Decisions instintives

      No sempre fem servir l’heurística per fer judicis. S’ha comprovat que tendim a utilitzar-los amb més freqüència quan no tenim temps, quan estem saturats d'informació, quan els problemes que avaluem no ens semblen importants, quan no comptem amb prou informació o quan considerem que no tenim coneixements consistents sobre alguna cosa.


     Gerd Gigerenzer en "Decisiones instintivas" diu que en molts casos les decisions heurístiques poden ser fins i tot més encertades que les purament racionals. Per exemple, diu que la intel·ligència de l'inconscient contesta més ràpidament a preguntes que si hagués de recórrer als laberints del pensament conscient i a les trampes del raonament. També afirma que de vegades es millor guiar-se exclusivament per la intuïció.



     Aquest tipus de decisions no són, com es creu comunament, «impulsos i capricis» mancades de tot fonament i lògica. Precisament, els resultats de les investigacions de Gigerenzer i el seu equip són concloents quant a l'existència de regles generals (o heurístiques) subjacents a les intuïcions. L'autor indaga sobre la intel·ligència inconscient, que seria la que permet als individus adaptar ràpida i eficaçment a les més variades i imprevisibles situacions del món real.




Ron Mueck, A Girl, 2006



Ron Mueck , Wild Man (2005). Art  hiperrealista o inconscient?. Font: xumigos

     Decisions instintives tracta de com la ment s'adapta i economitza temps en prendre decisions al basar-se en l'inconscient, en regles generals i en facultats productes de la pròpia evolució humana.

       Gigerenzer descriu el denominat enfocament adaptatiu, una característica evolutiva humana, que no es pot explicar amb les teories de la personalitat, les de l'actitud i les cognitives, ja que aquestes busquen explicar el comportament humà considerant només els processos mentals racionals.

    Per a Gigerenzer l'entorn en què es materialitza l'acció és imprescindible per explicar tant el funcionament de la ment com per capturar la lògica de les accions, en particular les instintives. Per ell, la conducta es desenvolupa d'una manera flexible a mesura que els individus interaccionen amb el medi social circumdant. Les estructurés dels entorns condicionen el funcionament de la ment i el comportament humà.

     Les normes de la lògica, per Gigerenzer, són indiferents al contingut de la informació i a la cultura, i per això el que solen considerar errors de raonament poden ser en realitat avaluacions socials intel·ligents d'una situació particular.




La intuïció permet conèixer la realitat molt més ràpida que la racional, i a diferència d'aquesta, quan la decisió es basa en la intuïció no és possible donar arguments o raons de pes que justifiquin aquesta decisió en cas contrari estaríem parlant de lògica.

     El ser humà te una capacitat d'avaluació inconscient que opera al cervell a l'hora d'aplicar una regla general davant un problema determinat. Posa l'exemple del reconeixement de noms, formulant a un grup la pregunta quina es la ciutat més poblada Txernòbil o Heingjing?,  nom inventat d'una ciutat xinesa. Els entrevistats van respondre que la ciutat més poblada era la suposada ciutat xinesa. Va fallar l'heurística del reconeixement, sent que la resposta era Txernòbil.

     Per a Gigerenzer no va existir error en el raonament ja que, en ser les heurístiques flexibles, la ment pot descartar mitjançant un procés d'avaluació inconscient. I, en aquest cas, el coneixement que les ciutats xineses solen ser molt populoses va prevaler sobre el simple reconeixement de noms en el procés d'avaluació. Això acompleix el principi d’aplicar la regla general abans que la particular.

      Gigerenzer ha analitzat la intuïció i ha descobert que prenem millors decisions si tenim en compte una bona raó que si tenim en compte un munt. Com gairebé tot, el motiu d'això és evolutiu. El procés d'elecció es basa en una sèrie de regles generals que el nostre cervell ha anat aprenent al llarg de milers d'anys. Aquestes regles formen part d'una mena de llibre d'instruccions al qual recorrem davant de cada situació i en què trobem respostes ràpides i precises. Això és el que s'anomena "regla general" o "heurística". Una heurística ignora informació, i això és el que accelera la presa de decisió en la situació adequada. En la nostra vida quotidiana, sovint ens regim més per regles generals que pel que sol ser racional.




"Tria el que coneguis"

      El neuròleg Antonio Damasio va demostrar que les persones a les que no els funcionaven les connexions entre l'àrea límbica (part emocional) i l'escorça cerebral (evolutivament molt més jove i encarregada del pensament lògic), aquests individus podien raonar perfectament i resoldre problemes de lògica sense cap tipus de dificultat. No obstant això, per a les decisions petites però en què el nombre de variables que intervenia eren elevades no es veien capaços de prendre cap decisió.




