L'heurística com a metodologia científica

     Com a metodologia científica, l'heurística és aplicable a qualsevol ciència i inclou l'elaboració de mitjans auxiliars, principis, regles, estratègies i programes que facilitin la recerca de vies de solució a problemes, o sigui, per resoldre tasques de qualsevol tipus per a les que no es compti amb un procediment algorítmic de solució. 



     
     En matemàtiques, lògica, ciències de la computació i disciplines relacionades, un algoritme (del grec i llatí, dixit algorithmus i aquest al seu torn del matemàtic persa Al-Juarismi) és un conjunt prescrit d'instruccions o regles ben definides, ordenades i finites que permet realitzar una activitat mitjançant passos successius que no generin dubtes a qui hagi de fer aquesta activitat. Donats un estat inicial i una entrada, seguint els passos successius s'arriba a un estat final i s'obté una solució.

      En la vida quotidiana, s'empren algorismes freqüentment per resoldre problemes. Alguns exemples són els manuals d'usuari, que mostren algorismes per utilitzar un aparell, o les instruccions que rep un treballador per part del seu patró. Alguns exemples en matemàtica són l'algorisme de multiplicació, per calcular el producte, l'algoritme de la divisió per calcular el quocient de dos nombres, l'algorisme d'Euclides per obtenir el màxim comú divisor de dos enters positius, o el mètode de Gauss per resoldre un sistema lineal d’equació.




Els diagrames de flux serveixen per representar algorismes de manera gràfica.
    Entre les regles heurístiques que més s'empren estan:




     Entre les estratègies heurístiques tenim el treball cap endavant: es parteix del que tenim per realitzar les reflexions que han de conduir a la solució del problema: hipòtesi. El treball cap enrere: s'examina primerament el que es busca i, recolzant-se en els coneixements que es tenen, s'analitzen possibles resultats intermedis del que es pot deduir el que busquem, fins a arribar al que busquem.

      Una teoria científica té un alt valor heurístic si és capaç de generar noves idees o induir noves invencions. Per a això, sense ser irrellevant, no és imprescindible que la teoria sigui certa o incerta.




      La heurística és la capacitat de l'ésser humà per canviar la seva conducta, per tal de resoldre situacions problemàtiques i respondre adequadament, sense fer un llarg raonament lògic, en breus instants. Aquesta facultat humana, que res te a veure amb els instints, es una fita –un èxit- de l'evolució humana que ha convertit el cervell de l’home en un potent ordinador que calcula milions de situacions, càlculs, respostes en mil·lèsimes de segons. El perill d’utilitzar sempre aquesta poderosa eina està en que produeix biaixos cognitius que poden convertir el pensament i la conducta humana en una mera repetició estereotipada de tòpics d’opinió, religiosos, racials... Sempre que el ser humà sigui conscient d’aquets defectes i els pugui controlar, tindrà al seu abast el més potent ordinador que mai s’ha creat i, possiblement, mai es crearà.




      Així, doncs, el biaix cognitiu sorgeix de diversos processos que de vegades són difícils de distingir. Aquests inclouen processament de la informació mitjançant dreceres (heurística), motivacions emocionals i morals, o la influència social. 

      La noció de biaix cognitiu va ser introduïda per Daniel Kahneman i Amos Tversky en 1.972, i va sorgir de la seva experiència amb la impossibilitat que tenen les persones de raonar intuïtivament amb ordres de magnitud molt grans, o anumerisme. Tant ells com altres investigadors van demostrar l'existència de diversos patrons de situacions en que els que judicis i decisions humanes diferien del predictible segons la teoria de l'elecció racional. Van explicar aquestes diferències en termes heurístics, processos intuïtius però que introdueixen errors sistemàtics. 


Teoria de les perspectives

    Aquests experiments es van estendre més enllà dels programes de recerca lligats a la psicologia acadèmica cap a altres disciplines i va ser un factor important en el sorgiment de l'economia conductual, portant a Kahneman a guanyar el Premi Nobel de Economia el 2002 per haver integrat aspectes de la investigació psicològica en la ciència econòmica, especialment pel que fa al judici humà i la presa de decisions sota situacions d’incertesa. Totes aquestes investigacions van conduir a Tversky i Kahneman al desenvolupament de la Teoria de les perspectives com una alternativa més realista a la Teoria de l'elecció racional. Aquesta teoria ens permet descriure com les persones prenen les seves decisions en situacions on han de decidir entre alternatives que involucren risc.




      Tres dels més importants errors en els processos de presa de decisions, conformen el que s'anomena "Teoria de les Perspectives”. En primer lloc l’Aversió a perdre assenyala que el dolor per una pèrdua és més gran que l'alegria per un guany. Les preferències de risc asimètriques es un biaix cognitiu que te la seva base en que preferim no apostar quan s'està guanyant, però arriscar més quan s'està perdent. Y, finalment, l’estimació errònia de probabilitats es basa en pensar que alguns successos tenen més possibilitat d'ocórrer de la que realment tenen.

