Salvatges i civilitzats
El
moviment i el canvi de les societats son estudiats per la historia, la que
utilitza el materialisme històric com a mètode científic.
Moltes persones
que han acumulat diners es pensen que ho han fet gràcies a la seva
intel·ligència. Aquesta creença es una manera de tranquil·litzar la seva
consciencia, que no para de dir-los que la seva riquesa procedeix de
l’explotació d’altres ser humans.
Com anava dient-vos, aquests
rapinyares es creuen molt intel·ligents i gosen opinar de tot, inclòs del que
desconeixen, que es un munt de coses. Henry Ford va dir que la "història era una bestiesa".
Sembla que el pobre home –però,
ric de diners- volia dir amb això que la historia no te sentit, que nomes es la
narració d’una maledicció desprès d’una altra. Alan Woods en “Civilización, barbarismo y la visión marxista de la
historia” (Rebelión) diu que el mateix, però més elegantment, ho diu
també Edward Gibbon, l'autor d'Història de la decadència i caiguda de l'imperi romà, a la cèlebre frase la
història és" poc més que el registre dels crims, bogeries i desgràcies de
la humanitat".
Edward Gibbon, l'autor d'Història de la decadència i caiguda de l'imperi romà
Trobem així una grup d’individus que
pensen que la historia només es una sèrie d'esdeveniments fortuïts o accidents,
essencialment, sense sentit i inexplicables. Ells asseguren que no hi ha cap
llei que puguem entendre per explicar la historia científicament.
Aquest mateixos “intel·lectuals” defensen
unes postures que estan molt de moda: no hi ha cultures superiors, ni
inferiors. Tampoc existeixen formes superiors i inferiors de desenvolupament
social i cultural. Diuen que el "progrés" no existeix i el consideren
una idea passada de moda des del segle XIX.
Altres estudiosos, sobre tot
els marxistes, diuen que la negació del progrés en la història és
característica de la psicologia de la burgesia en la fase de declivi
capitalista. És un fidel reflex que, sota el capitalisme, el progrés ha assolit
els seus límits i amenaça de convertir-se en el seu contrari. Han perdut la
raó, com l’home que es troba a la vora d'un penya-segat: la por no el deixa
entrar en raó. Temor, inquietud, preocupació i temor, molt de temor, es el que
te la burgesia davant els esdeveniments actuals i la crisi que ens assota.
Pèrdua dels valors morals (i no
hem refereixo als religiosos) conseqüència del capitalisme. Vegeu: La
decadència del capitalisme, on s'intenta explicar el perjudicial que resulta
per al ser humà que les societats perdin la seva identitat cultural o nacional,
doncs llavors sorgeix l’home autòmat, el borrego assalariat que farà ric als
seus explotadors capitalistes
Sembla que aquesta bogeria de que totes
les cultures son iguals (axiològicament parlant) també haja afectat a la
biologia o, al menys, a un dels seus principals representants. Diu Stephen Jay Gould que és incorrecte parlar de
progrés des de l'evolució inferior a la superior, així que, hem de situar els
microbis en el mateix nivell que als éssers humans.
Per a alguns la vida, el procés
que anima la matèria inerta, és l'autèntica meravella de la natura. Per tant,
igual d'admirable és un microbi com un ésser humà
El que no devem fer es veure l'evolució com
una mena de gran disseny, l'objectiu final de la qual fos la creació d'éssers
com nosaltres (teleologia, de la paraula grega telos, estudi de la finalitat). No es tracta d'acceptar
l'existència d'un pla predeterminat relacionat amb la intervenció divina que
haja volgut crear al ser humà perquè l’adori.
La creació de l’home. Miguel
Angel, frescos de la Capella Sixtina
Les lleis de l'evolució inherents a la
naturalesa són les que en realitat determinen el desenvolupament des de les
formes simples de vida a altres formes més complexes. Estem d’acord en
reconèixer la importància de les primeres formes de vida, doncs ja contenien
dins d'elles l'embrió del seu futur desenvolupament. També reconeixem que tots
els essers actuals son la culminació d’un llarg procés evolutiu que ha
aconseguit animar -donar-li vida- a la matèria inorgànica. Però, també sabem
apreciar la diferència que hi ha entre un microbi i un ser humà: nosaltres hem
desenvolupat la consciència humana. La matèria es fa conscient de si mateixa.