Descarregar Y el cerebro creó al hombre, PDF

     Gigerenzer descobreix en les heurístiques de reconeixement regles com  "Tria el que coneguis". Alguns experiments simples, resulten prou il·lustratius. Es va plantejar a diferents grups la següent interrogant: quina ciutat té més habitants, Detroit o Milwaukee?. Un primer grup van ser nord-americans, i en els resultats hi va haver divisió d'opinions: el 60% es va inclinar per Detroit (que és la resposta correcta), però la resta va optar per Milwaukee. Després es va plantejar la mateixa interrogant a alemanys, que sabien poc sobre Detroit, i la majoria ni tan sols havia sentit parlar de Milwaukee. El sorprenent és que pràcticament tots van encertar, més del 90%. Però llavors com és possible que les persones amb menys informació facin sistemàticament millors inferències que les que saben més coses? Aquí es va aplicar una regla general molt senzilla, la "heurística de reconeixement". Els alemanys havien sentit parlar de Detroit, però no de Milwaukee: aquest és el motiu. La ignorància parcial pot ser útil, i sempre passa així quan, en el món real, el reconeixement del nom està correlacionat amb el que es vol saber.




Una gran quantitat d'informació no sempre és garantia per resoldre un problema

    Aquest principi es aplicable a totes les decisions, com per exemple, les inversions en borsa. L’anomenada ignorància social de la majoria encertarà més vegades en les inversions que els suposats experts. Al individu profà tan sols li sonen unes quantes corporacions industrials, normalment les més importants, mentre que l’expert està familiaritzat amb totes i corre mes riscos.




     Això és aplicable als equips de futbol: s’han fet estudis en els que persones molt ignorants han fet prediccions sobre els resultats de campionats mundials, o campionats europeus, i sistemàticament les seves prediccions són igual de bones que les dels experts, i a vegades millors, perquè disposen de coneixement parcial i, per tant, poden basar-se en aquestes regles generals tan senzilles i poderoses.





     En la seva obra "Decisiones instintivas", desenvolupa la temàtica de "l’heurística del reconeixement", que és un principi bàsic i senzill, el qual estableix que “si una de les opcions sembla correcta, és s'escull com a correcta”. És a dir, de manera general: "si un de dos o més objectes, es reconeix i no l'altre o els altres, s'infereix d'això, que l'objecte reconegut té un valor més alt de ser l'opció correcta amb respecte a l'altre o altres". Sota aquest principi, és possible adonar experimentalment de centenars de comportaments diaris propis i aliens que es basen en això: conduir fins casa, preparar el sopar, fer la compra, etc., Qualsevol comportament teòricament complex acaba sent alguna cosa amb un enorme component de "heurística del reconeixement".

    Gerd Gigerenzer (1947) és un psicòleg alemany que s’ha convertit en un agut crític de l'obra de Daniel Kahneman i Amos Tversky, l'anomenada teoria de les perspectives (prospect theory), segons la qual els individus prenen decisions, en entorns d'incertesa, que s'aparten dels principis bàsics de la probabilitat. A aquest tipus de decisions el van anomenar dreceres heurístiques.



Gerd Gigerenzer (1947)

     Una de les manifestacions de les dreceres heurístics és l'aversió a la pèrdua. D'aquesta manera, un individu prefereix no perdre 100 dòlars abans que guanyar 100 dòlars, la qual cosa suposa una asimetria en la presa de decisions. Segons els autors aquest comportament no es racional, sinó que està influenciat per biaixos cognitius, del tipus dels que hem parlat abans. Afirmen que el pensament humà està distorsionat pels biaixos cognitius irracionals.




Daniel Kahneman i Amos Tversky

     En contra d’aquesta visió està l’opinió de Gigerenzer, el qual concep la racionalitat com un instrument d'adaptació que no és idèntica a les regles formals de lògica o càlcul de probabilitats.

      Per la seva banda, Malcolm Gladwell a "Inteligencia Intuitiva" argumenta que les persones capaces de prendre bones decisions no són necessàriament aquelles que processen més informació en menys temps, ni tan sols les que dediquen més temps a reflexionar en profunditat, sinó aquelles que són capaços de sintetitzar i extreure els pocs factors que realment importen en fraccions de segon. A aquesta capacitat l’anomena inconscient adaptatiu, la part del cervell que ens permet treure conclusions precises en qüestió de segons i que avui constitueix un dels camps més importants de la psicologia. L'inconscient adaptatiu, explica Gladwell, no s'ha de confondre amb el fosc subconscient descrit per Sigmund Freud. Aquesta nova noció, diu, es concep com una espècie d'ordinador gegantí que processa ràpida i silenciosament milions de dades, encara que no siguem conscients.




Malcolm Gladwell autor de "Inteligencia Intuitiva"

    El llibre de Gladwell està ple d’exemples de la facultat que tenim per intuir i encertar previsions, i diu el que considerem lliure albir és en bona mesura una il·lusió. Gairebé sempre funcionem en pilot automàtic, i la forma en què pensem i actuem és molt més sensible a les influències externes del que creiem. La clau, en tot cas, rau en saber quan hem de confiar en les nostres percepcions i quan ens estem deixant portar per prejudicis erronis, com els que hem estudiat abans. En la mesura, en el terme mig, està la raó.

Fonts:

-Dialnet. Inteligencia intuitiva de Malcolm Gladwell. Autor: Rolando Navarro en: Frónesis: Revista de filosofía jurídica, social y política, ISSN 1315-6268, Vol. 14, Nº. 2, 2007 , págs. 145-150. Text complet (pdf)
-Decisiones instintivas. La inteligencia del incosciente. Reis-Cis (pdf)

Comentarios

Entradas populares