El dia de Sant Llàtzer
Avui se celebra
el dia de Sant Llàtzer, si bé cal diferenciar entre els diferents personatges
que tenen aquest nom. El primer és Llàtzer d'Ais, el bisbe d'Ais de Provença, que
va actuar enllà pel segle V. Aquest religiós no va ser canonitzat, però el
veneraren durant molt de temps en confondre-ho amb Llàtzer de Betània. Per acabar, nomenarem
un personatge fictici, el conegut com Llàtzer el leprós, personatge del Nou
Testament, venerat com a sant.
1º. A
nosaltres, evidentment, el que ens interessa és Llàtzer d'Ais, el primer bisbe
d'Ais de Provença. Per culpa del seu nom, i pel fet que havia viatjat a
Palestina, es va confondre amb Llàtzer de Betània, naixent així la llegenda
medieval que assegurava que venia de Jerusalem. El bisbe d'Ais fou sebollit a
Marsella, a l'Abadia de Sant Víctor. A la cripta hi havia un epitafi del segle
V que indicava que s'hi trobaven les restes d'un bisbe anomenat Llàtzer.
Capitell
amb un relleu de Llàtzer d'Ais a la cripta de Sant Víctor (Marsella)
En
segle VIII és va redescobrir la tomba i és va pensar que corresponia a la de Llàtzer de
Betània, llegendari bisbe de Marsella, essent venerada com la de
l'amic de Crist. El 972 les relíquies van ésser portades a Autun (Borgonya), pel
bisbe Gerard d'Autun com si fossin les del sant de Betània, per tal d'atreure pelegrins
i competir amb el proper santuari de Vézelay, on és pensava que hi havia les
restes de Maria
Magdalena. Les suposades restes de Llàtzer de Betània, en realitat
de Llàtzer d'Ais, és van instal·lar a la catedral de Sant Nazari, que canvia el
nom paper de Saint-Lazare d'Autun en 1148, al qual li se consagra un nou
edifici.
Santuari
de Vélezay
La investigació històrica ha demostrat la
falsedat de la llegenda de Llàtzer de Betània, i avui les relíquies són considerades
com els del bisbe d'Ais. Aquesta llegenda es reflexa en el best-seller el Codi Da Vinci, una novel·la de misteri
escrita per Dan
Brown, la qual combina els gèneres de suspens detectives i l’esoterisme,
amb una teoria de conspiració relativa al Sant Grial i al paper de Maria
Magdalena en el cristianisme.
Imatge
de Cineol.net
En
el llibre, l'Opus Dei estaria presumptament involucrat en una conspiració per
encobrir la veritable història de Jesucrist, qui s'hauria casat amb Maria
Magdalena i hauria tingut descendents que van arribar a França, en concret la
dinastia merovíngia. Aquesta teoria es basa en el llibre Holy
Blood, Holy Grail ('Santa Sang, Sant Grial' ), traduït a
l'espanyol com El enigma sagrat, escrit per
Michael
Baigent, Richard Leigh i Henry Lincoln, pel qual es van
entaular alguns judicis contra Brown per un presumpte plagi als referits
escriptors.
La
pel·lícula Da Vinci Code
2º. Llàtzer de Betània és un personatge bíblic que
apareix només al Nou Testament, germà de Maria i Marta de Betània. Va viure en
Betània, un poble a les afores de Jerusalem. A la seva casa és va allotjar
Jesús almenys en tres ocasions. És molt famós principalment perquè segons l'Evangeli
de Joan va ser reviscut per Jesús. A partir d'aquesta història el seu nom és
utilitzat freqüentment com sinònim de Resurrecció.
La
resurrecció de Llàtzer, de Giotto di Bondone
Durant l'Edat Mitjana és van desenvolupar
dues tradicions totalment diferents i sense cap fonament real per a explicar la
vida de Llàtzer de Betània, després de la seva resurrecció. Les dues tradicions
són recollides, acríticament i barrejades (tot i ser contradictòries) a la Llegenda Àurea de Iacopo da Varazze
o Santiago
(o Jacobo) de
la Vorágine.
María
Magdalena de Jules Lefreve
Les
llegendes medievals diuen que Llàtzer, Marta i Maria habitaven al castell de
Magdalo i eren membres d'una noble i poderosa família descendent de reis; les
seves parelles és deien Cir i Èucaris.
La família tenia aquest castell, proper a Natzaret, els terres de Betània i una
part de les de Jerusalem, que van repartir-se entre tots tres: Maria, el
castell de Magdalo (d'aquí el nom de Maria Magdalena), Marta Betània i Llàtzer,
la part de Jerusalem. Maria és va lliurar a la vida dissoluta i als plaers;
Llàtzer és va fer cavaller i Marta era l'única que tenia cura dels assumptes
domèstics i va administrar sàviament la riquesa dels tres, i encara podia
dedicar-ne una bona part a la caritat amb els necessitats. Quan Crist va
ascendir al cel, van vendre totes les seves possessions i és van dedicar a la
predicació de la bona nova.
Segons
la tradició recollida a la Llegenda Àurea
(s. XIII), Llàtzer es va assabentar que els jueus el buscaven per matar-lo, ja
que predicava la Resurrecció de Crist, i va fugir a Xipre, on és va convertir
en bisbe. La llegenda de diu que el seu pali episcopal li havia estat lliurat
per la mateixa Mare de Déu, que l’havia teixit.