     Podríem dir que aquesta teoria manifesta que les persones tenen aversió als riscos, i aquesta característica –parlant financerament- condueix als guanys. En canvi, la recerca del risc només produeix pèrdues.

     Les persones prenem les decisions en dues etapes: edició i avaluació. En l'edició ordenem els possibles resultats que podem obtenir de la nostra decisió. L’ordenació comença del resultat més baix fins al més alt; desprès fixem com a punt de referencia un terme mig i des d'aquí considerem els resultats més baixos com dolents i els més alts com a bons.



La imatge mostra com el valor o motivació de les persones està més influït o és major en un ambient de pèrdues que en un ambient de guanys. De fet es pot observar que la motivació o el valor d'alguna cosa no s'incrementa indefinidament amb els beneficis que representa sinó que s'estanca. No obstant això, la por o motivació negativa decreix ràpidament al principi i després lentament a mesura que les pèrdues creixen. Això representa una diferent visió en la presa de decisions davant els guanys i les pèrdues. Font: Wikipedia

    Posem com exemple la posició acomodada de qualsevol persona amb inversions immobiliàries i un sou fix. Aquest individu no respondrà a ofertes per a invertir en borsa amb un alt risc, però si ho farà a assegurances de vida amb capital assegurat de 100.000 € per a la seva família. En canvi, una persona jove, sense lligams, estarà disposat a invertir el seu capital en negocis arriscats, per veure si pot obtindré ràpids guanys.



      
     Aquesta regla pot veure’s alterada per certs biaixos cognitius com podria ser el Status Quo. Hi ha ocasions on cap de les alternatives que se'ns presenten genera en nosaltres major satisfacció. Poden oferir-nos un treball ben pagat en una altra ciutat, però si ja cobrem una xifra suficient, per què anàvem a canviar?

     Un altre biaix es l'Efecte de Dotació, el qual produeix que el posseïdor d’una casa o propietat de la que es sent relativament satisfet i l’ha desfruitada duran 50 anys, quan li ofereixen 10 vegades més del preu d'adquisició no els vol vendre perquè se sent feliç amb aquesta casa o les seves propietats.

     Un tercer biaix és l’aversió a la pèrdua, desviament cognitiu que fa que  les persones tinguin més por dels efectes de les possibles pèrdues que l'anticipació de possibles guanys. Val més un tord a la mà que mil i cinc-cents que volen.




      Resumin el que hem dit amb uns quants exemples: si es diu que van a donar-nos a tots una paga extra de 1.000 € i, al final em rebem més, ho percebrem com un guany, però si ens donen menys, direm que hem tingut una pèrdua. Quan passejant ens trobem 20 € i comprem un bitllet de loteria i no ens toca, segurament estarem més contents que si haguéssim pagat aquests 20 € de la nostra cartera, cosa que consideraríem una pèrdua.

     Alguns investigadors com David Funder i Joachim Krueger han suggerit la possibilitat de veure els prejudicis cognitius no com a errors, sinó com dreceres utilitzats pels humans a l'hora de predir i prendre decisions, tot quan no hi ha molta informació. Veure Decisions instintives.

L'ètica del prejudici

      Entenem per prejudici el prendre decisions sense tenir una experiència pròpia, un fet que evolutivament sembla estar estès. En psicologia, aquest terme fa referència a la distorsió de la informació que es produeix en el nostre cervell al processar-la. 



     
      Amb freqüència se li associen a la predisposició o prejudici cognitiu, unes connotacions ètiques negatives, ja que tot prejudici, èticament parlant, és injust per definició, però la tendència, o millor dit, la manera que té la consciència de processar la informació, no hauria de ser catalogada èticament, si s'assumeix que aquesta és el llegat natural de l'evolució. Així, la informació que obtenint dels nostres prejudicis, en ciència, no és èticament reprovable, ja que és la manifestació d'un model de comportament o procés mental beneficiós per a l'individu des del punt de vista de l'evolució.

    El que en ciència és reprensible és l'acte d'evitar comprovar el prejudici i solucionar aquesta desviació heretada. Des d'una postura científica el situar-se en una posició tancada, fixa i aïllada, donant per certes les dades imaginades és reprovable.



Estereotips dels Estats Units


   Les posicions tancades i els prejudicis que no es volen reconèixer van en detriment de l'adaptabilitat dels individus.

     Això és degut a que al no disposar d'informació contrastada, sinó només disposar dels biaixos i probabilitats (procedents dels valors adquirits) o tòpics incerts (procedents de vagues referències d'altres) ens resulten reduïdes les possibilitats d'usar la lògica per a prendre decisions correctes o per assolir la veritat.




