clarament que l'ésser humà
no té una idea clara de què és un animal i, menys encara, de què és un ésser
humà. O potser és al revés.
Comentarios
Publicar un comentario