Giovanni
Balducci y Giampietrino (o Leonardo Davinci), María Magdalena
Després
de la mort de Crist, els tres germans van fugir de Palestina, juntament amb la serventa
Marcel·la, Maximí, Celidoni, Josep d'Arimatea i altres deixebles de Crist. Van
arribar navegant a les costes de Provença i van desembarcar a Marsella. Llàtzer
va esdevenir el primer bisbe de Marsella, mentre Marta i Marcel·la, van anar a
Tarascon, on van domar una terrible bèstia que n'assolava les terrestres i
Maria es va fer eremita; Maximí i Celidoni van ser bisbes d 'Ais.
Les suposades tombes de Maria Magdalena (a la
Santa Balma de Sant Maissemin de la Santa Bauma i a l'abadia de Vézelay), de
Marta a Tarascon i de Llàtzer a Marsella, on el confongueren amb la de Llàtzer
d'Ais, van esdevenir llocs importants de pelegrinatge durant tota l'Edat
Mitjana. A més, a l'abadia de la Trinitat de Vendôme, és mostrava un filacteri amb una llàgrima que Crist havia vessat a la
tomba de Llàtzer, en comunicar-se-li la seva mort.
Escenes de la vida de Maria
Magdalena: "El viatge de Maria Magdalena a Marsella", Giotto, 1320,
Sant Francesc, Assís.
Aquesta tradició és va mantenir durant
molts segles, el culte que se'n deriva va ser suprimit oficialment al segle
XIX, per manca de fonament històric. Sembla que l'origen rau en la confusió amb
el sant bisbe Llàtzer
d'Ais, que viatjà a Palestina i va tornar cap al 415, establint-se a
Marsella i essent sebollit a l'Abadia de Sant Víctor.
Ja
hem dit que desprès de crucificat Jesús, fou manat que tots els cristians
abandonessin Jerusalem. Llàtzer, amb les seves germanes, Magdalena i Marta, va
embarcar-se en una nau, i, juntament, se'n va anar enllà, cap a tramuntana, fins
que ja no trobaven lloc per a navegar, i així van arribar a Marsella, on van
baixar, i van fer vida de penitència en una cova.
Abadia
de Sant Víctor, Marsella
Segons Joan Amades en el Costumari Català, aviat, Llàtzer i
Magdalena van venir a Catalunya, on ella es va refugiar dins una cova per fer-hi la penitència
imposada per Jesús, i Llàtzer va dedicar-se a predicar el cristianisme. Hom diu
que ell fou qui primer va predicar a Europa. Va córrer molts pobles de la costa
catalana empordanesa, gironina i selvatana, que foren el primers, segons la
tradició, que van rebre la llum del cristianisme. Per tots els pobles on
passava Llàtzer predicava a la platja i deixava un sacerdot perquè governés el culte.
A Cassà de la Selva, encara hi ha la tradició de la introducció del
cristianisme. Diuen que el primer sacerdot deixat per sant Llàtzer és deia
Esteve i que aquest va portar el retaule i la imatge de la Mare de Deu dels
Àngels, que és venerada en una ermita. Vora de l'ermita hi havia una clotada, amb
una font sagrada perquè hi foren batejats pels Sants Màrtirs de la Pera: Germà,
Paulí, Cici i Just.
Sants
Màrtirs de la Pera: Germà, Paulí, Cici i Just
Segons
una alta tradició -diu Joan Amades, que també confon als sants- sant Llàtzer
era mesell i ple de nafres, que gairebé no el deixaven caminar, va arribar, mig
mort, fins a Barcelona, i, en ésser al Pedró, va caure a terra extenuat i
sense delit per a aixecar-se. Un gos va compadir-se dell, mentre que la gent en
fugia per por d'encomanar-se del mal. El gos li va llepar les nafres, fins
arribar a guarir-lo. El sant, agraït, va fundar allí mateix un hospital per a mesells
sota la seva advocació, i ell mateix va tenir cura dels malalts i de guarir-los.
I mai més, a tota la seva vida, no va separar-se del gos que li va ésser la
salvació. Per això, sol representar-se aquest sant rodejat de gossos que li
llepen les negres de les cames. I per això, també tothom el te per patró i
advocat dels gossos.
Cassà
de la Selva. Fotografia de Todocolección
Els
cecs captaires que van pel món guiats per altra persona que hi veu o per un gosset,
reclamin Sant Llàtzer perquè els
protegeixi i els faciliti trobar un bon guia, sia persona, sia bestia, puis
que, segons la tradició, aquest sant esdevingué orb a causa de la llebrosia, i
el gos que li va llepar el mal fins a guarir-lo, mentre no hi va ver, va guiar-lo
i el va acompanyar pertot arreu.
A
la capella de Sant Llàtzer de vora del Pedró, de Barcelona, annexa al Hospital
dels Mesells, s’havia celebrat una festa religiosa, molt solemne i important.
És pot dir que no ha havia en tota la ciutat qui no anés a visitar la imatge
que és venerava en aquella capella i a demanar-li que el guardis de la
llebrosia, puis que aquest mal horroritzava a tothom.
Plaça
del Pedró, Barcelona
Els
fossers i els enterra morts s'havien encomanat a sant Llàtzer, entre altres
diversos sants que tenen per patrons i advocats. Conta la pèrdua de les
collites ho també invoca aquest sant.
Comentarios
Publicar un comentario