Les altres explicacions als fenòmens físics

A) Resposta animista

    Al observar una bossa plena d’aire volar, un fenomen físic com que el aire calent pesa menys que el fred, la resposta animista seria: "Perquè vol allunyar-se del foc". Aquesta resposta satisfaria a molts nens i fins i tot a algunes persones primitives.


     L'animisme és la creença que tots els objectes naturals es troben vius i posseeixen ànima. El món animista és un món caòtic ja que tots els objectes es comporten d'acord amb els seus impulsos naturals. Sobreviure en aquest món implica ser capaços de conèixer què és el que ocorrerà a continuació, i si és possible controlar-lo en alguna mesura.


Victor Curran (2005). kumeyaay

B) Explicació màgica

      La màgia es defineix com l'art de produir efectes o controlar successos mitjançant encanteris i rituals.

      La imatge del científic com a mag de saló, capaç de realitzar tot tipus de trucs, fa un segle era corrent fent demostracions de saló per guanyar-se uns diners sobre espurnes i productes químics capaços de produir escumes.

     L'home primitiu havia d'enfrontar amb situacions que no podia controlar ni explicar. Llavors creia en l'existència d'éssers superiors que podien fer coses que als humans no els estaven permeses.



El papa Francisco fa un petó a un nen durant la celebració de la missa de Pentecosta a la plaça de Sant Pedro. El nen es un malalt, per tant, es por considerar un exorcisme. Público. EFE / EPA / Samantha Zucchi

C) Explicació sobrenatural

     Ha estat un "miracle". En altres paraules, hi ha algun ésser que és capaç d'interferir en els processos naturals i de produir successos que ordinàriament no ocorrerien. De la mateixa manera que alguns reis i governants, aquest ésser té la propietat de violar les lleis de la natura i poden curar escrofulosos amb la imposició de les mans. 



Resurrecció de Llàtzer per Giotto di Bondone

     Un cas curiós, que denota el baix nivell cultural existent a Espanya, és que s'anuncien cursos de miracles a Màlaga, per 150 euros i cursos de la Generalitat Valencia sobre aparicions marianes entre el 7 de febrer i el 14 de març de 2013 en la seu del Bisbat d'Alacant.



El president valencià Alberto Fabra amb l'alcaldessa d'Alacant en la processó de la Santa Faç (Alacant). El govern del PP està implicat en una munió de casos de corrupció i malversació dels diners públics, ara també, fanatisme religiós.

D) Explicació teista

     Teisme és la creença en un déu al qual se li considera creador i governador de l'univers: "És la voluntat de déu". Hi hagi hagut o no, un miracle, totes les coses ocorren d'acord amb un esquema ordenat per un ésser suprem. Si hi ha lleis obeïdes per la naturalesa, és ell qui les ha creat, si algun succés viola aquestes lleis, ell és l'únic responsable. En última instància, tot passa perquè ell ho desitja i directament o indirectament el produeix. Aquesta creença és suportada per molta gent, fins i tot per alguns científics.



Dios creador

     No obstant això des del punt de vista científic explica molt poc, perquè explica massa. Si totes les coses es deuen a la voluntat divina i si aquesta voluntat es troba per sobre del coneixement humà, és que no coneixem res. D'altra banda si existeix, o va existir una divinitat que va establir originalment el sistema natural i les seves lleis, de qualsevol manera que s'establissin, és deure del científic desxifrar la naturalesa d'aquestes lleis.



Antonio de Pereda, SS. Trinità, Museum of Fine Arts, Budapest

E) Explicació teleològica

    Teleològic, significa dirigit cap a un fi definit, o que posseeix un últim propòsit. "L'aire calent per naturalesa tendeix a elevar-se", segons va dir Aristòtil. Per mitjà de diversos experiments es pot comprovar que la calor es troba associat amb l'elevació de la borsa.

    En l'esquema teleològic trobem explicacions més profundes que busquen propòsits més generals. Així podem dir que l'aire calent s'eleva perquè la terra pugui refredar i les plantes puguin créixer, i així nosaltres tinguem aliments per menjar, i la cadena pugui allargar enormement. Aquestes explicacions donen lloc a discussions filosòfiques.

    Segons l'argument teleològic es poden observar en l'univers característiques que demostrarien l'existència d'una intel·ligència creadora responsable del seu disseny. Nosaltres hem podem senyalar dues:

      1) que l'univers sembli albergar un propòsit, del grec τέλος, o "télos", significa "finalitat", d'aquí procedeix el terme "teleologia".

      2) que l'univers sigui massa complex i les seves diferents parts estiguin massa bé acoblades entre si com per haver sorgit del pur atzar [entenent "atzar" com absència d'un disseny conscient]. Així doncs, la finalitat i la complexitat de l'univers, suposadament inexplicables sense l'existència d'una intel·ligència dissenyadora, són els dos principals conceptes manejats per l'argument teleològic.



El rellotger de l’Univers

      Vegem l'exemple del rellotge: si trobem en la sorra d’una platja un rellotge, podríem pensar que ha sorgit de l'atzar? No podríem afirmar que el rellotge va ser construït amb un propòsit per un dissenyador? Sí Però podem traslladar els atributs del rellotge al propi univers? Aquesta és la gran qüestió, discutible avui en dia, tot i que durant molts segles es va pensar que si.




      L’astrofísic britànic Stephen Hawking està segur que la física moderna no deixa lloc a Déu en l'estructura de l'Univers. L'autor de la teoria dels forats negres ho explica al seu llibre 'The Grand Design' ('El Magnífic Disseny'), que va escriure amb el seu col·lega Leonard Mlodinov. Hawking desmenteix l'opinió Isaak Newton que l'Univers no va poder aparèixer només del caos i les lleis de la naturalesa i hauria estat creat per Déu.

      Segons Hawking, el Big Bang va ser una conseqüència inevitable de les lleis de la física i no un succés exclusiu que es va produir per la Divina Providència o per una casualitat inversemblant. "Perquè hi ha una llei com la de la gravetat, l'Univers pot i podria crear-se per si mateix del no-res. La creació espontània és la raó per la qual hi ha alguna cosa més que el no res, la raó per la qual l'Univers existeix, per la qual nosaltres existim ".

F) Explicació empírica


Comentarios

Entradas populares