Els emblemes de les dinasties dirigents (Aragó i Catalunya)
El rei Pere el Cerimoniós considerava el Senyal Real com associat al
llinatge comtal. Aquesta afirmació no la comparteix Montaner Frutos, per a qui
els pals vermells i el fons de gules és un símbol més antic, difós per altres
parts d'Europa. No obstant això, no pot demostrar que sigui un símbol dels reis
aragonesos, abans de Ramon Berenguer IV. Al final, reconeix que podria ser un
emblema exclusivament de Ramon Berenguer IV, no de la seva família, però, no reconeixent
que aquest emblema fos ja de Guifré el Pilós. Per acabar, Montaner Frutos
diu que "al meu parer, debatre sobre el "aragonesisme" o la "catalanitat" dels quatre pals
de gules en camp d'or és una tasca ociosa i, des d'un punt de vista científic, improcedent."
No obstant, sembla que li agrada la polèmica.
Defensant la tesi d'un origen
català per l'emblema en la seva obra Els quatre pals:
L'escut dels comtes de Barcelona l'Assessor d'Heràldica de la
Generalitat de Catalunya Armand de Fluvià aporta
acumulativament documentació originada a l'escriptori real de Pere IV d'Aragó,
que va introduir la idea de l'origen barceloní del Senyal Real. Així, en les
seves Ordenacions de la Casa i Cort es llegeix que la Creu d'Íñigo Arista era el senyal antic
del rei d'Aragó («senyal antich del rei Darago») mentre que la Creu d'Alcoraz eren les armes d'Aragó («les armes Darago que
son aytals una creu per mig del escut e a cascun carté un cap de sarray»).
Creu d'Íñigo Arista i Creu d'Alcoraz
També s'assenyala en el capítol
33 de la Crònica de Sant Joan de la Penya (obra del taller de Pere IV el Cerimoniós), que
en la versió en aragonès comença amb l'epígraf: «De com el rei don Alfonso deixó armes d'Aragó et priso bastons »,
que Alfons II d'Aragó, fill del comte de Barcelona Ramon Berenguer IV i la
reina Peronella d'Aragó: «mudar les armes
i seynnales d'Aragó i va prendre bastons».
De la mateixa manera
s'expressa en la Genealogia regum Navarrae et Aragoniae et
comitum Barchinonae, genealogia del rei Joan I d'Aragó, on
s'explicita que el comte de Barcelona Ramon Berenguer IV ni va ser rei, ni va
canviar les armes comtals, i que, d'aquesta manera, el Senyal Real seria el del
comte de Barcelona.
El Señal Real en el Libro del conosçimiento de todos los rregnos et tierras e
señoríos que son por el mundo et de las señales et armas que han
(h. 1385), que muestra un escudo de oro palado de gules referido en el texto: «Partí [...] e fui al reinado de Aragón, un
reino muy viciosso e abondado. E fallé en él cinco cibdades grandes. A la
mayor, do coronan los reyes, dizen Çaragoça. A la otra Valenzia, a la otra
Tarragona et a la otra Barçalona e a la otra Tortosa. [...] E el rey dénde ha
por señales nueve bastones amarillos e bermejos atales» (Zaragoza, Institución
"Fernando el Católico" (CSIC)-Excma. Diputación Provincial de
Zaragoza, 1999).
El Senyal Real va ser durant
l'Edat Mitjana emprat com a símbol personal o dinàstic. En aquest cas, apareix
en el foli 62r del Armorial de Gelre (1370-1395) timbrat amb elm, mantellet, corona i
cimera en forma de drac, al·ludint a Pere IV d'Aragó, nomenat Die
Coninc v. Arragoen ( 'El Rei d'Aragó'), juntament amb altres emblemes
associats a diferents vassalls.
Fluvià també cita com a
referència a la reina consort del rei Martí I d'Aragó, Maria de Luna, que va afirmar
que el senyal del comtat de Barcelona eren les barres grogues i vermelles, així
com altres exemples vexilográfics (La vexilografía és l'estudi dels emblemes
usats en les societats humanes, un estudi generalment descriptiu), literaris i
iconogràfics.
Segons Montaner Frutos es cita
la referència de Maria de Luna d'època de Martí I l'Humà (començaments del
segle XV), que adscriu les armes de gules i or al comtat de Barcelona i s'evita
citar els abundants exemples que hi ha de l'adscripció de la creu de Sant Jordi
per a aquest comtat, sense distingir clarament, a més, significats dinàstics,
de dignitat de rei i territorials en els exemples adduïts. El Document de 1392-1395 escrit per Joan de Montsó com
a dedicatòria al futur Martí I l'Humà assenyala:
[...] pens quels vostres predecessors de la
casa d'Aragó aygen preses .IIII. barres vermelles per llurs armes [...] (penso que els vostres predecessors de la casa d'Aragó
hagin pres quatre barres vermelles per les seves armes [...]) (Joan de Montsó
en una dedicatòria al futur Martí I l'Humà, c. 1392-1395. Apud Montaner, loc. cit., pp. 12-13). En el text citat, una
reflexió sobre els pals parteix del supòsit que els que els van prendre van ser
els seus predecessors de la Casa d'Aragó, tots ells catalans.
L'obra de Fluvià ha estat
contestada per autors com Montaner Frutos assenyalant que "la seva tesi
principal conté fal·làcies argumentaries, amb salts qualitatius i ampliacions
abusives del sentit en les premisses i invalidant la seva conclusió, a més
d'incloure paralogismes i raonaments capciosos", i afegeix que «tot lector
mitjanament advertit i sense prejudicis els reconeixerà sense problemes».
També adverteix contra la
utilització acumulativa de testimonis, com la de segells d'autoritats
catalanes, el significat denota que són oficials del rei o pertanyents a
institucions reals, enfront de la creu de Sant Jordi, que va ser l'emblema de
la Diputació del General de Catalunya .
Creu
de Sant Jordi
S'obvien també altres documents
que indiquen l'adscripció de la Creu de Sant Jordi al comte de Barcelona, com
una miniatura del primer terç del segle XIV dels Usatges
de Barcelona (El Escorial, Biblioteca del Monestir, ms.
Z-III-14) en què es figura a Ramon Berenguer i
«porta en el seu escut,
sobreveste, elm, penó i beina de l'espasa, així com en les gualdrapes del
cavall, la creu plana de gules en camp d'argent, emblema de la ciutat [de
Barcelona], aquí atribuït al seu senyor com a armes personals.»
El comte de Barcelona Ramon Berenguer I amb la Creu de
Sant Jordi com a armes personals. Usatges de Barcelona, 1300-1333. Ms.
Z-III-14 de la Biblioteca del Escorial.
Tombes de Ramon Berenguer I i la seva esposa Almodis a la
catedral de Barcelona. Foto: Gonçal Vicens
Comentarios
Publicar un comentario