     Es a dir, encara que el prejudici evolutiu i la intuïció poden ser beneficioses per prendre decisions ràpides sense informació addicional, és un obstacle per a l'avanç, adaptabilitat i, per tant, supervivència d'una societat. Això és així perquè els fets veraços condueixen a la predictibilitat, la predictibilitat permet la preparació i la creació d'eines per al control dels resultats, permetent canviar gràcies a que sota premisses vertaderes es pot usar la lògica i el raonament.

      Una societat o cultura que cerca la veritat, serà més capaç de predir i canviar el seu futur, la qual cosa proporciona un gran avantatge de supervivència. Així, una societat veu limitada l'accés a la veritat quan ignora els seus prejudicis. Això no exclou que sigui possible usar la veritat per planejar mals escenaris futurs, per això són importants els mecanismes de control. Però, llavors la causa del problema seria "l'aplicació" realitzada i no la disponibilitat de la veritat.




     El coneixement científic es diferencia de la manera de pensar tendenciosa. Les doctrines i los dogmes produeixen una ètica reprovable, mentre que els prejudicis son producte de l’evolució humana.

     Si la ciència ens diu que hi ha el planeta Urà, és cosa que creiem sense comprovar-ho perquè s'ha rebut formant part de la nostra educació. El no comprovar científicament la seva existència per cada individu és un acte que evita la despesa energètica i pèrdua de temps, i a més proporciona estabilitat social. 




      Avui dia rebem informació de moltes fonts i en quantitats que aparentment superen la capacitat del nostre cervell. Per a evitar la confusió que aquesta informació podria ocasionar al còrtex cerebral –la part lògica- el immens ordenador processa les dades i ens proporciona unes dreceres per arribar ràpidament a la solució correcta.

     Aquestes solucions esbiaixades neixen en funció de resultats anteriors, de la experiència pròpia, quan la pròpia vida o una decisió important depèn de la velocitat de decisió. El ser humà utilitza aquest mecanisme que li ha donat l’evolució per desenvolupar-se en la vida normal; però, els biaixos cognitius es converteixen a vegades en prejudicis que no responen a la realitat. Si ningú comprovés de manera regular la veracitat de la informació, quan la pròpia vida o la de la societat depèn d'aquesta veracitat esbiaixada, estaríem parlant d'un acte prejudiciós o negligència. Així l'acte d'evitar l'experimentació o no verificar la informació des d'una perspectiva informada i científica, és un acte ple de prejudicis que en aquest cas, seria reprovable. 










     La supervivència, en un sentit evolutiu, passa per avançar i assegurar-se la vida independentment o sense tenir en compte la veracitat de la informació. Aquesta qüestió crea un conflicte ètic entre el que raonadament s'hauria de fer i l'egoisme base de la pròpia supervivència. Eliminar els prejudicis implica criticar les creences establertes, de manera que la fortalesa d'una creença és més gran com millor supera la crítica racional.




S'anomena creacionisme al conjunt de creences, inspirades en doctrines religioses, segons les quals la Terra i cada ésser viu que existeix actualment prové d'un acte de creació per un o diversos éssers divins, l'acte de creació va ser portat a terme d'acord amb un propòsit divino, normalment per a que els creients l’adoren.

    En el Mètode científic la crítica, debat, testeig i comprovació de les idees establertes, aconsegueix que algunes d'elles muten i s'aproximen més a la veritat. El problema o negligència no està en la crítica de les idees, sinó en la resposta de la creença a l'atac ja que algunes obvien la resposta raonada o, fins i tot, contesten amb el silenci (Argument a silentio) o responen amb violència (Argument ad baculum) ja sigui perquè es creuen posseïdors de la veritat i no volen perdre temps i energia en explicar-la (Argumentum ad ignorantiam) o bé perquè no els beneficia (Correcció d'Autoservei) o són reticents al canvi (argumentum ad antiquitatem). Tant una cosa com l'altre són comportaments prejudicis que tenen la seva arrel en els prejudicis cognitius.




     
      Us presento un exemple d'extravagància "científica". Com aquesta hi ha milions de pàgines web mantingudes per individus plens de prejudicis -he de suposar-, ja que altrament estaríem tractant d'embaucadors. Aquesta és una prova de com ataquen els creacionistes la teoria de l'evolució. A destacar el seu conscienciós raonament, capaç d'avergonyir a un nen d'escola. El crític afirma:




      Com es pot apreciar, tot un exemple de raonament lògic i una refutació de gran categoria intel·lectual. Un cop acabada la seva “excelsa” exposició científica, conclou que ha demostrat fefaentment la falsedat de l’Evolució. Jo crec que aquest pobre individu reuneix tots el prejudicis cognitius ell sol!.



Comentarios

Entradas populares