L'evolució, realment, representa el
desenvolupament de formes simples de vida fins a altres formes més complexes i
versàtils, en altres paraules, el progrés de formes inferiors de vida a altres
formes superiors. L'afirmació de Stephen Jay Gould és una boutade, un exabrupte amb pretensions de graciositat. Negar això no
té sentit, no és una formulació científica, es tracta d'escolàstica.
La cultura i el
capitalisme
Tota aquesta introducció ve al cas, segon Alan Woods en “Civilización, barbarismo y la visión marxista de la
historia”, de que entre els
intel·lectuals moderns s’ha posat de moda valorar totes les cultures per igual,
per exemple, no aprecien cap diferència qualitativa entre la cultura dels
boiximans i la cultura occidental.
Boiximans
Si els “científics” no poden ofendre els
microbis i altres espècies, encara menys ho tenen permès els historiadors –que
son una mena d’escriptors- classificar
cap cultura com a primitiva, no es pot afirmar que els bàrbars representen una
forma inferior de desenvolupament social i cultural enfront a l'esclavitud o el
capitalisme.
Yanomans
El que està ben clar es que fins fa poca,
aquestes cultures eren depreciades per la elit cultural, així com la dels
indis, els negres... o qualsevol altra cultura diferent a l’europea, la qual
cos es va servir per justificar la colonització.
L’antropòleg aficionat, Manuel
Elizalde, va anunciar el 1971 el descobriment a Mindanao dels
"tasaday", una petita tribu primitiva que vivia aïllada a la selva, i
de la qual va dir eren el poble més primitiu de la terra i vivien com en l'Edat
de Pedra. Elizalde va aconseguir que s'aïlli la zona on vivien per preservar la
seva existència, la seva gran troballa antropològic. Quinze anys després va ser
acusat d'haver comès un frau a l'haver contractat persones per fer-se passar
per aquesta tribu.
Actualment, hi ha que reconèixer les
diferencies culturals i saber apreciar-les. No podem fer com ha fet sempre la
burgesia: enaltir la seva cultura i denigrar les altres. Darrere d'això hi ha
els interessos creats d'aquells que busquen esclavitzar, dominar i explotar a
altres pobles, i dissimular aquesta opressió i explotació sota la disfressa
hipòcrita de la superioritat cultural occidental.
Els negres caníbals als que tenim
l'obligació de civilitzar
Negres esclaus en les
"olles" del civilitzat i cristià home blanc
En el treball anomenat d’Alan Woods que estem resumint, l’autor afirma que sota aquesta
bandera, els cristians del nord d'Espanya (veritables descendents dels gots
bàrbars), van destruir els sistemes d'irrigació i la meravellosa cultura
islàmica de Al-Àndalus, després van continuar i van destruir les riques i
florents cultures dels asteques i els inques. Sota la mateixa bandera, els
colonialistes britànics, francesos i holandesos, esclavitzaren sistemàticament
als pobles d'Àfrica, Àsia i el Pacífic. No contents amb reduir a aquests pobles
a la pitjor classe d'esclavitud, els van robar, no només la seva terra, també
l'ànima. Els missioners cristians van acabar la feina començada pels soldats i
caçadors d'esclaus, robant a la població la seva identitat cultural.
Moriscos dansant
Així doncs, convindrem en que es just
tractar la cultura de cada poble amb el respecte i afecte que es mereix. Cada
període, cada poble, ha afegit alguna cosa al gran tresor de la cultura humana
que és la nostra herència col·lectiva. Però, al mateix temps, hem de reconèixer
que entre les primeres destrals de pedra (algunes de gran bellesa estètica) i
el David de Miquel Àngel, s'ha produït un progrés artístic perceptible.
- Existeix el progrés en la història humana?
- Els bàrbars civilitzats?
- Salvatges i civilitzats
- L’escepticisme
- L'heurística com a metodologia científica
- Biaixos cognitius
- Decisions instintives
- Heurística
- Les altres explicacions als fenòmens físics
- Prejudicis cognitius
- Mètodes científics?
- La teoria científica
- El mètode cientific
Comentarios
Publicar un comentario